Gå til innhold

Er dette normalt??

Anbefalte innlegg

Sønnen min begynte i ny bhg for noen uker siden.

Den siste dagen av innkjøringen skulle gutten min sitte og spise med de andre barna i avd. han begynte i. Da kom styreren i bhg inn og satt seg ned med oss. Jeg satt også rundt bordet. Det var en gutt som satt og spiste brødskive med skinke. Han hadde bare litt igjen, og var sikkert lei av å spise på den, så han tok frem en ny brødskive fra matboksen sin. Men den fikk han ikke lov til å spise av styreren, så han tok brødskiven fra gutten og la det tilbake til matboksen til gutten.

Og den lille gutten ville jo spise den andre brødskiven, så han tok den opp enda engang. Men fikk igjen streng beskjed fra styreren at han måtte spise opp den første brødskiva si først. Da gutten ikke hørte, tok styreren bort matboksen til gutten.

Er det normalt? Hvordan er det i bhg deres??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10384090-er-dette-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normalt i betydningen "vanlig".

Men jeg ville ikke gjordt det.

Jeg regner det som er i et barn sin matboks for barnets personlige mat. Om barnet ikke orker alt, og da heller spiser litt av hver skive enn å fullføre én, legger jeg meg ikke opp i det.

Mat fra fat er (for meg) noe helt annet. Ville ikke latt et barn ta en ny skive fra et felles fat før den forrige var spist helt opp.

Jeg vil tro at dette ganske vanlig!

Det er ikke alltid barn er modne nok (det er de ferreste i en barnehage) til å f. eks huske på at det kommer et matpakkemåltid til denne dagen. Kanskje styreren rett og slett bare sørget for at det skulle være en skive med pålegg på igjen til neste måltid også, og ikke bare en haug med skorper?

Vi styrer, der det er nødvendig, hva barna tar fra matboksen sin i min barnehage. Bl. annet bør de spise en halvskive brød før de spiser f. eks druer, rosiner eller annet "snacks" slik at de har litt ordentelig mat i magen også. Vi passer på at det er en ordentelig skive igjen til ettermiddagsmaten, og ikke bare en haug med smuler og skorper. Vi overtaler, lirker og lurer også i de barna som er småspiste litt ekstra mat. - ingen av delene for å være "ekle" men fordi det erfaringsmessig er lurt. Vi passer også på at vi har en alminnelig bordskikk rundt bordet: ikke kaste mat rundt seg, ikke sitte med hånda oppi melka, ikke smøre leverpostei på bordet, og spise opp en skive før man tar en ny ( vi er ikke så strenge på skorper bestandig, men å ta en bit av skiva og all servelaten er ikke greit, da får man spise opp det meste av skiva uten pålegg)

Det ligger mye læring i det å administrere en matboks også, og det er ikke en ferdighet som kommer uten videre, den må læres ved at noen voksne styrer og forklarer.

skjønner ikke helt at du reagerte så kraftig på det.. det er joe noe alle barn må lære. Og det er jo fantastisk at de som jobber med barna våre hver dag, også bryr seg nok og har en oppdragende rolle. Barna våre er jo (desverre) mer sammen med de i barnehagen enn foreldrene.. så jeg synes det er helt rett at de også setter grenser og oppdrar :o)

Nå er det jo slik at jeg har ikke reagert så krafig på det som du, bolla, sier at jeg gjør. Jeg bare spurte om det er normalt det derre. For dette har jeg ikke fått med meg i det hele tatt. Selv ikke da sønnen min gikk i den gamle bhg. For jeg har ikke sett han spise i bhg.

Annonse

Ja hvordan skulle det gått om voksne på en vanlig arbeidsplass spiste opp alt pålegget sitt og lot brødskivene ligge igjen i matpakken?

Slik ville det jo bli om en 15-20 år dersom ikke ungene lærte riktig matpakke-spising i barnehagen.

hehehehe.... Unnskyld meg... Tror du seriøst at du ville møtt en gjeng med sultne voksne på en arbeidsplass som bare hadde spist pålegget av matpakken sin fordi de ikke lærte riktig matpakkespising i barnehagen....hahahaha....

Ser det virkelig for meg.... For ikke å snakke om hvor mye moro de kunne ha med sjokopålegget de kliner utover bordet.....

Jeg velger å tro at du kødder nå.... ;o)

Ja, jeg kødder. Med et innlegg over hvor det står at

Det ligger mye læring i det å administrere en matboks også, og det er ikke en ferdighet som kommer uten videre, den må læres ved at noen voksne styrer og forklarer.

Hvis det var riktig at alt må læres "ved at noen voksne styrer og forklarer", så ville jo resultatet blitt som du foreslår dersom 2åringer fikk ha sin matboks i fred.

:-)

Det er vel heller en ferdighet man ville tilegnet seg etterhvert( 10-12 års alderen?) - men kanskje litt drøyt å forvente at 2 åringer skal klare det på egenhånd...Tar noen år til før evnen til å planlegge framover tar over for øyeblikkets tilfredstillelse. (Kjenner forøvrig en del menn som fortsatt sliter litt med det å tenke framover...)

Når det er sagt så lurer jeg på hvilke ferdigheter og normer du mener barn tilegner seg uten veiledning og rettledning fra andre? (Fri oppdragelse var vel noe populært på 70tallet, men det viste seg vel å ikke være noe sjakktrekk)

;-)

Jeg tror barn lærer selvstendighet (bl.a.) ved å få spise som de vil av egen matboks. Og da mener jeg ikke å grise, men å velge ut rekkefølgen på det de vil ha.

"Lære selvstendighet" er kanskje litt feil formulert, men hva med "oppleve litt autonomi i bhg-hverdagen"?

Er likevel enig i at et måltid til fra samme matboks kan bli en trist opplevelse. Så skal barn få spise det de vil av sin egen mat, og det er to matpakkemåltider i barnehagen, så må de nok få en matpakke/matboks for hvert måltid.

Helt vanlig. De gangene det glipper (fordi det skjer noe så man ikke får fulgt med alle ungene) sitter det alltid et barn ved neste måltid som bare har igjen skorper uten pålegg i matboksen. Og DET er ikke spesielt fristende å skulle spise...

Datteren min får ikke ei ny skive hjemme heller før hun har spist opp den hun har begynt på.

Vil tro det er vanlig. Har gjort det sånn i barnehagene jeg har jobbet i (er ped.leder), og det gjøres sånn i bhg til snuppa også.

Annonse

Jeg sender heller med to matbokser når han spiser to måltider. Syns det er helt greit at ungene får bestemme over sin egen matboks, og ville nok reagert som deg HI. Hadde det vært min sønn så hadde han med stor sannsynlighet spist mindre enn om han hadde fått styrt det hele selv.

Min sønn liker noen ganger best pålegget, noen ganger bare brødskiven, noen ganger liker han å spise det sammen, noen ganger hver for seg. Får han brødskiver på fat er det innforstått at de skal spises før han får nye, syns ikke det er det samme med en matboks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...