nordmøre82 Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Husk at dere selv bestemmer hvor dere skal velge å bli fulgt opp til kontroll. Andre ordninger er i strid med pasientrettighetsloven. Selv går jeg kun til jordmor, siden de innehar spesialkompetanse for svangerskap og fødsel. Legene har mindre kunnskap og er mindre egnet til å forberede kvinner til fødsel. Krev deres rett,
MaMmATiLELiAs, AnDrEaOgMaRtInE Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 kan du gå til jordmor i en annen kommune? eller må du gå til jordmor i den kommunen du bor i... eg trudde vertfall at eg kunne gå til jordmor i en annen kommune, du kan nå vertfall få ha fastlege i andre kommuner så eg synest da dette går for d samme... veit du noe om dette?
Gjest Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg er forsåvitt enig med deg, det er kjekkere og mer lærerikt, og en føler seg mer velkommen til en jordmor som også har bedre tid til en når en kommer. Men jeg syntes det var litt betryggende å komme å ta blodprøver og sjekke tilstanden hos legen.. Jeg hadde i mitt 1. svangerskap svangerskapsforgitning, noe som for meg gjorde at jeg måtte til oftere kontroller. Og var jeg da hos jordmor og det var skjedd forandringer så måtte legen kontaktes likevell, for der kunne ikke jordmor stille opp. Så det jeg mener er at for meg er det litt betryggende å ha begge parter invollvert. For meg tverrfaglig og trygt, som fyller hverandre ut;-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Jeg gikk mest hos jordmor sist, å kommer til å gjøre det denne gangen. Var innim legen ett par ganger for sikkerhetsyld.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Jordmor kan stille mye bedre enn en vanlig fastlege når det gjelder svangerskapskontroller. Og hun har kunnskaper om både normalt svangerskap og risikosvangerskap, og vet veldig godt når ting ikke er normalt lenger. Dersom blodtrykket forhøyes og man får svangerskapsforgiftning følges man hyppigere med bt-kontroller og det kan fint jordmor gjøre. Dersom bt stiger veldig må man kontakte sykehuset for kontroll og evt innleggelse. Min erfaring er at mange fastleger har dårlig kunnskap om svangerskap/fødsel/barseltid, og informerer ikke på samme måte som en jordmor. Dessuten setter fastleger av dårligere tid, de syns svangerskapskontroller er en veldig enkel måte å tjene penger på og kontrollene blir deretter. Jordmor setter av god tid til å kontrollere at mor/barn har det bra, og til å informere om alt som skjer i svangerskapet og etterhvert også ved fødsel og barseltid. Så jeg anbefaler alle å gå til jordmor i svangerskapet! Det eneste jordmor ikke kan, er å sykmelde, men da kan hun kan ta kontakt med fastlegen og dette blir ordnet.
Gjest Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Er nok noe sant i det,men kommer ann på legene og. Jeg har ei veldig flink lege som jeg bruker, og hun kan mye! Jeg kommer til på går til begge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå