Diadora31 Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jenta mi har ikke bæsjet på en uke og får kun morsmelkerstatnig. Jeg begynte med grøt på mandag, men hu bare brekker seg... Har malt i melka hver dag. Var hos legen igår og han brukte klyster, men det kom ingenting! Han tok en pinne og "gravde" ut litt bæsj da.... stakkar hun gråt så fælt. Så idag har hun bare trykket og gråter sårt, men ingen bæsj... Jeg har prøvd med sviskesaft i melka og olje i endetarmen, uten effekt... Er det noen med tips!? Jeg får helt vondt av jenta mi..... Redd hun på til sykehuset snart jeg.
LisaColli Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 huff da, stakkars jente! snuppa har også hatt forstoppelse/hard avføring, og det er så fælt:( det blir nok veldig vondt for henne når det kommer ut nå. jeg gir litt sviskesaft i grøten hver dag for å forebygge. prøv å gi henne et par skjeer ren sviskesaft, og massér magen og trykk bena opp. du har vel sikkert prøvd det meste..
Sheela-na-gig Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Prøv å trykke under føttene,start ovenfor hælballen på høyre fots ytterkant, trykk opp langs ytrefotrand, sving inn mot midten like under der hvor det hvelver seg under lilletåen. Du holder faste trykk og masserer deg over foten på tvers. Fortsett på venstre fot bortover til ytterkanten og så nedover mot hælen. Ved hælballen svinger du innover mot midten av foten igjen. Endetarmen er plassert like ovenfor hælballens innside. Bli ikke forbauset om barnet promper fælt. (tatt fra boken; friske barn)
ekogm Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Prøv med en liten avlang såpebit som du setter inn i endetarmen.Det hjelper hos våre barn. Når de får kun mme og grøt kan de bli nokså trege i magen til å begynne med. Vi gir /gav barna våre også sviskemos og duphalac, på den måten klarer de å kvitte seg med bæsjen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Uff, det er fælt å vite at tarmen til babyen er full og samtidig se at klyster ikke hjelper. Vi har opplevd det noen ganger, men ikke så tidlig som 5 mnd. Vi begynt å gi Lactulose istedet for malt, og det er mye lettere å dosere på en sånn måte at avføringen kommer jevnlig og har en passe myk konsistens. (Vi har også prøvd mye malt, men synes ikke det har virket noe særlig.) Har du prøvd klyster igjen idag? Det er redningen her hos oss, og vi har satt det selv (men som sagt ikke så tidlig som ved 5 mnd). Hvis hun får trykket ut det hele snart kan det hende hun blir så sår i endetarmsåpningen at hun holder igjen senere, derfor er det viktig at du nå øker på med malt eller Lactulose sånn at avføringen blir ordentlig myk og kommer ut helt uten problemer de neste dagene sånn at eventuelle sår i endetarmen får ro til å leges. Håper det løser seg snart, kontakt legen igjen hvis dere ikke får løst problemet snart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå