Gå til innhold

hvor skal dere amme babyen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen spesiell plass i huset hvor dere skal sitte og amme det lille? En spesielt ammestol, ammekrok, på soverommet eller annet sted ? Jeg hadde veldig lyst på en sånn gammeldags gyngestol til å sitte og amme i, men fant jo aldri slik.. det finnes mange hvilestoler rund omkring, men ikke det jeg har lyst på. Har liksom ikke lyst å ta babyen ut fra soverommet og sitte på sofaen under amming midt på natten, men det ser ikke ut at vi har en annet mulighet..senga er alt for lite, det er bare en stor enkeltseng på 120 cm , så det er så vidt plass til meg og pappaen i den, og det går ikke an å amme spedbarn om natten når det er så lite plass..

Har dere noen gode ideer ?

Fortsetter under...

Skrevet

sånne gamle gyngestoler selger de på bruktbutikker billig.... har du ikke en sånn i nærheten? Det er lurt å ikke ta babyen oppi senga pga krybbedød og at man kan rulle over babyen vi har stor seng men skal ikke amme ho oppi senga... har en jim lenestol i stuen så jeg skal amme i om dagen... men må skaffe meg en stol til soverommet åsså=)

Skrevet

Det er da ikke noe farlig å ha barnet sitt oppi sengen sin.

Man skal bare ikke ligge under samme dyne, pga. det blir for varmt under vår dyne...

Så har forskerne funnet ut at nybakte foreldre sover MYE lettere, så vi kommer aldri så dypt ned at vi kommer til å rulle på babyen...

Men uansett, jeg skal jo ha senga til babyen rett ved siden av dobbeltsengen vår, så om natten skal jeg bare ta han ut å legge han ved siden av meg å amme i sengen... Enkelt å greit.. :)

Skrevet

Dette å ta babyen opp i senga har vi ikke vurdert en gang, ikke nok plass som sagt. Vi har flere fretexbutikker rundt omkring i byen, og jeg har besøkt de jevnt, men fant foreløpig ingen stol som passet oppgaven. Skal nok fortsette , men det hadde vært utrolig greit å ha det klar før babyen kommer og slippe å stresse helt fra begynnelsen.

Skrevet

Jeg har kjøpt en gyngestol på ikea:) er ganske lav i ryggen, men god å sitte i.. tror ikke jeg betalte mer enn 500 for den! Tror de har den både i lyst og mørkt tre, med forskjellige puter i.. min er brunsort med hvite puter, så vi får se hvor lenge putene er hvite! ;)

Skrevet

Har du kjøpt den nå i det siste ? Var på ikea for ca 2-3 uker siden og kjøpte stellebordstopp til komoden, men har ikke sett noen gyngestol da.. i Beregn altså, kan hende de har de andre steder i landet.

Annonse

Skrevet

mente Bergen, selvsagt ..:)

Skrevet

kan du ikke sitte på sengekanten å amme babyen da? og legge den tilbake i senga etterpå?

Det har jeg gjort de andre gangene.

Skrevet

Jeg har jo hørt om de som har kjøpt seg en "ammestol" før barnet kommer og i ettertid sett at dette kanskje ikke var nødvendig. Her ammes babyen sittende i sofaen om dagen og liggende i sengen om natten. Siden dere har såpass smal seng ville jeg vurdert å kanskje legge en ekstramadrass på gulvet som du kan legge deg på under matingen eller sette deg opp med noen puter i hode enden av sengen.

Skrevet

Er ei stund siden jeg kjøpte den.. før sømmeren en gang! Skal se om jeg finner noe navn på den jeg:) Kjøpte den i Trondheim da...

Skrevet

Den heter Lillberg gyngestol og du finner den i alle fall på nettsiden til ikea! Når du trykker deg inn på den, kan du velge å se den i forskjellige farger.. men den kosta 795..

Skrevet

Jeg sitter på sengekanten og bruker en ammepute.Synes det har vært kjempegreit å gjøre det sånn med mine to,og kommer til å gjøre det med tredje også.Legger babyen i egen seng rett ved siden av vår etterpå.Synes ammepute er suverent om natten!!!:):):):):)

Annonse

Skrevet

Jeg har ammet mine to første barn i en 120 seng, med mannen i og det hele. Gikk helt fint det ;)

Skrevet

vi har masse puter i senga som et lite rede så kommer nok til å sette meg opp i senga og ordne med puter rundt slik at det er behagelig.. :=) har ikke anskaffet meg amme-stol.. får se når han kommer om jeg føler behov for det...

Skrevet

Jeg ammet i stua sist gang. Syntes det var mye enklere enn å sitte halveis oppreist i senga. Som regel måtte jeg skifte bleie etter ammingen og måtte stå opp uansett.

Regner med jeg gjør det på samme måte denne gangen også..

Skrevet

Det som er litt dumt med å amme i stuen er at vi ikke har noe oppvarming der unntatt vedovn, som vi ikke bruker om natten. Elektrisk oppvarming på soverommet, så der er det varmt og godt, men selv om peisen skal brukes hver dag når babyen kommer, så ikke om natten til tross alt, så jeg er litt redd for at babyen våkner skikkelig og får ikke sove ikke på lenge på grunn av det blir kaldt. Vi kommer nok frem til et eller annet løsning etter hvert, kjøper oss en stol og flytter på møbler på soverommet hvis det trengs, men jeg lurte på hvordan andre organiserer seg med slik..

Skrevet

skal amme overalt. Ikke ha noe fast sted. Er jeg i stua...ja da ammer jeg der. Ligger jeg i senga...ja da ammer vi der. Er vi på kjøkkenet....ja da ammer jeg der....er jeg på besøk hos noen....ammer der og jeg..

Skrevet

tenkte berre eg skulle sei at det stod i ein artikkel eg har lest at det var betre for babyen at du ammet liggende, så korfor absolutt sitte oppreist, men eg har absolutt ingen efaring med dette.. så kan godt hende det er vanskelig å amme liggende..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

I senga...evt. i sofaen hvis jeg får til å ligge der. Får ikke til å amme på andre måter enn liggende. Ingen problem med tanke på natta da jeg har en seng på 160 cm aleine...dessuten skal jeg ha en babyeseng med nedfellbar side, så da trenger jeg ikke reise meg for å hente den eller sette den fra meg når jeg ammer om natta.

Skrevet

Om natta ammer jeg i senga og om dagen i sofa, eller hvor som helst egentlig:)

Greit å variere litt på stillingene i starten, så man får belastet brystvorta litt forskjellig og melkekjertlene i puppen.

Pappa her i huset, må gi fra seg plassen til baby i noen mnd og skal ligge på at annet rom :)

Skrevet

Kjøpte en flott ammestol på finn.no mye rimeligere enn å kjøpe den ny,

så den står i stua, ved siden av leandervuggen, klar til bruk :o)

Er utrolig god å sitte i, og får bevegelse i den med en gang. Ser ut som en helt vanlig godstol, så hvorfor de kaller det ammestol er litt merkelig ;) På natta ammer jeg nok på soverommet, i senga.

Skrevet

Sist amma jeg i senga om natta.

Storebror ligger der fremdeles, så nå må vi ha en anna plan...blir ikke plass (eller trygt) med alle fire oppi senga :P

Vi har den klassiske Poäng lenestol fra Ikea. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S09830616

Denne skal stå på soverommet. Den har litt svikt i seg, og er god å amme i når man bruker ammepute.

På dagen ammer jeg der det måtte passe ;o)

Skrevet

på tide å få storebror ut av senga kansje????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...