Gå til innhold

Pepsi Max og andre light produkter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har vært mange diskursjoner om dette på BIM. Det eneste som er sikkert er at det ikke er PÅVIST fosterskader pga inntak av lightbrus. Mange undersøkelser er gjort bl.a. på aspartam uten at man har funnet noe bekymringsverdig. Når det er sagt er jo disse undersøkelsene vanligvis gjort på rotter... Det er jo ikke lov å gjøre forsøk på menneskefostre. Jeg drikker lightbrus, var mye kvalm en periode og da hjalp det. Jeg spurte legen min som sa at det kunne jeg bare fortsette med, det var forsket mye på dette bl.a ved gravide diabetikere, så det anså han som helt trygt. Du skal vite at du ikke bør drikke mer enn 1 l pr dag pga koffein, mindre hvis du i tillegg drikker kaffe. Så alt med måte! Det sunneste er selvsagt om du kan drikke bare vann, men det er det jo ingen som gjør..

• 2 uker senere...

Det er ikke farlig å drikke/spise lightprodukter. Det eneste er at lightprodukter inneholde mer E-stoffer enn "vanlige" produkter. det er disse stoffene som i store mengder kan påvirke fosteret, og som kan være en potensiell årsak til f.eks ADHD. Barn som får i seg mat med syntetiske fargestoffer og konserveringsmiddelet natriumbenzoat (E211), blir hyperaktive og ukonsentrerte. Natriumbenzoat er en vanlig ingrediens i bl.a. brus og saft.Derfor man skal være forsiktig med å ikke spise for mye butikkmat (supper, drikke, og andre ferdiglagede varer), og heller lage ting (nesten) fra bunnen av. Det har i alle fall jeg vært flink til, å lage mat fra bunnen av. Bare for sikkerhetskyld. Men selvfølgelig... dette skjer jo ikke så ofte heller, heldigvis...

Det er disse stoffene som skal begrenses:

Fargestoffer:

Tartrazin (E102)

Paraoransje (E110)

Azorubin (E122)

Nykockin (E124)

Allurarød (E129)

Konserveringsmidler:

Natriumbenzoat (E211)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...