Gå til innhold

Kommentar om vekt på kontroll......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke ni og har vært 1. gang hos jordmor. Veier 93,6 kg. hun sa at jeg er overvektig og må derfor ta glucose belastning midt i svangerskapet for å sjekke om jeg har fått svangerskaps sukkersyke siden jeg er såååå overvektig og hadde høy BMI.

Men mitt 1.barn veide jeg godt over 100kg før fødselen, hadde gått opp over 20 kg da. Hadde ingen problemer med svangerskap/fødsel pga vekta mi.... Da regna de heller ikke ut BMI... synes det er litt rart jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm...virker som de opererer litt forskjellig fra helsestasjon til helsestasjon. jeg veide 81 kg på 1 kontroll og nå veier jeg 96 kg, en uke til termin. og hverken lege eller jordmor har sagt noe om min vekt...jeg veier meg selv og da, synes det er best så slipper jeg å gjøre det foran dem...men tilbake til det du skrev...sååå overvektig vil jeg heller ikke si at du er, jeg har aldri hørt at jeg er overvektig av leger eller noe. ikke sjekka noe bmi heller. synes det virker litt rart jeg og, men det er jo bare å passe seg litt for hva en spiser gjennom svangerskapet da, så du unngår s. sukkersyke.

lykke til:)

Skrevet

jeg veide så og si akkurat det samme som deg i uke 8... og de sa ingenting til meg. i uke 16 hadde jeg gått opp 1,3 kg. og det sa hun var veldig bra! de har tatt en del blodprøver. men mest pga at jeg har vært på sykehus utenfor norden og fordi mannen min kommer fra et land der hepatitt er svært vanlig. ikke fått beskjed om noe annet pga vekta mi.

det er vel opp til hver lege/jordmor å avgjøre hva som er veldig mye overvekt. det er ingen som har regnet ut min bmi. den er nok en del høy, for jeg er bar 168cm...

Skrevet

Jeg var 95 på første kontroll, uke 10+5.. da hadde jeg gått ned 3 kg. Fikk samme beskjed som deg da jeg var hos lege.