Gå til innhold

Grusom jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veide 88,5 kg da jeg ble gravid, og er 1.73 høy.

Nå er jeg 30 uker på vei og veier 94.5 kg, altså 5 kg i vektøkning.

Er strålende fornøyd jeg, og håper jeg slipper å runde 100 kg.

Har gått til kontroller hos fastlegen min, men han anbefalte meg å gå litt til jordmor også, så jeg bestilte en time hos henne, men fy som jeg angrer! Hun trøkka meg ned, rett og slett, var sååå opptatt av vekta mi, og noterte ned BMI og alt som var på helsekortet. Dette har legen min aldri brydd seg om, men nå var det visst fult kjør og jeg måtte få en glukosetest hos legen for å utelukke svangerskapsdiabetes for alt i verden! Jeg har ingen i familien med diabetes, og aldri hatt sukker i urinen, så legen bare rista på hodet da han leste hva hun hadde skrevet og sa at det var HELT unødvendig. Jeg var hos henne i uke 27, og hadde da gått opp bare 2 kg i hele svangerskapet. Jeg sa jeg var litt bekymra for om det var for lite, og om babyen tok noen skade av det. Men det var bare BRA at jeg ikke hadde lagt på meg mer så mye som jeg veide, som ho sa... Var helt paff og skal ALDRI tilbake til henne mer i svangerskapet. Må nok det når babyen kommer, men for et mehe!

Jeg har kraftig benbygning og ganske overvektig, men ikke noe sånn. Bruker str.L i klær (av og til XL) og ser frisk og sunn ut. Har ingen store problemer med meg selv og min vekt, men det hadde tydeligvis hun...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde byttet jordmor hvis det gikk jeg.

Ho jeg går til er koselig...nesten for koselig, men heller det enn ei fæl ei. Var veldig forsiktig da ho kommenterte vekta mi...hun sa: ja, du er jo litt overvektig...jeg svarte bare: litt??? Jeg veier 116 og er 1,60 høy.

Glukosetest ber de som regel alle med en BMI over 27 og ta. Jeg har over 40, så jeg slapp ikke unna. Tok den i dag. Spurte legen min grundig ut om hvorfor jeg måtte det, for urinen var helt fint, og fastende blodsukker var helt fint. Og BMI var svaret. Og det er jo til barnets beste også...selv om jeg ikke liker at ting gjøres pga vekt, blir litt sint av sånt.

Har lagt på meg 4 kg, og legen syns ikke det var mye...og det er det jo ikke heller.

Skrevet

Merkelig at det ikke er mer standard på "hvordan takle gravide med høy BMI" enn det det er...

Selv er jeg komt 29 uker på vei, er 165 høy og har nå en BMI på 32,7. Rett før jeg ble gravid hadde jeg en BMI på 34... På grunn av høy BMI og far og farmor som begge har alderdomsdiabetes var jeg tidlig ute med å opplyse både jordmor og lege om at jeg var klar over risikoen og at man burde tolke indikasjoner på diabetes hos meg alvorlig. Derfor spurte jeg begge om dette med glukosetesten (som jeg ikke tok forrige svangerskap selv om jeg også da hadde BMI over 27) men har fått beskjed fra begge at de heller følger nøye med på urinen, blodtrykket og generell form enn å utføre den testen på meg.

Skrevet

fikk åsså beskjed å ta glukosetest denne gangen uten sukker i urinen.

Forje svangerskap hadde eg litt sukker i urinen, (fikk da beskjed at eg måtte slutte å spise godteri, brus ol. å spise norsk huskost, eg spurte jm ka ho mente norks huskost va, og ho svarte så dårlig at ho kunne like godt la være. eg spiste da mye frukt i stede for sjokolade og cola, hadde da eg kom til jm i gjen enda høyere sukker nivå i urinen så mye at eg måtte på glukose test....!!!! eg spiste akkurat det eg ville etterpå...!!!)

men da eg tok glukosebelastningen så va alt innafor normalen.

eg gikk jo ned i vekt etter de 3 første mnd,va glad til da eg veide 106,5 på første kontroll. men legen ble bekymra og ville at eg skulle sjekke vekta neste gang eg kom på kontroll....så det e forsjell på folk sjønne eg....

Skrevet

Jeg er 170 og veier 87,7 nå i uke 16. Var hos jordmor i dag, og hun sa det samme som legen, at grensen for glukosetest er satt lavt, og at jeg derfor kommer inn i gruppen som skal ta det. Helt ok for meg. Veier meg aldri utenom på svangerskapskontroll, og har gått opp 300 gram siden uke 12. Det var hun fornøyd med. Tror ikke jeg har gått opp mer enn en kg til sammen, har hatt dårlig appetitt fra dag 1 og ser selv at lårene krymper når magen vokser... Håper som deg at jeg slipper å runde 100 denne gangen også (endte på 97 sist, men da startet jeg litt lavere....)

Føler meg frisk og sunn som deg, med kraftig benbygning og store pupper :-) og har aldri tenkt at overvekten min utgjør noen helserisiko. Det føler jeg heller ikke nå, tar heller en test for mye enn en for lite for bebisen!

Skrevet

For faen så irritert jeg blir!!

Det jordmoren deres gjorde er helt normalt!

Hun gjør det kun for å sjekke at DERE har det bra , og at BABYEN har det bra.

Når man bekker 90 kg i svangerskapet , er risikoen tilstede for å utvikle svangerskaps diabetes , uansett om noen i familien har det eller ikke.

Da blir man satt på en glukosebelastings prøve. Å det er bare for å utelukke Diabetes.

BMI blir også tatt hensyn til , min BMI var på 33 ! Jeg synes virkelig ikke det var noe hyggelig å få slengt "tallene" mine på bordet , å fant det ganske ydmykende der og da. MEN! De må ta hensyn til dette , med tanke på kropp og fødsel . Å hvilke " skader & lidelser" du som STOR mor faktisk kan være så uheldig å få under svangerskapet.

Hva vil du jordmor skal gjøre da? Ikke noe? Ikke si et ord om at du som har såpass høy vekt faktisk er i risikogruppen for å utvikle svangerskapdiabetes , problemer med knea dine , BT , Hjerte ditt?

Skal hun bare holde kjeft om alt dette , sånn at du ikke blir lei deg , for at du FAKTISK er for tung!

Nei faen heller. Dette får dere tåle , de tar faktisk vare på dere , å er ikke SLEM mot deg.

Dette er tydelig et sårt punkt hos flere , men vettu hva , de passer da bare på at mor & barn skal ha det bra!

Hilsen ei som skal på Glukosebelastningsteat pga sine snertene 94 kg , og må passe på vekta pga : Rygg , Hjerte , Knær , osv......!

Skrevet

Jeg har hatt BMI over 27 (og etterhvet 30), både idette og forrige svangerskap. Ingen har nevnt glukosetest til meg. Så lenge alt er i orden i flg andre målinger og babyen har det bra i magen kan jeg ikke skjønne hvorfor hun skulle lage sånn oppstyr av vekta di ! Bytt jordmor!!!

Skrevet

Selvsagt ikke alle som har like prossedyrer , og hva de anser som viktig! Men er jordmora så ille da??? Som tenker på Mor & Barn?

SKJERPINGS FOLKENS!

Skrevet

Jeg synes det finnes måter å si ting på som ikke høre så ille ut. De av oss som er over 90 kg vet at dette er i meste laget, og mange har har også tenkt på slaking. Men nå er det jo sånn at vi er gravide og ikke kan slanke oss nå, og noe vektøkning er natulig for oss også i svangerskapet. Selvfølgelig kan vi jo gjøre det vi kan for å begrense vektøkning.

Selv var jeg flink i begynnelsen, men med mye kvalme er det vanskelig å ligge unna sukker. Og vekten har økt litt mer på meg nå den siste mnd. Jeg spurte selv jordmor om det var farlig, men hun sa at jeg er frisk som en fisk og viser ingen tegn til at noe skulle være galt. det er ingen i min familie som har hatt noe andre plager i sine svangerskap enn kvalme.

Jordmor og lege har tatt diverse prøver av meg, pga min utenlandske mann, mine opphold på sykehus utenfor norden osv. Og jeg er glad de tester, bare test meg for alt det måtte være!

Men som sagt helsepersonell kan jo velge ordene sine med omhu! uansett hvem man snakker til om det er på grunn av høy vekt, lav vekt, røyking eller andre ting...

Skrevet

Hadde jeg vært deg,hadde jeg byttet jordmor og jeg hadde forlangt at denne jordmoren ikke skulle været til stede når jeg fødte (hvis hun holder til på sykehuset da) Slik går det ikke ann å holde på.

Da jeg var gravid,så sa ikke legen min ett ord om mi vekt,ei heller jordmor. Jeg gikk ned,fordi jeg var så mye kvalm og kastet opp alt jeg spiste. Legen tenkte mer på det enn at jeg i utgangspunkte er overvektig.

Nei bytt jordmor du

Skrevet

Det er ikke hva de sier, men måten de sier det på.

BYTT JORDMOR!!!

Skrevet

Til Anonym!!!!!

Fy faen i himmelhelvete...Altså jeg skjønner poenget ditt, men det er måte på hvilken måte hun uttrykker det på da...Altså, det går ant å være litt ydmyk..Men, men...Forskjellige meninger...Og så fint for deg da at du er snertne 94 kg...

Skrevet

Hahaha! Snakker om å ikke tåle fakta om kroppen sin! Fy søren. Ydmyk? Vel..Ærlig! Kan ikke legge seg ned å gaule over at noen forteller deg fakta om kroppen din , når det er til ditt beste!

Skrevet

Nå er det slett ikke alltid til "ens eget beste" å få høre det du omtaler som fakta om kroppen. Jeg, for eksempel, har ikke fått høre disse "fakta" om min kropp nå i svangerskapet selv om jeg hadde BMI på 29 da jeg ble gravid.

Jeg har fått god oppfølgning, både fra jordmor or lege, hvor overvekt ikke har vært et tema. Jeg kan garantere deg at jeg neppe hadde hatt en BMI på 32 nå, noen få uker før termin, om lege eller jordmor skulle rakke ned på meg og kreve unødvendige tester underveis.

Jeg har hatt helt fine verdier på alle de vanlige testene under hele svangerskapet. Jeg har kunnet diskutere ting åpent på undersøkelsene jeg har vært på. Dette har gjort meg til en glad og fornøyd gravid med en baby som på absolutt ALLE undersøkelser har hatt helt normal utvikling og hvor alle verdier er innenfor normalen.

Jeg ville ikke vært en så glad og fornøyd gravid om jeg måtte bære på masse skyldfølelse. Det ville følgelig heller ikke være bra for babyen. Dessuten tviler jeg på at den skyldfølelsen ville gjøre annet enn at jeg hadde gått _opp_ i vekt. De færreste klarer å bruke skyldfølelse til noe positivt. Man ender heller opp med å trøstespise hjemme, og det er vel ikke akkurat til ens eget beste?

Fokus på kun BMI er en blindvei. Som det ofte blir påpekt på dette forumet: Kosthold og trim er minst like viktig som hvor mye man faktisk veier!

Skrevet

Er jo ikke snakk om ha å skyld følese , men heller at det tar undersøkelser , for å sjekke at alt er bra. Viktigste i et svangerskap , er jo at enn har det bra. Trim & Kosthold er kjempe viktig , viktigerer enn mye annet. Å BMI er kun for å sette et " mål ".

Men ting som svangerskapsdiabetes SKAL en være flink å følge med , og være glad for at det blir tatt tak i. For vi overvektige er mere i risikoen , enn dem med en BMI under 28 f.eks.

Her handler det ikke om skyldfølelse , eller at man ikek egner seg som mor , eller hva man enn sier , men det handler om å bli undersøkt , og sjekket. For å se at alt er bra!

Men for all del , hvis man skal bli forbannet pga kommentar på vekta , og sendt på Glukosebelastningsundersøkelse , så for all del. Men husk på at det er ufattelig dumt å bli fornærmet å la være å dra på dette... for så at det plutselig skulle vise seg at det var noe.....

Tenk over det!

man skal ikke ta i mot dritt , og ukonkret kritikk.. Men Konkret tilbakemelding , og oppfølging skal man være flink å ta til seg. for dem vil ikke være jævlige med deg/dere , kun følge med!

Skrevet

Men det ender jo ofte opp med at man _får_ skyldfølelse hvis alle fokuserer på dette med overvekten. Og som noen andre sa her: Hvordan ting sies er minst like viktig som hva som sies.

Var det virkelig en grunn til at HI skulle ta disse prøvene når det var jm, ikke fastlege, som mente de burde tas? Det er mulig du kan ta all verdens prøver og syns det er greit. Selv blir jeg faktisk nervøs og usikker hvis noen antyder at noe kan være såpass galt at jeg må undersøkes ekstra.

En slik ekstra undersøkelse kan dermed bli en belastning og gjøre den gravide nervøs SELV OM undersøkelsen viser at alt står bra til. Nettopp denne nervøsiteten ønsker man ikke i svangerskapet.

Som du ser av svarene i denne debatten, så er det ikke noen standard for hvordan overvektige gravide skal følges opp. En undersøkelse bør stå i forhold til den risikoen det er å utvikle for eksempel svangerskapsdiabetes. En undersøkelse bør ikke utføres "bare for sikkerhets skyld" som jeg har en følelse av at jm i dette tilfellet gjorde.

Skrevet

Tusen takk for svar til dere SERIØSE som har svart.

Dere andre har lite her å gjøre. Er det deilit å trykke ned andre?

Dere kan ikke ha det mye godt med dere selv hvis dere ser den store gleden i å skrive som dere gjør. Det er jo dere det til sist går utover.

Jeg er glad og stort sett fornøyd med kroppen min. Spiser riktig, trener, og er livsglad. Men har desverre PCOS som gjør sitt med kroppen. Men man kan jo ikke sette seg ned for det. Trøstespising fører sjeldent til noe godt. Jordmora har jeg droppa ut, og legen min sa helt tydelig at jeg IKKE behøvde noen glukosetest for å sjekke svangerskapsforgiftning. De symptomene kommer evntuelt tidsnok hvis jeg skulle bli rammet av det.

Skrevet

Jeg har hittill vært kjempeheldig med både fastlege og jordmor!! :) Da jeg hadde min første kontroll for ca 4 uker siden så ble jeg veidd inn til skrekkelige 100 kg+.....

Jeg sa på forhånd det at jeg ikke var så glad i den veiinga pga sist gang fikk jeg nesten beskjed om å ta abort av en lege fordi jeg var så feit!!! Han ble forskrekket og sa at slikt skal ikke leger si!! Han sa det at han ikke brydde seg om vekta mi, men at det kunne være greitt å ha et utgangspunkt til slutten av svangerskapet pga at man KAN jo få svangerskapsforgiftning uansett hvor mange kg man veier! Man kunne likså gjerne få det om man veide 50 kg og sa han og smilte! :) Aaahhh... Kan du tro jeg ble glad da??? :D Ble jo nesten forelska jo! ;) hehe..........

Her i går skulle jeg til jordmor for første gang... Og gjett om jeg var nervøs??? Var såpass nervøs for veiing at blodtrykket mitt var litt småhøyt akkurat da ja! :S Men hu sa at BT nok var litt høyt pga at jeg var nervøs fordi det var første gang jeg var der! :)

Så spurte hun om jeg hadde vekt hjemme, nei svarte jeg! Nei, men vi skriver her bare det at du kanskje har gått opp ca 1 kg! :) Er det som er gjennomsnittlig! Så tar du heller å veier deg neste gang du skal til legen din du! :)

Så smilte hun igjen!! :) Aaaahhh... Jeg ble så innmari glad da assa!! :D Ikke EN kommentar om at jeg måtte være forsiktig med vekta eller noe mas om BMI!! :) Jeg fløy nesten på en sky ut fra der etterpå! :D Håper virkelig dette fortsetter!! Har bekymret meg nok over 1.kontroll til både lege og jordmor, så ble det så fantastisk!! :D

Så føler dere at dere har blitt diskriminert av lege eller jordmor, så si ifra med en gang til dem! Si at du er et voksent menneske og kan tenke selv!! Ikke la deg bli tråkka på! Bytt heller lege/ fastlege da! :D

Klem fra ei lykkelig gravid på 100 kg+!! :D

Skrevet

Må ikke være over 90 kg for å få svangerskapsforgiftning da....

Ei venninde av meg måtte nå i vår ta keisersnitt en mnd før termin pga svangerskaps forgiftning. Hun er 170 og veide da 8 mnd på vei 58 kg. hun hadde lagt på seg kun 7 kg...

Skrevet

Nå må dere ikke blande svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning da....

Skrevet

Man kan også få svangerskapsdiabetes selv om man veier 50 kg! Er ikke stolt over at jeg veier så mye som jeg gjør men ALLE kan faktisk få det!!! 50 kg eller 100 kg! Alt kommer an på kosthold! Gafler an i seg masse sukker og fruktsukker, så er det automatisk større sjangse for at en kan få svangerskapsdiabetes!

Lev så naturlig som en kan og bruk hodet når det gjelder kosthold! :)

Skrevet

Om denne jordmoren synes jeg ikke noe i hele tatt, dessverre finnes det også slike folk i helsevesenet.

Men angående glucosebelastning. Da må jeg gi retten til henne, altså. De er VELDIG strenge akkurat i denne saken, man kan ha perfekt helse og alt ellers, men om man veiee en kilo over deres granse, sender de deg til å teste uten nøde altså.. har opplevd det selv, reagerte nesten på samme måte som deg, jeg visste godt før undersøkelsen at det hele var helt unødvendig , men slapp ikke unna allikevel. Hadde BMI på 27,2, de har grense på 27, og ja da, testen måtte jeg ta..

skulle bare ønske at de hadde vært like strenge med andre , mye viktigere ting i svangerskapet enn dette med glucosebelastning på grunn av kraftig kroppsbygning..

Skrevet

Kjære HI

Høres jaggu meg ut som vi har samme jordmor :(

Takket nei til videre jordmortimer og skal bare gå til legen :)

Skrevet

Hallo???!!! Man er ikke automatisk overvektig fordi man veier over 90 kg!!! Hverken før graviditet og ihvertfall ikke når man nærmer seg termin! Det er veldig avhengig av hvor høy man er og hvor mye muskler man har. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...