Gå til innhold

spørsmål ang. klipping/revning til de som har født

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste revner nok litt eller får noen rifter. Det er mindre vanlig å klippe nå, da man mener det gror bedre med rifter enn med klipping. Be om hjelp til å trykke forsiktig slik at mellomkjøttet tøyes langsomt, da blir det mindre rifter. De setter som regel bedøvelse ved klipping, hvis ikke be om det! Jeg ble klippet sist og det gikk greit, jordmoren vil anbefale hva som bør gjøres, og som regel er det en grunn til å klippe f.eks. at barnet bør komme raskt ut og da er jo det viktigste i situasjonen. Tror man er mer sår etterpå ved klipp enn rift, men det gror og går over :-) lykke til!

jeg revnet ganske mye! det svir når babyen kommer ut men det er langt ifra det verste av smertene

Jeg vil dem ska klippe denne gang hvis det er nødvendig men jeg vil ikke vite om det når det eventuelt skjer:=)

tror ikke man får bedøvelse men får bedøvelses spray når dem syr.

det spør helt hvor tøyelig enn er nedentil når man ska få ut babyen og om man faktisk har hele 10 cm når ungen kommer ut.

Dem tøyer deg nedentil når du er i fødsel for å unngå revning

Jeg revnet ganske mye med førstemann. Det sved ganske mye og jeg vil tro det er bedre å bli klippet enn å revne fordi du da kan begrense hvor mye som må sys etterpå. Men ikke alle trenger å hverken revne eller klippes. Det anbefales å smøre jordnøttolje nedentil for å myke opp kjøttet. Det som var med meg at selv om jeg var førstegangsfødende så kjente jeg at jeg kom til å revne hvis ikke jordmora klippet meg. Så jeg ba om at hun skulle klippe litt...Men hun nektet altså og påsto at det her gikk så fint så...Med det resultat at jeg revnet ganske kraftig...Rimelig forbannet da ja...

Men du får bare slappe av, ikke alle trenger å revne eller klippes men du kjenner det hvis du må en av delene :)

Jeg ble klippet og hadde noen smårifter i tillegg. Klippinga måtte til for det var rett og slett ikke plass, det kjente jeg selv. Og heller det enn å revne fra a til å. Jeg fikk lokalbedøvelse før de klippet så jeg kjente ingenting. Fikk bedøvelsesspray da de sydde så det kjente jeg heller ikke noe til. Var litt vondt å gå på do noen uker etterpå men alt går seg til!

Jeg var uheldig og revnet ganske mye. Jenta mi stanget i "kjøttet" lenge som resulterte i ruptur grad 3d. Det gjorde veldig vondt etterpå, værre enn fødselen, og skulle ønske de hadde klippt meg. Tror egentlig ikke du kjenner når de klipper. Jeg som revnet så mye kjennte det ikke når det skjedde, men etterpå...

Jordmor tøyde veldig i åpningen, men det hjalp ikke...

Annonse

Vil bare si at det nok kan være greit å si i fra om evt klipping i forkant. Jeg ble klippet sist, uten å være forberedt, og det gjorde faktisk veldig vondt! Husker den smerten like godt som det andre, så denne gang skal jeg be dem si i fra på forhånd, evt spraye med lokalbedøvelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...