Gå til innhold

Hvordan ville dere skrevet navnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kjenner flere emiler, av begge uttalevariantene, men de skriver det likt. Tror det faller seg veldig naturlig når dere starter å bruke navnene. Jeg har ihvertfall aldri hatt noe problem med å skille emilene fra hverandre på uttalemåten, om du skjønner:) Tror jeg ville styrt unna e'en på slutten av emil, da dette kanskje kan oppfattes litt vel feminint? lykke til!

Definitivt Emil rett frem. Min heter Mats Emil, og for de fleste er det naturlig å uttale Emil som du sier, med trykk på andre stavelse (slik at det rimer på smil). Aksent over en i er veldig unorsk, og vil bli vanskelig å gjennomføre, og en e til slutt vil bare forvirre.

Jeg tror egentlig at Emil med trykk på andre stavelse er den opprinnelige måten å uttale det på i Sør-Norge (og eneste uttale i Danmark og i Frankrike), jeg kjenner en mann som er over 80 år og heter Emil (fra østlandet), og hans navn uttales med trykk på andre stavelse. Emil i Lønneberget har nok påvirket mange til å bruke den svenske uttalen... Jeg har f.eks. hørt Lars Emil uttalt på begge måter, men de jeg kjenner som bruker den svenske måten bor i Trøndelag, og der er det jo mange navn som uttales litt annerledes enn i Sør-Norge.

Vi er veldig fornøyd med navnet til vår sønn, synes bare det er vanskelig å finne på et like fint navn til lillebror...

Annonse

Hei

Jeg har også en gutt som heter Emil (Emiiil) vi er kjempefornøyde med navnet og det er mange gutter i barnehagen som heter Emil (lønneberga) men både store og små er flinke til å skille de navnene fra hverandre - vi skriver det akkurat likt. trur det er uvanlig å skrive det annerledes.

Vår andre gutt heter Elias og nå kommer snart 3:e gutten - ikke sikker på hva han skal hete - kanskje det blir Mikael.

Lykke til med navnet, dere blir sikkert fornøyde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...