Gå til innhold

Slutter brystene å lekke melk etterhvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 3 uker og puppene mine lekker som en sil før måltid, under måltid og etter måltid. Gir dette seg etter en stund eller må jeg regne med å forbruke noen tonn papirinnlegg det neste året...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Sånn var det for meg også de første ukene... Husker ikke helt hvor lenge, men husker jeg brukte smp kluter under puppen fordi det lakk så fælt. Men plutselig bare stagnerte det! :)

Gikk til innkjøp, og bruker enda, ammeinnlegg fra Natusan. Fåes på butikken og står blandt stelleprodukter for babyer. Koster 40-50 kr. Holder godt på evnt. lekkasjer.

Det er en litt kjip periode i begynnelsen npr man ammer, fordi det er overfylt av melk i brystene! Men jada, dette går seg til.

Husk å tømme puppa for melk hvis du føler det klumper seg. Det vil også sikkert lekke etter du har vært i dusjen. Jeg pleide å trykke inn brystvortene da det skjedde. Akkurat som du ringer på døra, hehe... Bare trykk inn, så kan det hende det gir seg fortere enn om du ikke hadde gjort det;)

PS: det at det lekker FØR måltid er en snodig greie. Akkurat som kroppen din VEIT at babyen trenger mat der og da....

Tvi tvi.

Skrevet

Kjøp melkeoppsamler som du kan legge utenpå brystet som du ikke ammer fra. Vær forsiktig med å stoppe lekkasjen (med å trykke) dersom du har erfart klumper i brystet, dette kan forverre det.

Lekkasjen blir bedre etter hvert, men for noen ikke helt borte.

Jeg hører til de som sliter litt med det gjennom hele ammeperioden, men det er jo bare en periode. Ullinnlegg nærmest brystvorten og papirInnlegg på utsiden, forhindrer at du går med våte flekker på klærne i allefall. Ull nærmest er best, det transporterer fikten vekk fra kroppen og forhindrer sårhet. Jeg lager 3-4 par små innlegg av ett par store......(Økonomi....)

Skrevet

jenta mi er 8.5mnd og jeg bruker fremdeles innlegg:) Hehe. Lekker bare litt fra den ene og kun under måltidet da....

Skrevet

Ble litt langt, men...

Jeg har vært "plaget" med lekasje spesielt med første barnet, da lakk jeg fra jeg var ca5mnd på vei og til jeg slutta da tulla var 14mnd...ikke like mye hele tiden, men nok til a jeg aldi gikk uten innlegg og ikke kunne sove uten bh. De første ukene kunne jeg stå over vasken og det bare rannt. Denne gangen har jeg vært litt heldigere, men lekker nå og...og tulla er 5mnd.

Det som er og har vært bra er at jeg ikke får melkespreng, har hørt det kan vært ganske vondt...jeg bare lekker istede...

Natusan innleggene er noe dritt og fungerer ikke når en lekker mye og så loer de fælt, coop sine er faktisk litt bedre angående loing. Men det finnes engangs innlegg som fungerer mer som bind. De har en sånn kjerne som blir til en gele lignende masse(så puppen ikke bader i melk) og en slags plastikk bakpå(så det ikke lekker igjennom)

Bl.a Chicco(tror det er det de heter) er sånn. De koster litt mer, men det er etter min mening verdt det. Tror det er ca.100kr for 60stk, hvis jeg ikke husker helt feil. Og de fåes kjøpt på apoteket. Kan iallefall være greit å ha til spessielle anledninger, hvis en synnes det blir dyrt i lengden.

Ellers, så er det viktig og passe på at en ikke blir kald på puppene, noe som lettere skjer når en lekker mye. Så ull kan med fordel brukes i tillegg(jeg bruker engangs innerst og ull ytterst, så slipper en å vaske hele tiden og ha så mange) Har også kjøpt ullsinglet som jeg bruker istedet, når det er litt kjølig.

Skrevet

Det vil, som oftest, gå seg til. Enkelte lekker hele ammeperioden, andre ikke.

Vil anbefale deg å bruke melkeoppsamlingskopper nå i starten da det er verst, så kan du fryse ned det oppsparte. Vil også anbefale deg Chicco ammeinnlegg, de er helt supre! Bruker ullinnlegg utenpå jeg da, så slipper man å vaske ullinnelggene så ofte.

Vil fraråde deg å "stoppe" strømmen med fingertuppen, som noen over her sier, det kan føre til tette melkeganger, eller at melk sprenges ut i vevet. La det heller renne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...