Gå til innhold

Familie barnehager

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har eller har hatt barna sine i familiebarnehage?

Her i byen er det flere fam bhger og alle som en har enormt dårlig rykte på seg. (Blandt de kommunale og private barnehagene)

Jeg har selv arbeidet 1 år i en familie barnehage og er veldig kritisk til hvordan den ble drevet. Det var 3 avdelinger med 2-3 assistenter på 9 små eller 20 store barn, alle avdelingene var i hvert sitt privat hus som eieren leide (i kjelleren) De ansatte måtte vaske avdelingen i arbeidstiden, hadde ikke oppvaskmaskin, ikke utelekeplass (bare en sandkasse og et huskestativ). De ansatte fikk ekstremt dårlig betalt og eieren tjente gode penger.

Lurer bare på hvordan dere som foreldre eller barnehage ansatte ser på familiebarnehager. Har dere gode eller dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10389565-familie-barnehager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ansatt, eller mulig ansatt, setter jeg stor pris på foreldredrevne familiebarnehager.

Det er fullt mulig å gi assistentene lønn tilsvarende hva de ville fått i en kommunal barnehage, og likevel ha kun tre småbarn pr. assistent. Førskolelærer på deltid må man selvsagt ha, og hun har det pedagogiske ansvaret. Kanskje leier man inn en regnskapsfører.

Men det administrative ansvaret faller da på et foreldrestyre som må jobbe mer eller mindre gratis. Mot at barna får en bedre hverdag med kun tre små pr assistent.

Sikkert slitsomt for dem som havner i styret. Ment, som sagt, som assistent værdsetter jeg denne formen heller enn å jobbe for en eier som tjener svært gode penger.

HI her...

Har dere da som assistenter 3 barn hjemme hos dere privat eller er dere samlet på en avdeling?

Dersom du er hjemme og har tre dagbarn ser jeg jo absolutt positivt på det, en blir jo som en dagmamma som får pedagogisk oppfølging, og barna får rolige dager sammen med to andre.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor enkelte godtar at barnet deres er i en stor familiebarnehage som blir drevet som en vanlig barnehage, bare at de lurer seg unna alle lover og forskrifter som vanlige bhg må følge.. (luft ventilasjon, lekeplass, vask, ol) pluss at de bare får oppfølging av en pedagog istede for å ha en pedagog fast på avdelingen. Alt dette til samme pris som i en vanlig bhg...

Hei !

Etter å ha hatt mine to små i familiebarnehage, to ulike familiebarnehager 1 år for hver av dem, vil jeg på det sterkeste anbefale foreldre til å ta avstand fra og sende barna i slike barnehager. Barna er i hverdagen overlatt til disse assistentene som ikke har peiling på barn og barns utvikling. Fikk spesielt erfare konsekvensene av dette ifht minste jenta som slet med ørebetnnelser og av den grunn hadde forsinket språkutvikling. Isteden for at dette ble tatt fatt i, fikk jeg beskrevet en sær jente som ikke lekte med andre barn. Konsekvensene var et år med smerter for hennes del og mye avvisning i lek. Dette har preget henne. Det ble sagt at hun trengte støtte i å komme inn i lek og den såkalte pedagogiske lederen hevdet at hun veiledet assistenten på dette. Ved flere anledninger hentet jeg jenta mi, hvor hun satt alene og de voksne som var samlet satt og paratet, drakk kaffe og røykte. Klaget barnehagen inn for kommunen og fikk medhold der. Familiebarnehagen lå i Oslo, men trenger ikke si så mye mer om den.

Så jeg vil på det sterkeste fråråde foreldre og ta imot et slikt tilbud.

Kjenner f.eks. til en foreldredrevet familiebarnehage som gjør det slik:

-10 assistenter har tre barn hver.

-Hver gruppe på 3 barn er i ett av disse barnas hjem 4 dager i uka.

-Grupper går ofte på tur sammen.

-Hver gruppe er én dag i uken på "basen" som er en nedlagt barnepark. Der samles to grupper, altså seks barn og deres assistenter til veiledning av en førskolelærer.

En annen foreldredrevet familiebarnehage jeg kjenner til gjør det slik:

-3 barn er i assistentens hjem 4 dager i uka.

-Derfra drar de daglig på turer/opplevelser.

-En dag i uka tilbringer de i en vanlig barnehage hvor de blir observert og assistenten veiledet.

En bydel i Oslo (Ullern) gjør det slik:

-Enkeltpersoner oppfordres og hjelpes til å opprette og eie hver sin egen lille familiebarnehage med tre barn i eiers hjem og med eier som assistent.

-De kombinerte eierne/assistentene betaler bydelens Senter for Familiebarnehager for en veiledningspakke. Denne inkluderer både turdag og en dag i uka i senteret (basen).

-Likevel sitter eier/assistent igjen med (minst) samme lønn som ass i komunal barnehage plus utgiftsdekning.

Forløpig er eg stor fornøgd med barnehagen, men barnet har kun vert der 4 veker. Men merker store framskritt. Ho har begynt å si mange forståelege ord. Er 17 mnd. Er 8 barn der og 2 voksne. Alle er under 3. Dei er ute kvar dag og 1 gang for veka beveger dei seg ut av barnehageomådet. Og har varm mat 1 gang for veka. :)

Annonse

He, jeg ser du har fått en god del blandete svar. Vi har hatt sønnen vår, nå 2,5 i kommunal familiebhg i ett år nå og er knall fornøyde. Først var de hjemme hod en av de to assistentene, de hadde en hel 2. etg i huset hennes som var "bhg" , det var to assistentet og de hadde 9 barn. 1 dag i uken var pedleder innom og hadde samtaler med assistentene og også var sammen med barna, f.eks dro på lengre ....

Huset måtte vaskes etter stengetid. At de ikke hadde oppvaskmaskin ser jeg da ikke som noe problem. Ang utelekeplassen så var det ikke all verden her heller, en sandkasse, stor plen og noe grus. Men de hadde en god del uteleker, biler og hoppehester osv da. De tjener så vidt jeg vet likt som andre assistenter i bhg. Nå har familiebhg bygd ny bhg så den begynner mini i i morgen.Det blir spennende, da blir det tre ass og en pedleder på 12 barn fra 0-3 år på hans avd.

Takk for oppklarende svar alle sammen!

Til anonym 21.50

Det jeg ikke forstår er hvorfor de får lov å drive familiebarnehager som vanlige barnehager hvis du forstår.

En vanlig barnehage må ha feks en industri oppvaskmaskin som koker det som vaskes. En sånn maskin er veldig dyr men en sikkerhet for at smitte ikke skal spres.

Jeg jobber nå i en privat barnehage som ble startet som fam. bhg.(ikke den samme som jeg nevnte ovenfor) De måtte ut med mange hundre tusen for å få lov til å drive som en vanlig privat bhg fordi de måtte oppgradere huset med ventilasjonsannlegg, industri vaskemaskin, vaskehjelp, pedleder, ol.

Det jeg føler er at fam. bhg driver som FAMILIE bhg kun for å "lure" seg unna alle lover og regler. I en vanlig barnehage må det feks være 2 pedagoger når det er flere enn 9 barn på avdelingen.

Det er veldig positivt at de skal få 4 voksne på 12 barn hos dere og veldig bra at de bygger ny bhg. Men hvorfor driver de det da fortsatt som fam. bhg? Skal de gå over til privat bhg drift?

De får driftstilskudd fra staten på lik linje med vanlige barnehager. Foreldrene må betale det samme i en fam bhg som i vanlig bhg men slik jeg ser det får de jo et dårligere tilbud. Burde ikke forskjellene i allefall vises i foreldrebetalingen?

Flere som har erfaringer med "avdelings" familie barnehager?

Vi hadde junior i fam.bhg i 2 år og var storfornøyd. Fantastisk flotte mennesker som jobbet der og barna var såååå glad i dem. De brukte kjøkkenet til hun som eide bhg (stort hus) til matlaging og hobbyverksted. De hadde to store rom i under-/kjelleretasjen til lek osv. Stort, flott bad og masse leker. Ganske stor hage/tomt med egen lekestue, "kongen på haugen"-haug, uteleker osv. De var kjempeflinke med å ta barna ut på tur, og barna lagde masse forskjellig som de tok med hjem.

Jeg skjønner at det er mange forskjellige erfaringer ute og går, men vår er heldigvis utelukkende positiv.

Jeg må si du har vært uheldig...

Men jeg reagerer veldig på måten du drar alle fam.barnehager over en kam.

Jeg har selv drevet fambarnehage i 10 år, og ser slett ikke på meg seg som udugelig og uviten om barns utvikling.

Det var jo trist at barnehage personellet ikke oppfattet at din datter slet med ørebettenelse, men ærlig talt ser du ikke dette selv heller??

Jeg er selfølgelig helt ening i at personellet ikke skal drikke kaffe og røyke i arbeidstiden..dette er helt uakseltabelt.

Vi har også pedagogisk veileder, som lager årsplan i sammarbeid med oss.

Vi er 3 assistenter på 12 barn og er alle selstendige næringsdrivende.

Dette gjør at vi er en stabil personal gruppe som skjelden er borte fra jobb.

Det finnes bra fam.barnehager og dårlige, det samme med de store barnehagene.

Jeg har tro på at de aller fleste som velger en sånn type jobb er noe mer en gjennomsnittet opptatt av barn, og ønsker og gi barna en trygg og menigsfyll hverdag!!!

Familiebarnehager får faktisk ikke like stort drifttilskudd som andre barnehager. Kommunalt og statlig tilskudd er tilsammen ca 150 000 pr år pr barn under 3 år for vanlig bhg, og "bare" ca 130 000 pr år for familiebarnehager. Så om forskjellen ikke vises i foreldrebetalingen, er det altså en forskjell på ca 1800 pr mnd 11 mnd i året i det offentliges betaling.

HÆ? Det er da ikke påkrevd med industri vaskemaskin i bhg. Og hvis det skulle være det så er det maaaaange bhg her i landet som ikke følger den regelen iallfall. Og jeg har vært i mange bhg gjennom jobb og studier. Ang den nye bhg så har de slått seg sammen med en annen kommunal bhg. De skal ikke kalle det fam bhg lenger. Jeg vet ikke ang vanlige bhg og ansatte som du skriver, men i alle de siste bhg jeg har vært i har det kun vært 1 pedagog pr avd og 2-3 assistenter på en avd med opp til 19 barn. Hva som er loven vet jeg ikke, men det er sånn det er rundt om.

Vaskemaskinen skal koke det den vasker og det gjør ikke vanlige oppvaskmaskiner. Om industri vaskemaskin er rette betegnelsen vet jeg ikke, men disse "koke" maskinene er mye dyrere enn vanlige. Der jeg jobbet (i fam bhg) vasket de kopper og kar for hånd og det sier seg selv at de da ikke klarer å få det like rent som når det blir kokt i en vanlig bhg.

Jeg glemte selvsagt å si at det skal være 2 pedagoger på mer enn ni 0-3 åringer... Litt vesentlig :o)

Når de ikke lenger kaller det for fam bhg er det blitt en vanlig privat bhg og da må de jo følge vanlige regler. Kjempe positivt!

Annonse

Hvis du kan få noe annet så vil jeg ikke anbefale en fam.bhg som du ikke har fått anbefalt av noen som kjenner den. Du er fullstendig prisgitt eier/assistent pga de små forholdene. Noen er veldig bra, men her i Oslo er det dessverre altfor mange useriøse som driver, det er jo nok av barn som trenger en plass. Vi har vært uheldige, og tar nå etter 7 uker ut vårt barn av en fam.bhg. i Oslo som jeg ikke ville anbefalt til noen. Dette pga : dårlig inneklima (små og mørke kjellerlokaler som faktisk lukter fukt/mugg!) og 9 barn (ingen over 2,5 år!) på 2 svært unge assistenter. Disse to jentene gjør absolutt en god jobb. Men tilbudet er bare "oppbevaring" av barna... De ansatte er søte og omsorgsfulle, men de går ikke ut med barna når det regner, de går bare på tur hvis de "må", og det er lite aktiviteter. Utearealet er lite og nedslitt. De ansatte er dessverre også mye borte fra jobben, og det resulterer i at det stadig er nye vikarer der. Og flere ganger har jeg kommet om morgenen og måttet overlate barnet mitt til to helt ukjente vikarer. Ingen god følelse! Men en av vikarene var det skikkelig tak i, og da ble det mye bedre i bhg, da så jeg hvor personavhengig dette er... Av praktiske ting så har bhg har kun vanlig oppvaskmaskin, ikke plass til tørkeskap, de har manglende rutiner for hygiene (feks vasker de ikke barnas hender før måltidene), de serverer fiberfattig og "dårlig" mat som tidvis gir barnet mitt forstoppelse. Dvs: Billigkneip, lite frukt, aldri grønnsaker, aldri melk, mye pose-ferdigmat og litt for ofte kaker og kjeks.

Dessuten er fam.bhg dårligere på åpningstider osv enn de ordentlige bhg: Åpningstiden er kun 7,5 time pr. dag, sommerstengt i 6 uker, "matpenger" 700 kr pr mnd.

Det er slike forhold jeg hører om her i byen også.

Jeg har selv arbeidet i en slik fam. bhg. som du beskriver. Vi som jobbet der gjorde en kjempe jobb i forhold til barna, men jeg forstår ikke at ikke flere foreldre reagerer på at de må betale full pris for det jeg mener er mindre enn et halvt tilbud! Det som er enda verre er at kommunen godkjenner driften.

Flere foreldre bør virkelig se hvor de leverer barna sine og ikke godta hva som helst!

høres jo rart ut at denne fam bhg i det hele tatt er godkjent som bhg!!

Har god erfaring med familie bhg(gamle oslo) bortsett fra åpnings tidene som er kortere..(noe man kan velge å se positivt på da man også får mer tid med barna:-)

Personalet er vel mer stabilt der i enn vanlig kommunal bhg..der sykemelder jo personalet seg på rundgang!

uansett skal man være våken hvor man setter sine skjønne små...men i en fam bhg kommer man nærmere inn på personalet..som er en fordel uansett.

Vi har nå barn nr 2 i fam.barnehage, vi fikk den samme plassen som hun elste har vært i.

Det er en kommunelt bhg.

10 voksne med 3 barn hver, to og to hjobber i sammen dvs. ca 2 sammlinger i uka der de treffes med barna. Hver 5 uke er de små inne på stor bhg. De har også treff på et bydelshus med flere innimellom.

Barnet vårt er med to jenter på omtrent samme alder, og det er i et privat hus med leilighet i kjelleren (på gård)

Jeg kan ikke få rost en slik ordning nok. De får en fin innføring i å gå i en stor bhg. og at de har en omsorgperson som har tid til å være der for de små.

gutten min er i såkalt kommunal familiebarnehage. Har bare gått der en uke, så jeg har kanskje ikke så stort grunnlag å basere meg på, men jeg synes det virker veldig bra. De er fire barn på 0 -3 år hos en barnehageassistent. Gutten min er under ett år og jeg gledet meg ikke til å sende ham i barnehage, så jeg ble veldig glad da jeg fikk et sånt tilbud. Det føles mye tryggere enn å sende ham i "storbarnehagen". Dette blir nesten som en dagmamma med pedagogisk tilsyn. Hun som jobber der er super og de har fast vikar sånn at ikke ungene skal måtte forholde seg til så mange forskjellige. De får ordentlig sunn mat og er ute så og si hver dag.

Angående det med oppvaskmaskin og tørkeskap og alle sånne ting som vi voksne tenker på, men som de små ikke bryr seg om i det hele tatt: Hjemme har vi en vanlig oppvaskmaskin. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være behov for en industrioppvaskmaskin i en barnehage. Sist jeg sjekket brukte de ikke koppene, flaskene og fatene til så mye annet enn spising. Jeg tror ikke ungene blir mindre syke, jo renere de har det rundt seg. Uansett hvor mye jeg støvsuger hjemme, så klarer gutten min å finne den bitte lille smulen som ligger gjemt helt innerst i en krok, bak en stol.

Jeg sier ikke at foreldre skal godta muggsopp og hus overgrodd med dritt, men man skal i hvert fall ikke skjære alle familiebarnehager over en kam. I vårt tilfelle føles det som det helt riktige valget. :)

Jeg skjærer for all del ikke alle familiebarnehager over en kam. Jeg syns at "dag mamma familiebarnehager" er en kjempe god løsning for små barn. Dvs at 3-4 barn er hjemme hos en dagmamma og dagmammaen får pedagogisk veiledning. Når en dagmamma har så få barn hjemme hos seg er det en selvfølge at de ikke trenger industri vaskemaskin, tørkeskap ol.

MEN når en familiebarnehage åpener 1-3 AVDELINGER (dvs 3-4 assistenter og 14 barn ) i et privat hus og slipper unna alle regler som gjelder vanlige bhg da reagerer jeg.

Ang vaskemaskin.. jeg jobbet i en familiebhg med 9 barn og to voksne. Vi måtte vaske opp for hånd fordi "dette er en FAMILIE BARNEHAGE og da skal det være tilnærmet likt et hjem, og mange hjem har ikke oppvaskmaskin." (sitat fra styreren)

En vanlig bhg hadde blitt stengt på dagen under slike forhold, men denne bhg driver fremdeles 3 avdelinger på samme måte 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...