Gå til innhold

Forskjell på kvalmen i 1. og 2. svangerskap??

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

sist jeg var gravid mener jeg å huske at jeg var kvalm fra uke 6/7 og til 11/12, -og da kom kvalmen på ettermiddagen og varte hele kvelden. Denne gangen ble jeg kvalm i uke 5/6 og er mer eller mindre kvalm hele dagen... Men kaster heldigvis ikke opp. -enda... er kun i min 7.uke nå, så....

Kastet ikke opp sist heller, så jeg kan jo håpe jeg slipper...

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Riga + snulla & vesla

Snulla: Mistet all matlyst, og var kvalm ...begynte ikke å spy før i 2. trimester (hvis jeg har regna rett nå), og slutta å spy i 3. trimester. Matlysta fikk jeg ikke igjen før noen måneder etter fødselen. Fikk heldigvis i meg middag i 3. trimester...gikk bare opp 4 kg alt i alt i det svangerskapet!:-/

Vesla: Kvalm med en gang, men hadde mer matlyst. Var vel mer sånn typisk gravidkvalm i 1. trimester, men slutta ikke før i uke 20. Hadde angst for kvalmen!:-/ Opplevde dette bedre enn det med snulla...tok alle forhåndsregler og spiste tyrkisk pepper hele tida og drakk sjokomelk.

• 1 år senere...

Prøver på nr 2 nå... Er supernervøs, for var så dårlig med nr. 1. Til dere som har et barn fra før å ta dere av, hvordan gjør dere det reint praktisk? Blir det mye dårlig samvittighet, mye sutring fra barnet når man bare ligger på sofaen?

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg var også urolig for dette, fordi jeg var så dårlig i 1. svangerskap. Lurte på hvordan det var mulig å kunne ta seg av et barn når man blir så dårlig at en har nok med seg selv. Heldigvis har jeg ikke vært så dårlig som nr.1, og det virker dessuten som om kvalmen ofte demper seg litt når jeg gjør ting med ungen? Mulig at det hjelper å være fokusert på noe annet enn ens egen kvalme. Men det er selvfølgelig ikke sikkert det gjelder dersom man er ekstremt kvalm...

Et tips om morgenen er å spise selv før en gir ungen mat.. Ellers hadde jeg salte kjeks på nattbordet. Om morgenen satt han i sengen ved siden av meg, og vi spiste litt kjeks i sengen begge to. Dette ble det veldig mye smuler av, men ellers funket det....

• 1 måned senere...

hei jeg fikk 1 gutt i jan07 ble kvalm fra ca uke 6 og det varte ca til uke 12. kastet opp neste hver morgen og gikk kvalm hele dagen...

men det gikk over til å bare være kvalm noen dager:)

er gravid igjen 13+4 er mere kvalm denne gangen enn sist, men har blitt flinkere å spise rett etter jeg kommer opp av senga...derfor har jeg ikke kastet opp hver eneste dag kanskje bare hver 3..

var på UL i går og det tydet på jente, men ikke helt sikker...å det sies at du av og til blir dårligere med jente, men tror det er helt individuelt...

starter på jobb igjen på mandag... håper det skal gå fint..

• 1 måned senere...

Første svangerskap var jeg sykemeldt 2 uker, lå strak ut på sofaen! Var kvalm ca 1 mnd tilsammen, men klarte såvidt komme meg på jobb de 2 siste ukene. Jobbet på bensinstasjon, så klarte å komme meg inn døra og slenge meg ned på en stol til det gikk over. Var sykemeldt fra uke 8-10.

Er nå gravid på nytt, er 9 uker på vei imorgen. Har vert litt småkvalm om morgenen i et par uker, men kan overhodet ikke sammenlignes! Bare spiser en kjeks eller to, så fungerer jeg normalt. Så må jeg spise ofte for å holde kvalmen borte. Men da er den også borte! Helt fantastisk!

Var forberedt på noen uker på sofaen igjen, så tør ikke helt tro på at dette var alt av kvalmen som skulle komme. Men krysser fingrene!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...