Gå til innhold

Hvordan starte pumping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksperimenterte med puming i går ettermiddag i 3-tida. Pumpet ut 60ml. Skulle på et møte i nærheten på kvelden, så jeg tenkte det var en god anledning til å la guttene mine prøve seg sammen alene. Han er 4 uker og veier 4,5 kg, så jeg tenkte det burde holde når jeg var borte 2 timer.

Ammet ham godt før jeg dro, men rett etterpå gikk i pølse hjemme. Lillegutt illskrek mens en stresset far fiklet med vannbad. Lillegutt kastet i seg sine 60ml på få minutter og fortsatte å illskrike. Reiste derfor hjem i ekspressfart (var vel borte ca 45 min tilsammen).

Når jeg kom hjem hadde han akkurat roet seg, men jeg tok ham med meg på møtet. Fikk litt kosepupp og sov som en stein resten av kvelden.

Var han sulten, eller var det bare savnet av mamma? Kan jeg for eksempel ha pumpet ut såpass mye at han faktisk fikk for lite i seg da jeg ammet ham før jeg dro?

Så hvordan bør man begynne å pumpe seg uten at det skaper en masse kluss mht. at det jo skal bli nok mat til babyen også, ikke bare til frysern?

Alle tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

trikset er å pumpe om morgenen, når du har mer melk. de fleste har mindre melk utover dagen/kvelden.

du kan også forsøke å pumpe ETTER amming, dersom du vil øke produksjonen. da får du ikke ut like mye i begynnelsen, men du vet at baby har fått nok, og etter hvert får du mer og mer melk.

et spørsmål; er gutten din vant til å få flaske? og pleier han få pupp med det samme han ber om det? i så fall er nok det grunnen til at han ble litt frustrert når det tok litt tid.

dessuten; virket han mett etter at du ammet han før du dro på dette møtet?

neste gang kan det være en ide å la guttene være alene hjemme litt lenger, se hvordan de håndterer situasjonen.

han sulter jo ikke i hjel;-)

og om du pumper litt hver dag, så har du kanskje nok frossenmelk også, til en nødssitusjon?

ved fire uker spiste forresten tulla mi nært opptil 100ml pr måltid forresten. kan være greit å beregne litt godt med melk, det lærte du sikkert nå..;-)

vet ikke om dette var til hjelp, litt usammenhengende..

men lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Jeg synes aldri han virker mett... Han vil suge hele tiden, og smokken går i ekspressfart selv i søvne. Men han går fint opp i vekt (1 kg på 3 uker) så han sulter nok ikke...

Men mulig han fikk i seg litt lite før jeg dro siden jeg hadde pumpet meg en time før jeg ammet ham da.

Han pleier å få pupp med en gang han ber om det, så han har nok lite forståelse for vente på flaske i vannbad. Men kan de overspise? Har liksom ikke inntrykk av at han ville stoppet før det virkelig rant over. Han sugde raskt av flaske på første forsøk og tømte den på få minutter... Men tror papser trenger å ha et par liter klar for å føle seg rustet...

Pumpet 80ml i dag på andre amming (kl 13) så vi får se om det blir samme fadesen i kveld. Og stakkars far har bestemt at det er altfor tidlig at jeg drar ut - det må gå minst en måned til før de prøver igjen. Vet ikke hvem av dem som hadde det værst i går jeg stakkars. Veldig synd, for jeg vil jo gjerne at han skal føle at han får det til...

Skrevet

Vil bare si at jeg klarer å pumpe ut dobbelt så mye når lillegutt suger på det andre brystet samtidig. Er litt kronglete i begynnelsen, men etter litt trening går det veldig greit!!

Skrevet

Kanskje han fikk vondt i magen? At det gikk for fort?

Ga Mina på 6 uker flaske med mm for føste gang i dag, hun spiste 120 ml, men begynte å gråte etterpå. VET hun ikke var mer sulten, men tror det gikk for fort for henne, at hun overspisite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...