Gå til innhold

Noen gode tips til en lærervikar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har havnet i en grusom klasse, som de stort sett har flere personer inne i til enhver tid. Eller klassen er jo forsåvidt grei nok, men så har vi et par uroelementer. Det er 4 gutter, som ikke overhodet bryr seg om tilsnakk. De gjør ting som å springe rundt, ødelegge andres ting, snakke høyt hele tiden (uavhengig av om de sitter sammen med noen, eller om ordene er meningsfullt sammensatt), slå andre elever, går ut og henter baller fra garderoben, rope stygge ord mm. Merkelig nok har jeg havnet opp med å ha denne klassen alene en god del av ukens timer, og enkelte dager holder jeg på å bli sprø.

Noen gode tips til konsekvenser? De har mistet friminutter, fått "kjeft", blitt ringt hjem, blitt sendt inn på grupperom (selvfølgelig en og en), men ingenting hjelper. Alle belønningsordninger strander på at disse 4 ødelegger for alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straff hele klassen for noe firerbanden har gjort og gjør det helt klart at slik vil det fortsette dersom de fire fortsetter å spre gørra si. Ingenting er kjipere enn at hele klassen hater deg fordi du lager trøbbel.

Skrevet

Det pleier å funke!

Skrevet

er at de driter i om hele klassen hater dem. Vi har hatt gjennoppfriskning av regler, og gjennomgang av både hvilke konsekvenser lærer/skole har lov til å bruke og hvordan de ødelegger for alle andre ved oppførselen sin. De andre elevene klager over hodepine og dårlig arbeidsmiljø, og i tilegg til at de ødelegger læringsmiljøet i klassen, blir det dratt med inn masse problemer fra friminuttene også.

Jeg er den eneste læreren som har alenetimer i denne klassen, eller dvs hun jeg vikarierer for. De andre har inne en til to assistenter/spesialpedagoger i timene sine, og da klarer man jo alltids å bevare litt arbeidsro.

Jeg er i bunn og grunn en veldig tålmodig person, men når det er 4 av dem blir det veldig vanskelig å håndtere dem. Og det er ikke særlig sjarmerende når 4.klassinger driter i at man irettesetter dem, og banner voksne folk opp i trynet ;-(

Skrevet

Dette kan ikke en stakkars vikar få ansvaret for å ordne opp i! Er det en gjeng som utmerker seg på skolen, synes jeg rektor bør kobles inn, men hvordan er foreldrene da? Bryr de seg?

Skrevet

Ros når de endelig gjør noe riktig. Vis interesse for noe de liker.

Skrevet

Jeg synes det er noe grunnleggende feil med holdninga di...

"Jeg har havnet i en grusom klasse"

Du må ikke gå inn med innstillinga "Dette blir ille". Se på alle de flotte ungene, belønn god oppførsel og gi masse positiv oppmerksomhet.

Ikke ta konflikter foran de andre, gå ut, hent rektor (eller en annen backup-person). Sett personen på et rom alene. Dersom h*n fremdeles ikke kan forholde seg til dette, få foreldrene til å hente ungen. Dette vil garantert ikke skje mange ganger. Statuer eksempel. De har hverandre som heiagjeng, dette må du bryte opp. (alt dette må de selvfølgelig vite om på forhånd, forutsigbarhet er viktig for unger)

Kjefting og irettesettelser nytter neppe. De har lært seg til en uønsket måte å få oppmerksomhet på, dette må avlæres. Det tar tid, men er mulig.

Litt av en jobb for en vikar, men du kan klare det. Lykke til!

Skrevet

men var bare litt frustrert. Jeg er nemlig litt perfeksjonist, og legger derfor mye arbeid og engasjement inn i jobben. Selv om jeg bare er vikar for noen uker. Jeg prøver å legge frem lærestoffet på en engasjerende og spennende måte, men blir stadig motarbeidet av disse karene. Som i og for seg hadde vært sjarmerende, om jeg ikke hadde 26 andre elever å ta meg av.

Problemet er at vi ikke har noe grupperom. Og jeg føler at det blir feil å belemre rektor med midlertidige problemer, siden jeg bare er vikar. De er forsåvidt nesten like ille med den andre hovedlæreren som er inne i klassa, selv om de har hatt henne i over 3 år nå. Men han tør de ikke svare frekt og provoserende.

Det er bare så innmari frustrerende å føle at man ikke når frem. Jeg ser jo i og for seg at de andre elevene setter pris på undervisningen, men så blir alt bare helt feil. For jeg kan jo ikke stå og rope over disse guttene heller, med tanke på at de har veldig høye stemmer.

Nå mener jeg ikke å være rasist, men tror mange barn fra enkelte kulturer generelt sett har lite respekt for voksne (og spes damer). Og når man har tråkket i sånne problemer et par uker, blir man bare så lei. Synes det er ille når man på turer må holde disse ungene i hånda, for at de ikke skal ødelegge noe eller slåss. (Det gjør den andre hovedlæreren, som har litt egentimer og noen timer sammen med meg).

Skrevet

Det er faktisk ikke enkelt å være vikar, og noen ganger værre enn andre. Men det viktige er, tror jeg, å ikke skjemmes over at man ikke alltid lykkes. I en del andre jobber ser man lettere resultat av innsatsen, mens man som lærer kan så "perler for svin". Og ikke heng dere opp i ordvalget mitt nå, for jeg ser selvfølgelig ikke på elever som svin. Men det må være lov å være frustrert når man sliter, det er bare menneskelig.

Skrevet

Jo da, det er nettopp svin de er! Og kommer mest sannsynlig til å vokse opp til å bli noen skikkelig svære svin, også.

Innfør spesialskolene igjen, sier jeg!

Skrevet

Hva får deg til å tro at det ikke finnes spesialskoler mer??

Har jobbet som lærervikar selv, og skjønner problemet. Inngå allianser med de som bråker mest.....snakk med dem en og en. Lag små hemmeligheter som bare dere vet om.....små belønninger for en bra time.....Ikke true med ditt og datt i tide og utide. Vær konsekvent, og la heller alle trusler være.....hvis de ikke blir fulgt opp....

Lykke til:-)

Skrevet

Det første du må gjøre er å innse at du ikke kan trylle. Så lenge klassen er generelt vanskelig, er det helt urealistisk å tro at en vikar kan komme inn fra det store intet og ordne opp.

Lærervikar er verdens verste jobb. Som vikar vil man gjerne gjøre en god jobb, og vil ikke vise sin utilstrekkelighet mht disiplinproblemer til de andre lærerne og rektor. I tillegg kommer vissheten om at vikaren snart forsvinner og erstattes med noen andre. Unger lukter sånne ting.

Du kan gi parader, sende meldinger hjem (foreldrene bryr seg også katten om en vikarlærer), straffe klassen kollektivt (som forøvrig er i strid med menneskerettighetene) så mye du bare gidder. Men det kommer ikke til å hjelpe. Som vikar får du aldri respekt om du står alene.

Du trenger at noen som de allerede har respekt for tar din side overfor klassen. Rektor eller hovedlærer må gjøre det klinkende klart for klassen at her blir det månslyst om de kødder med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...