Gå til innhold

Frekk lege!


Mamsen med lillemor i magen

Anbefalte innlegg

Var på første kontroll i går, er i uke 11... Alt gikk greit, fram til legen sa jeg måtte ta en klamydia test... Assa, jeg har ikke byttet partner på 3 år, og vi har begge testet oss etter at vi ble sammen.. men legen insisterte! Fordi jeg var under 25, og de under 25 var så sexuelt aktive... for noe piss! og så lurte hun videre på om jeg var sikker på at samboeren min ikke hadde ligget med andre mens vi var sammen... og at jeg kanskje hadde klamydia uten at jeg visste om det!

 

Er det mulig??? Så pass dere alle under 25, dere er så sexuelt aktive, at det nå er standard å ta klamydia tester i svangerskaps kontroll....

 

Grrrrrrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte også ta den testen, selv om det ikke er så lenge siden verken jeg eller sambo testet oss. Synes den legen var utrolig frekk, hadde nektet mulig byttet lege å for den sakens skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var standard uansett. Men uansett synes jeg det var usmakelig av legen å argumentere med at kjæresten din kanskje hadde vært utro! Han kunne vel heller bare sagt at dette er vanlig prosedyre...? Skjønner at du er opprørt altså. Hadde jeg også blitt!! Bytt lege hvis det plager deg, eller bare legg episoden bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis det er noen trøst, så er det viktig å teste for klamydia, fordi det kan gi en stygg øyeinfeksjon for barnet når det blir født hvis du har det under fødselen. Lett å behandle, men man må vite om det.

 

Og selv om det føles frekt, så er det jo sant, da.. Vi har jo ikke kontroll over alt her i livet, så det er bedre å teste for sikkerhets skyld, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hårsåre dere er da! det er standar prosedyre! ALLE skal ta en sånn test! hvorfor??? jo fordi babyen din kan dø hvis du har klamydia! deter fult mulig å ha klamydia uten å vite om dte.å hva nå OM kjæresten din hadde vært utro å fått dette! og barnet ditt hadde dødd. hadde du da vært sint for at legen ikke insisterte på dette????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du VET du ikke har det, hvorfor gidde krangle på noe som er standard prosedyre da?? Er du kanskje redd for at typen din har vært ute og slengt med snabben??? Eller har du noe å skjule selv??

 

Herregud... dersom dere VET at ingen av dere har det, så er det da vel ikke farlig å ta den testen? Det er jo ingenting som gjør vondt med å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være greit å ta testen, man kan vel være bærere av viruset uten at det bryter ut??? Samme med herpes, man kan ha viruset uten at man vet det, å plutseli bryter det ut. Det er klart man kan føle seg fornærmet, men det er jo ikke farlig å ta testen, uansett så tester man seg jo for hiv og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uffda, høres ut som legen ikke er en god kundebehandler. Tro meg, det finnes del folk med topp fagkompetanse - men som har dårlig kommunikasjonsevne og/eller null sosial antenne. Høres ut som legen din manglet en god kommunikasjon - og formidlingsevne.

 

Man har lov til å bytte fastlege to ganger i året . Jeg gjorde det da jeg fikk en ukonstruktiv kritikk av legen min - pga et spm jeg stilte. . usikker og utrygg lege som ikke viste svaret tenker jeg ;-)

 

Trøsteklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymrer meg ikke for test resultatet, men må man ta GU for og ta disse testene? Har vært på UL o da sa legen at jeg ikke trengte GU hos fastlegen. Liker ikke den stolen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe frekt i det. Det må vel alle ta? Tok det jeg også, selvom jeg sjekket meg når jeg ble sammen med han jeg er sammen med nå. Det er jo bare for at du ikke skal gå med det, er det ikke sånn at hvis man føder med klamydia så kan ungen bli blind da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok ikke en klamydia test!! er sikkert fordi jeg ser så ordentlig ut :) de tar bare tester av jenter de tror er litt vel sex aktive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her er en link til de "nye" rettningslinjene for svangerskapskontoll.

 

Kanskje ikke alle legene er like oppdatert.......

 

Lykke til i svangerskapet og husk at ingen kan tvinge deg til noen ting. Alt av kontroller, enten til lege eller jordmor er kun et tilbud og ikke tvang ...

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelse av brystet

Det er ingen helsemessig grunn til å undersøke brystene rutinemessig under

svangerskapet. Brystenes størrelse eller utseende har ingen betydning for

amming.

Gynekologisk undersøkelse

Vi anbefaler ikke rutinemessig gynekologisk undersøkelse.Du får tilbud om

undersøkelsen dersom det er nødvendig å ta celleprøve fra livmorhalsen, eller

hvis du bør bli testet for klamydiainfeksjon.

 

Et utdrag fra brosjyren :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...