Gå til innhold

Hånd-, Fot- og Munnsyke ERFARING med det??

Anbefalte innlegg

Tror snuppa har blitt smittet med det, lørdag fikk hun utslett rundt munn bittesmå blemmegreier med noe "hvitt" på midten (BLÆH!). Trodde det var reaksjon på appelsinen hun spiste da hun har reagert på det før.

Idag da vi leverte i barnehagen, sa dem at hun ene i avdelingen hadde hatt slike blemmer på hendene sine på fredag. Ikveld så vi hun hadde noen bittesmp røde prikker på hendene og under føttene.

Så det eneste som faller meg inn er denne hånd fot og munnsyken. Vet det har vært innlegg om dette her tidligere, men den forbanna søkemotoren her finner ingen ting...

Har ikke funnet så mye om det på nette heller, bortsett fra at det er svært smittsomt, inkubasjonstid på 1 uke, og at det er helt greit å dra i barnehagen uavhengig av utslett.

Irriterer meg også at snuppa blir smittet av et eller annet hele tiden, hun har gått i barnehagen i 1,5 mnd med bare vært der i kanskje 2 hele uker... Er det virkelig så stor smittefare i barnehagene, eller burde vi spørre om dette på foreldremøte imorgen? Hun er 1,5 år og blir jo "tilvenning" annenhver uke for henne når vi må holde henne hjemme hele tiden...

Fortsetter under...

vi fikk beskjed om at det går i vår barnehage. men det er ingenting å gjøre. de kan i barnehagen som før selv om de har det, for det smitter KUN før de får det, og ellers ved å drikke av samme flasker o.l dette må de ikke gjøre. ellers ingen behandling, ingen grunn å holde de hjemme for dette. det er vondt og ubehagelig for de små, og får de blemmer i munnen kan det være vondt å spise.

I begynnelsen av alle barnehager blir de som regel smittet av en del. Husk mange under som ikke holder for munn når de hoster, eller nese når de nyser o.l. de har ikke lært slikt ennå. de sutter på ting og alt mulig. Sånn er det bare. Heldigvis så bygger det opp immunforsvaret, så for hver gang blir det bedre og bedre.

Ønsker deg lykke til jeg!

Var litt forberedt på mye sykdom, men ikke sååå mye, hehe!

Men, men hvis det ikke er noe å gjøre med det så får vi bare levere henne. Står jo overalt at det er greit og hun er i fin form ellers!

Spiser veldig dårlig da, men hun spiste masse i barnehagen idag sa de.

Noen andre som har barn som har hatt hånd fot og munnsyke?

Hvor lenge varer dette? Synes det er så ekkelt med disse blemmene og er livredd for å bli smittet selv...blæh!! Gruer meg til å måtte ta på vannkopper og slikt. Hjelper ikke at jeg er gravid og brekker meg av tanken = )

2 av barna mine hadde dette for et par år siden. Jenta på 2-3 år hadde ingen plager, selv om hun hadde blemmer i munnen. 6-åringen var det verre med... Han ville nesten ikke spise eller drikke. Ellers var de i god form. Ikke feber, men røde prikker i håndflatene og under beina. Husker ikke om det var andre steder. Ikke farlig - men veldig smittsomt. Hvis jeg ikke husker feil, tror jeg de kan få det flere ganger...

Lykke til og god bedring;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...