Gå til innhold

Kommentar om vekt på kontroll......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke ni og har vært 1. gang hos jordmor. Veier 93,6 kg. hun sa at jeg er overvektig og må derfor ta glucose belastning midt i svangerskapet for å sjekke om jeg har fått svangerskaps sukkersyke siden jeg er såååå overvektig og hadde høy BMI.

Men mitt 1.barn veide jeg godt over 100kg før fødselen, hadde gått opp over 20 kg da. Hadde ingen problemer med svangerskap/fødsel pga vekta mi.... Da regna de heller ikke ut BMI... synes det er litt rart jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm...virker som de opererer litt forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon. jeg veide 81 kg på 1 kontroll og nå veier jeg 96 kg, en uke til termin. og hverken lege eller jordmor har sagt noe om min vekt...jeg veier meg selv og da, synes det er best så slipper jeg å gjøre det foran dem...men tilbake til det du skrev...sååå overvektig vil jeg heller ikke si at du er, jeg har aldri hørt at jeg er overvektig av leger eller noe. ikke sjekka noe bmi heller. synes det virker litt rart jeg og, men det er jo bare å passe seg litt for hva en spiser gjennom svangerskapet da, så du unngår s. sukkersyke.

lykke til:)

Skrevet

jeg veide så og si akkurat det samme som deg i uke 8... og de sa ingenting til meg. i uke 16 hadde jeg gått opp 1,3 kg. og det sa hun var veldig bra! de har tatt en del blodprøver. men mest pga at jeg har vært på sykehus utenfor norden og fordi mannen min kommer fra et land der hepatitt er svært vanlig. ikke fått beskjed om noe annet pga vekta mi.

det er vel opp til hver lege/jordmor å avgjøre hva som er veldig mye overvekt. det er ingen som har regnet ut min bmi. den er nok en del høy, for jeg er bar 168cm...

Skrevet

Jeg var 95 på første kontroll, uke 10+5.. da hadde jeg gått ned 3 kg. Fikk samme beskjed som deg da jeg var hos lege.

Jordmor minte meg på dette igjen da jeg var hos henne i uke 15+3.. men da jeg gikk på vekta og var 93,5 kg, kom hun med fingeren og sa "du må ikke slanke deg når du er gravid"

I morgen er jeg 18 fullgåtte uker og i går kveld var jeg 95 kg..

Målet mitt er å ikke passere så veldig over 105.. Da her jeg gått opp 7 kg siden jeg fant ut at jeg var gravid.

Men tror det er viktig å ikke gjøre svangerskapet til fokus på vekt heller da.. Det er jo normalt å legg epå seg når man bærer fram et barn.. tross alt.. uansett størrelse og fasong p den blivende mammaen. :)

Skrevet

Det er tydeligvis forskjell fra jordmor til jordmor..

jeg var 104 kg da jeg ble gravid (172 høy) og det har ikke blitt nevnt en eneste gang! Jeg har lagt på meg 15 kg så langt.. er nå altså 119 kg.. sa til legen at jeg var litt bekymret fordi jeg hadde lagt på meg så mye (er 30 uker) Men da fikk jeg til svar at det var helt normalt og ingenting og bekymre seg for, han mente at dette kom til og komme av igjen etter fødsel. Altså ingen glukose belastning på meg.. Jeg er frisk som en fisk :-)

Skrevet

Jeg har sagt som jeg sa i mitt forrige svangerskap at glukosebelastning tar jeg KUN derson det er noe som indikerer at jeg er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes, mao, sukker i urinen eller unormal vektøkning.

Og dette sier jeg selv om jeg har både type 1 or 2 diabetes i familien og lege og jordmor har sagt at det er helt i orden.

Jeg har ekstrem nåleskrekk i tillegg da og har til og med slupped noen av de obligatoriske blodprøvene, men ikke de mest viktige.

Man skal kunne bestemme litt self også over egen kropp synes jeg.

Skrevet

Jeg er litt nervøs. Skal til jordmor som jeg aldri har møtt før til uka. Hos legen gikk det veldig greit! Vekta viste 99, men han slo av 4 kg for klær og sko, tror kanskje det var litt mye, og for å være snill. I forrige svangerskap startet jeg på 84 og sluttet på 104. Ikke noe svangerskaps diabetes da hvertfall. Spiste ganske sunt men stadig litt sjokolade. Nå skrev legen høyrisikosvangerskap på sykemeldingen min, det er vel pga vekta. Jeg vet jo at jeg er overvektig, og ga uttrykk for det, det er ingen grunn til å tryke meg ned da. Ble sykmeldt på grunn av tretthet og kvalme. Har ikke gått opp noe enda, er 11+2 i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...