millymolly&mini Skrevet 16. september 2007 #1 Del Skrevet 16. september 2007 Hadde hastesnitt forrige fødsel for tre år siden og har såkalt traumatisk fødselsopplevelse bak meg. Men jeg er gravid på nytt, ikke så langt på vei da, men tenker på det hele tiden, og jeg er veldig rådvill!! For jeg vil ikke føde vaginalt på det sykehuset jeg tok hastesnitt på, men tenker at kanskje at sykehuset i nabokommunen er et alternativ. Men tenker litt på hvordan jeg legger alt fram. Er det lurt å si dette eller bør jeg kreve ks?? Kjipt hvis de bare avfeier meg i og med at jeg tenker litt på vanlig fødsel. Men kan man da kreve ekstra ultralyd og måling av bekkenet, få vite hvor barnet er festa (dvs, hos meg satt babyen fast i bekkenet..) Ble kanskje litt rotete skrevet, men er det beste å kreve KS eller være åpen om tankene mine??? Håper på mange synspunkter, råd og andre sin erfaring på akkurat dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10392155-r%C3%A5dvill-ks-eller-vaginalt-vil-ha-mange-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 17. september 2007 #2 Del Skrevet 17. september 2007 hei!! jeg synes det er flott att du er åpen for å finne en løsning. Hadde jeg vært deg så hadde jeg villet hatt samtale med jordmor og gynekolog. Legg frem problemstillingen din, så er jeg sikker på att dere kommer til en løsning som kommer til og fungere. Ingne tvinger deg til og føde viss det er noe fysisk i veien for att du ikke kan føde vaginalt. På det sykehuset du hadde keisersnitt på sist, kan kanskje være det beste å bruke. de har dine journalnotater fra sist fødsel. Og dere kan kanskje finne frem til hvorfor du ikke klarte og føde vaginalt. Jeg har tatt røntgen pga høyden min. å selfølgelig kan du få ekstra ultralyd, tror ikke det er noe problem. Du må huske på att viss du tar keisersnitt denne gangen også, så kan du aldri føde vaginalt etterpå. da er ditt eneste alternativ keisersnitt ved eventuelt flere svangerskap. Risikoene for og ta keisersnitt regner jeg med att du vet. Du får uansett ha lykke til!!! Jeg skal selv ha mitt tredje keisersnitt i mars:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10392155-r%C3%A5dvill-ks-eller-vaginalt-vil-ha-mange-svar/#findComment-10397332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
chianti70 Skrevet 17. september 2007 #3 Del Skrevet 17. september 2007 Hei, jeg har termin om 14 dager og venter min andre. Hadde også akutt ks for 4 år siden. Min gutt satt også på en måte fast i bekkenet i stjernekikkerposisjon, dvs. at han forsøkte å komme ut med nesa og panna først. Denne gangen har jeg vært til fødselsmetodesamtaler på sykehuset og tatt måling av bekkenet. Jeg er 160cm høy og sånn sett kunne det vært størrelsen på bekkenet mitt som var problemet sist, men bekkenet mitt er innenfor det som anses som normalt, selv om jeg ikke burde få barn over 4 kg. Jeg er nå 38 uker på vei og var på UL i forrige uke. Neste ligger også i stjernekikkerposisjon. Jeg vil helst kunne føde vaginalt, om det er mulig. Men jeg vil helst kunne oppleve fødselen annerledes og kanskje kunne være bevisst når babyen kommer. Fordi barnet ikke er estimert til å bli spesielt stort, så har jeg neste time på sykehuset på termindagen. For meg ser det ut til å gå mot noe de kaller en "prøvefødsel" - altså så går jeg som andre gravide mot en vaginal fødsel, men blir fulgt opp annerledes. Når riene kommer vil de raskt undersøke hodeleie, og ikke la meg ligge lenge før de eventuelt vurderer ks, om det er en stjernekikker. På den måten vil jeg kunne føde vaginalt om hodet ligger riktig, og få et kontrollert ks om det skulle være komplikasjoner. Altså - skaff deg en skikkelig oppfølging på sykehuset du skal føde på slik at de er forberedte når du kommer. Du har et risikosvangerskap når du har født med ks fra før og bør følges opp ekstra. Gå til samtaler på sykehuset og finn fram til den beste løsningen i fellesskap. Før du drar til sykehuset kan du jo også snakke med din lokale jordmor slik at du kan legge opp til riktig taktikk om du insisterer på et nytt ks. Jeg ønsker ikke et nytt ks, men hva du måtte ønske må du selv finne ut av. Du er nødt til å veie alle fordeler og ulemper opp i mot hverandre og finne ut hva som er best for deg. Vanskelig - JA! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10392155-r%C3%A5dvill-ks-eller-vaginalt-vil-ha-mange-svar/#findComment-10398434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
millymolly&mini Skrevet 23. september 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 23. september 2007 Tusen takk for svar:) Jeg får prøve å få tak i en jordmor, men bor på en liten plass, så er ikke mye å velge i mellom. Fastlegen er veldig flink, men ikke så flink på svangerskap. Gruer meg for alle nye helsefolk jeg må forholde meg til. Men det ordner seg nok:) Til første som svarte meg: Du må ha lykke til med keisersnittet!! Og Chianti: Håper babyen ligger riktig når det hele starter. Jeg heller litt mot ditt valg. Men da må sykehuset gi noe tilbake til meg i form av oppfølging og ekstra ultralyd. Bare så synd at de var så dårlig med oppfølging etter hastesnittet, det står ingenting i papirene om hvorfor!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10392155-r%C3%A5dvill-ks-eller-vaginalt-vil-ha-mange-svar/#findComment-10451917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #5 Del Skrevet 26. september 2007 Prøv å finne lesestoff på både vaginal og ks fødsel. Vei for og imot. Om du er usikker, vil jordmor prøve å få deg til å føde vaginalt igjen, da dette er mest naturlig for kroppen. Men har du angst pga det som skjedde sist, eller skader, kan det hende samtalene ikke hjelper. Det er uansett viktig å ta tidlig kontakt. Får du bearbeidet følelsene og inntrykkene fra sist fødsel over tid, kan det jo hende at du er klar for en ny vaginal fødsel igjen. Selv møtte jeg jordmor med en klar formening om at jeg nå skulle ha ks - pga traumatisk fødsel og skade. Jeg var liksom så forberedt på "kamp", men ble møtt med forsåelse og respekt med en gang. Selv overlegen mente jeg hadde rett i mitt tilfelle. Hadde jeg ikke vært fysisk skadet og delvis psykisk ( kun i forhold til fødsel :-)) hadde jeg helt klart gått for vaginal fødsel igjen. For det å føde etter naturmetoden er faktisk helt utrolig. Har mine tvil om hvordan opplevelsen blir med ks. Også er jeg faktisk enda mer redd for ks... Lykke til og vær åpen for begge muligheter, jeg er sikker på at dere kommer fram til en god løsning. Det finnes også ett alt der man setter igang en "kontrolert" fødsel litt før termin. Da er man liksom forberedt på ks, men forsøker naturmetoden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10392155-r%C3%A5dvill-ks-eller-vaginalt-vil-ha-mange-svar/#findComment-10485615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå