Gå til innhold

Har jenta mi på snart 4 ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt på det i rundt 2 år nå, at hun kanskje har ADHD. Kjenner ikke så godt til diagnosen, men kan skrive litt om hvordan hun er/har vært, og håper noen orker å lese og skrive om det høres ut som ADHD...

Hun har alltid vært ekstremt aktiv (det sier bhg også - de sier ikke eksremt, da, men veldig...) Hun sov veldig lite som baby. Sov ikke en hel natt før etter hun ble 2 år. Har alltid vært veldig vanskelig å legge om kvelden og til dagsoving når hun var liten. Måtte som regel "hypnotisere henne" - dvs riste en leke foran henne som hun så på til hun sovnet, gynge, henne, spille musikk høyt, eller stryke henne fra pannen og ned over ansiktet slik at hun ble nødt til å lukke øynene. Fortsatt bruker hun 1 1/2 time fra hun legger seg til hun sovner, stort sett, og står opp utallige ganger.

Hun overreagerer stort sett alltid, kan gråte 10-20 min for at hun ikke får ha på seg kjole, deretter fortsetter det med gråting 10-20 min fordi hun ikke får sitte på min stol (som jeg sitter på), gråting i nye 10-20 min fordi hun ikke får knekkebrød når hun allerede har fått cornflakes og brødskive som hun ikke har spist. Hun har aldri tid/lyst til å sitte ved bordet, spiser en bit og går igjen. Hender hun kommer tilbake for en ny bit en stund etter, men oftest ikke. HUn spiser m.a.o minimalt. Synes hun har ekstremt dårlig impulskontroll. Alle tingene som hun gråter for i 10-20 min. er resultat av impulser. Plutselig skal hun ha pepper på brødskive, eller hun skal ha på seg solhatt (selv om vi er inne), hun skal dusje, selv om vi akkurat er på vei for å gå til bhg. osv. - Og når hun ikke får lov til å følge disse innfallene (som hun selvsagt ikke kan....) gråter hun i 10-20 min, før hun gråter for et nytt innfall.Mesteparten av tiden hjemme går faktisk med til gråting! Vi er så utrolig slitne av dette! Hun blir også utagerende, slår, sparker, klyper når hun ikke får lov til ting. Har også i perioder dunket hodet i gulvet av frustrasjon, noen ganger så hardt at hun har fått kul i panna! (Det har hun heldigvis ikke gjort siden før sommerferien, men hun har hatt flere perioder hvor hun har gjort dette).

I lange perioder har hun hatt sære uvaner, først stikke fingerneglene under fingerneglene på den andre hånda (slik at de ble vonde), dette varte vel et-to år, tenker jeg, i et år har hun surret hår rundt fingrene og trukket, slik at hun har trukket av seg mesteparten av håret i flekker. Måtte faktisk bruke klippemaskin på henne for litt under et år siden, hele hodet på 12 mm, for hun så rett og slett ikke ut! Hun sluttet forøvrig ikke å snurre håret av den grunn, begynte på igjen med en gang det ble langt nok.

Når vi prøver å snakke til henne, er det oftest vanskelig å få kontakt. HUn hører som regel ikke hva vi sier, og hører likevel ikke selv om vi tar henne i armen, eller snur hodet hennes for å få blikk-kontakt. Hun unnviker da blikk-kontakten (men hun har blikk-kontakt når hun ønsker å prate, så virker ikke autistisk, hun er veldig sosial og har mange venner i bhg.)

Det er helt sikkert mye mer også, men det var dette jeg kom på i farten. Hun har vært vurdert en gang av en barnepsykiater, men hun syntes ikke hun så noe påfallende. Jeg kan bare ikke fatte at det er mulig... Høres dette ut som ADHD - og hva bør jeg evt foreta meg? Er vanvittig slitne rett og slett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom forresten på en annen av "tvangshandlingene" hennes også, som 2-åring stakk hun fingeren i halsen hver kveld når vi hadde lagt henne slik at hun kastet opp. Hun kunne gjerne gjenta dette 2-3 ganger på en kveld. Vi fikk til slutt sovemedisin til henne for å få en slutt på uvanen...

HI

• 2 uker senere...
Skrevet

Min datter på 7 er til utredning nå, så tørr ikke si noe. Men jeg måtte humre litt da du begynte: Hun har alltig vært ekstrem aktiv... og hun sov veldig lite som baby. Dette begynte jeg også med da jeg sendte brev om familiens tilstand til PTT. Jeg tok også opp mine mistanker om ADHD fra ganske så liten, men det er ikke lett å nå frem. Mitt beste tips må være å lese mest mulig litteratur om AHDH og se om du kan plukke opp tips som faktisk fungerer for å få hverdagen til å gå rundt. Hvordan man får utredning ved 4 års alder vet jeg ikke. Men jeg forstår hvor sliten du er. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...