Gå til innhold

lærling,gravid ..sykmelding? NOEN SOM KAN HJELPE?

gulle88

Anbefalte innlegg

jeg er lærling og har jobbet 3 mnd av 2 år. er nå gravid i 1 mnd.

Lurer på en god del ting...

Er blitt sykmeldt allerede fordi jeg er kvalm og svimmel, er lærling i hestefaget og lurer da på om , hvis jeg blir sykmeldt over lengere tid, hva av penger har jeg krav på da?

Kan jeg kreve av legen at jeg vil være sykmeldt , på grunnlag av kvalme og svimmelhet og at jeg ikke føler meg trygg på jobb, fordi når det gjelder mitt fag så består den av store risikoer hver dag, tunge løft, håndtering av hester, hardt arbeid. Er livredd for å miste ungen vår IGJEN.. har mista for 4 mnd siden og da gikk jeg hestelinja, og det var lettere arbeid enn hav det er nå.

Hjelp meg? Kan legen tvinge meg til å jobbe når jeg ikke føler meg trygg på om jeg kan miste igjen? Man vet liksom aldri om hesten steiler eller løfter en bakfot.

Takker for hjelpen =)

Fortsetter under...

I mitt forrige svangerskap ble jeg sykemeldt helt i begynnelsen pga omgangssyke ( som jeg trodde det var da ).. Etter ca 1 uke begynte jeg på an igjen, og i 6 mnd ble jeg sykemeldt pga at jobben ikke tok hensyn eller noe til at jeg gikk gravid med bekkenløsning ( jeg jobbet i hjemmesykepleien da, men en annen plass enn der jeg er nå ) - jeg visste ikke om at det var noe som het svangerskapspenger da...

men du kan prøve å snakke med legen din, forklare problemet og se om dere kommer frem til noe sammen :) Som lærling fikk jeg i hvertfall sykepenger og lønn mens jeg var sykemeldt...

men kanskje du kan snakke med sjefen din også? Og forklare hvorfor du er bekymret og om det er noen muligheter for variert arbeidsdag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...