Gå til innhold

er tidlige ultralyder relativt sikre i forhold til unnfangelsestidspunkt??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

eller er d relativt sikre for å finne når man ble gravid? grunnen til at jeg spør, er at jeg (desverre) hadde sex med to stykker samme måneden...å nå er jeg altså gravid å greier...

har veldig lyst å prøve å finne ut hvem som trolig er faren...men lurer på om jeg kan stole på de ultralydene 100% eller om der kan være stort slingringsmonn... noen sier at ultralyder er sikre med max 2-3 dager feilmargin, mens andre sier de kan blingse med 14 dager og d som verre er...

???

Fortsetter under...

Jeg tror dessverre verken tidlig eller sen ultralyd kan gi deg unnfangelsestidspunktet med sikkerhet.

Det er visst slik at egget kan ligge i "dvale" en stund etter eggløsning.

Og selv de som har satt inn befruktet egg med kunstig befruktning kan få endret termindato.

Jeg vet selv vårt unnfangelsestidspunkt, men på tidlige ultralyder fikk jeg andre termindatoer enn hva jeg fikk på ultralyden i uke 17. Termindatoen på ultralyden i uke 17 stemte derimot veldig bra med unnfangelsestidspunktet.

Dessverre tror jeg det eneste sikre er å ta DNA test etter barnet er født.

gynekologen min, som forøverig er spesialist innen forsterdignostikk å diverse, sier at tidlige ul-er er sikrere enn andre når d gjelder unnfangelsestidspunkt...så jeg velger å tro at d stemmer. men han har også sagt at det ikka lltid trenger å stemme... at der er et slingringsmonn...

ta min situasjon da...hadde sex med to med nesten tre ukers mellomrom, men ikke mens mellom. alle tidlige ul-er tyder på at han siste er far, d viste åsså den ul-en i uke 18, da var jeg etter den i uke 17..

hadde en del blødninger før tolvte uke, derfor var jeg på litt mange tidlige ul-er, å alle stemmer med hverandre utifra d han gynekologen min fant ut første gangen jeg var der. første gangen hadde imidlertid hjertet ikke begynt å slå, så da måtte jeg vært under 5-6 uker på vei...slik han fremstilte d vertfall... venninna mi, har termin tre uker før meg, å vi var på noen tidlige ul-er sammen...hennes foster var hele tiden større enn mitt..

jeg veit jeg ikke kan vite sikkert før dna test..men jeg føler meg litt sikekr på at d skal litt til før dem bommer å...

hva tror dere?? =)

Annonse

Jeg var på UL i det jeg antok var uke 9 (ble gravid med spiral- og var litt usikker på siste mens), og legen bekreftet at fosteret hadde størrelse som om h*n var 9 uker. Kom tilbake på UL i uke 19 og ble da satt tilbake 2 uker til uke 17. Så du kan nok ikke gå ut fra at en tidlig UL gir deg de "riktige svarene". Litteraturen hevder at du får riktigst termin ved UL i uke 17, selv om det er usikkerhetsmomenter der også.

Annonse

Mine erfaringer tilsier at tidlige ul er riktigere.

Selv om jeg vet at de som tar ordinære ul påstår det motsatte.

De fremstår ofte som påståelige og "nedlatende" vedr. tidl. ul.

Feilmargin er det dog med tidlige ul også, men få dager.

var på ordinær ul i dag og ble flyttet en uke tilbake ut, enda mine 2 tidligere ul sa noe annet. Jordmoren sa at spermen kunne overleve i 6 dager og at det kan ta litt tid før egget fester seg. Uansett så velger jeg heller å stole på min egen termin og har den andre i bakhodet.

• 1 måned senere...

mens termin: 16 mai

ul termin 7 uker: 26 mai

ul termin 13 uker: 12 mai

Nå ser det ut som det det var 6 uker mellom ultralydene, men det var bare en mnd. Forvirret ? mee too :)

Men legen sa målene er unøyaktige pga stillinger fosteret ligger i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...