Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Jeg fødte for 8 uker siden, og hadde ingen problemer med avføringen de første ukene etter fødsel. I og med at jeg mistet en del blod under fødselen, måtte jeg ta jerntabletter i noen uker etterpå. Dette resulterte i svært hard mage. De siste 2-3 ukene har det gjort litt vondt å gå på do (hard mage), men ikke verre enn at det går greit. Nå i det siste har det imidlertid kommet noe blod når jeg har vært på do, en dag rant det i do, men om oftest kommer det bare litt på papiret når jeg tørker meg. Fortsatt vondt, men levelig å gå på do. Jeg har kjent med fingeren "der bak", alt kjennes fint ut, ingen ting som henger ut (slik som det vel er med hemorroider????). Så det jeg lurer på; hva er dette? Hemorroider eller bare en rift som går opp hver gang jeg er på do? Bør jeg gå til legen eller går det over av seg selv? Er det evt. noe jeg kan kjøpe respetfritt på apoteket som kan hjelpe?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg har det helt likeens, jeg fødte for 3 mnd siden.. Når jeg er på do føles det som om noe revner opp igjen, og det renner blod ned i doen... Har sett på det i speilet og det ser ut som en rift som ikke gror... Men jeg heller vet ikke om jeg skal bare være flinkere med å smøre/vaske eller om jeg bør oppsøke legen med det!! Noen som har noen råd??
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg hadde også sånn 2-3 mnd etter fødsel. jeg spurte på scheriproct-salve fra apoteket (reseptfritt). Det høres ut som en rift som blir sprukket opp for hver gang. For meg gikk det over av seg selv; prøvde å drikke mye vann, tok litt dulphalac for å unngå hard mage, og prøve å komme meg på do når jeg måtte. Tror ikke legen kan gjøre så mye fra eller til. Det viktige er å prøve å unngå hard mage.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Å sitte i grønnsåpebad( medisinsk grønnsåpe fra apoteket altså) skal være bra mot rifter som ikke gror. Kjøp laktulose på apoteket og se det an en måned eller to.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Jeg har en ustabil mage som er veldig sensitiv i alle retninger hele tida. Jeg har hatt slike rifter, har sjekket ut hos lege og alt i mange år. Fra tid til annen da. Vondt av og til, men hos meg går det ikke vekk.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Har samme problem, måtte bare slutte med jerntablettene til tross for lav blodprosent. Å gå på do var ondere enn å føde, og det rant blod etterpå. Skyldes hard avføring som gir rift i endetarmen. Nå tar jeg laktulose, og jerntablett hver 2.-3-dag, klarer ikke oftere.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Forresten hører jeg at Niferex jerntabletter skal være mer skånsomme enn Duroferon.,
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Skulle tro du skrev om meg.. har det helt likt. Har nettopp kjøpt hemoride / kutt / kløe krem som jeg håper skal virke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå