Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg er en gravid jente.. Som røyker.. Er 7 uker på veg.. Elsker tanken på at jeg er gravid, og skal få barn med mannen jeg elsker.. Vårt førstefødte barn sammen Mange tanker om røyking har slått meg etter at jeg ble gravid.. Jeg har forsøkt og slutte i større og mindre grad de siste 4årene, fordi jeg er fullt klar over konsekvensene av røyking.. Men jeg har liksom aldri helt fått det til å fungere. For meg har det vært UTROLIG vanskelig å slutte å røyke.. Etter at jeg tok graviditetstest og fant ut at jeg var gravid, har jeg kuttet ned fra ca 15 røyk om dagen, til 5.. Har vært fornøyd ned dette.. Men det er virkelig ikke nok.. I dette forumet har jeg lest mange innlegg av ikke-røykere som kommer med det mange ofte refererer til som mas og kjas og mobbing av røykere.. Alle disse "argumenter" Og "masing" fra ikke-røykere preller av meg som vann på olje.. Ikke fordi det ikke stemmer eller er sant, men fordi jeg har hørt det så utrolig mange ganger, i de fleste situsjoner i livet.. Jeg tror vi som røyker har opparbeidet en slags motstandskraft mot argumenter fra ikke-røykere.. Derfor vil jeg jeg med dette innlegget takke alle røykerne, som skriver at de røyker. Ikke fordi de røyker, men på grunn av innleggene og det de skriver. Det har virkelig fått opp øynene mine. Man kan nesten kalle det en åpenbaring.. Jeg kjenner meg igjen i de fleste tanker og meninger de har, jeg har jo tross alt hatt og prøvd de alle selv. Men plutselig gikk det opp for meg hva jeg driver med.. Med min graviditet har jeg oppnådd noe av det jeg har ønsket meg mest her i livet, hvordan kan jeg bevisst ta det valget og ville skade det? Bare det å skulle ta sjansen på å skulle skade det? Det finnes nok av risikofaktorer i seg selv, om jeg ikke skal spe på med å suge i meg giftstoffer hver dag.. Grunnen til at jeg vil takke røykerne som har skrevet inne her, er fordi jeg så og si har lest igjennom de fleste innleggende, men ikke funnet et eneste innlegg eller argument, som for meg fremstår som fornuftig, logisk, forklarende, unnskyldene eller som har klart å gitt meg et snev av bedre samvittighet ved å skulle røyke mens jeg er gravid. Heller tvert om .. Og da mener jeg tvert om.. Innelggene med røykere som prøver og forklare eller unnskylde seg, er det som plutselig ga meg drivkraften til å ville slutte å røyke.. Men den kunnskapen vi i dag sitter inne med om røyking, og konsekvenser, både for mor og barn, så fremstår det plutselig som litt merkverdig at diskusjonene fortsatt foregår på et slikt plan.. Jeg får nesten inntrykk av at vi røykere beskytter oss selv, men å ikke aksepter og godta i hvilken grad dette faktisk er skadelig.. Jeg kjenner også folk som har røyket under graviditet, og hvor dette har "gått bra".. Min mor var for eksempel storrøyker mens hun gikk gravid med både meg og mine søsken.. Og vi er stort sett oppegående vi. Men det er vel ikke det er snakk om heller.. At det "KAN" gå bra.. Graviditet er vel ikke en risikosport, hvor barnet er den det kan gå ut over, eller mot odds "kan gå bra" ?? Jeg finner mer verdi i både meg og barnet mitt, enn at jeg vil risikere at det ikke skal gå bra.. Det er mange ting som kan gå galt som jeg ikke kan gjøre noe med, som ikke ligger i min makt og gjøre noe med. Men dette kan jeg virkelig gjøre noe med.. Det er et valg jeg tar hver gang jeg tenner en røyk.. Noe jeg har tenkt å slutte med, i dag! Og jeg håper for alle røykere sin del, at de en dag finner det for godt til å gjøre sitt beste og bare kutte det ut! .Ikke bare for barnet de bærer sin del, men for sin egen del også... Jeg vet dette ble et utrolig langt innlegg, men det var godt å få ut tankene.. Det er ikke meningen at dette skal være et fy fy innlegg til alle røykere. Men jeg fikk liksom plutselig opp øynene... Jeg håper med hele mitt hjerte det skjer med flere som røyker, for det var en utrolig god følelse som alle fortjener.!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå