Gå til innhold

SIMO VS EMALJUNGA?????

Anbefalte innlegg

var og såg på barnevogn i går, men må si at jeg ble veeeeldig forvirret.

På første butikk hadde de både emaljunga og simo og selgeren mente at simo var vel så god som emaljung vognene. han mente at grunnen til at emaljung vognene var dyrere var at dette var blitt en motevogn og at fabrikken dermed kunne ta seg så godt betalt for denne vognene, men la seff til at dette var en veldig god vogn, men slettes ikke bedre enn simo sine. Han la også til at simo var de eneste vogneen som både var vind og vanntette. å det er jo greit siden jeg bor på vestlandet;).

I butikk nr 2, hadde de bare emaljung å hun damen i butikken syns at emaljung vognene var rene lykken her på jorden. hun snakket bare negativt om simo og i følge henne var visst simo en sammenskrudd søppelhaug. d able jeg veldig forvirret...har alltid trod at simo stod for kvalitet jeg???? eller var det bare pga at de ikkje solgte simo???

Butikk nr 3 var en brio butikk og hun der sa at de egentligt ville selge simo vogner men at de ikke fikk det for dene i byen her jeg bor har enerett på simo vognene. synes også at brio vognene ser veldig små ut, siden jeg har en veldig høy mann ser jo vognen ut som en lekevogn...

Så er det noen her som har erfaring med både simo og emaljung vognene??? er emaljung det beste kjøpet eller????

dette innlegget ble litt langt og rotete, sorry jenter;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10375472-simo-vs-emaljunga/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg blir alltid skeptisk når de må rakke ned på en annen type vare, for å få sin vare bedre... Hvis du skjønner hva jeg mener. Stoler på første butikk. Begge er nok like gode, men det er jo forskjellige vogner. Det med vann og vindtett er i allefall noe som jeg har forstått at simo er ganske så alene om. Og det er en fin ting ved vognene... Emmaljunga er kanskje lettere...? Men handlekurven under ser ut som ei kopptua på noen vogner jeg ser i gatene...om det er blitt bedre på nye vogner, vet jeg ikke. Jeg MÅ ha kalesjestrammer på min vogn, så da var det ikke mye å tenke på. Bor på et sted med mye vind...og de uten blir slakke etterhvert, i følge de som har slike vogner...

Hvis man skal sammenligne simo med emmaljunga må man nesten sammenligne med emmaljunga classic eller edge. Blir litt feil å sammenligne simo med emmaljunga city vognene, da dette er helt ulike vogn typer. City vognene er lavere, mindre, lettere og mer beregnet på shopping. Det er også disse vognene som har sånn kjip handlekurv, de har heller ikke luft hjul.

Jeg ville ha en vogn som er det jeg kaller "skikkelig" baby vogn. Stor og god med 4 (luft) hjul. Jeg sto mellom emmaljunga classic og simo kombi/ duo. Bestemte meg først for emmaljunga classic da jeg likte utseende veldig godt, innbilte meg at simo så litt gammeldags ut, men ombestemte meg i siste liten for simo likevel. Dette fordi det er den eneste vognen på markedet som tåler vann og fordi det er ingen vogn med så utrolig god fjæring. Dessuten så syns jeg den var veldig fin når jeg fikk tenkt meg om.

Vi er hvertfall vedlig fornøyd med vår simo! Kommer nok til å kjøpe en lettere vogn/ trille senere en gang, men nå i alle fall det første året tror jeg vi har gjort et veldig smart valg med å velge simo.

Bare husk at hvis man velger det understellet der man kan snu kjøreretningen med styret, så blir vognen tyngre. Man kan også få svarte understell, noe som er litt stilig ;).

Har hatt begge deler, Emm. edge og Simo kmbi. Det som er en ganske stor forskjell er at ryggen på sportsdelen til Simo er lengre, sa den er bedre når barna blir større. Dessuten har Simo nedfellbar frøntbøyle som gjør det mye enklere med vinterpose. Og så er alle tekstilene (også kalesjen) på Simoen(Urban) vaskbare i maskin men ikke på Emmaljungaen vår. Og Emm. har falmet mye i fargen. Så Simo her i gården ja!!!

Annonse

Har ingen erfaring på området da dette er vårt første barn, men kjenner folk med emaljunga og folk med simo og kan dermed si dette!!

Emaljunga er en god vogn, men bare en type som er kombi og bagen er stor og tungt å bære. Hvis du skal ha den så ville jeg sjekket at det var bærehemper på bagen, da vognene kommer både med og uten bærehemper!! Vognen falmer også ganske fort og har snakket med flere som synes det er kjedelig når de skal sette på sittedelen som er nye og fin i fargen mens understellet er så falmet!

Simo er også en god vogn, eneste vogn som er vann og vinntett. Laget for norske forhold og god å trille. Fargen holder seg kjempefint (kan kansje ha noe med stoffet å gjøre)

Tror vognene er omtrent like tunge!

Selv skal jeg ha Simo kombi. etter nøye vurdering!

Emaljunga er dyrere men som det eheter i reklamen, det dyreste er ikke alltid det beste!!

Ikke peiling/erfaring på simo vs emmaljjunga, MEN: du skriver at du har en høy mann, sørg for at du kjøper en vogn med teleskophåndtak, ellers får neppe mannen din så stor glede av å bruke den. Sjekk også hvor langt ut det kan justeres, store forskjeller:)

Lykke til!

HI her;) Vi kjøpte simo kombi (jubileums utgaven) den kosta 5000 kr, så vi fikk 1000 kr i avslagg;) ganske fornøyd med det;) Min mann falt pladask for den vogna, han syntes den såg mes robust ut, litt mandig rett å slett, he, he!!! Han likte ikke emaljunga vognene. Min mann er ganske høy å simo vogna er ganske stor og kraftig og den var veldig behaglig for han å trille. Den voga var også mitt førstevalg, så jeg ble veldig glad når han også ville ha den vogna:=)

Valget vårt sto mellom simo kombi og emmaljunga duo egde.. det ble emmaljunga..

Synes det rett og slett er en drittvogn, teleskopstyre glir opp hele tiden, bremsa er IKKE kraftig nok, de knekker!! Myggnettingen er IKKE tett på sidene, med sportsvogndelen hjelper det lite å ha vindstopperen over bake, når ryggen er lagt ned er det ikke tett i vogna og vind kommer inn.. Vogna er stor og tung, (tenkte ikke så mye på at ungen og blir tyngre da vi kjøpte den).. Selve handtaket på vogna er skjevt, så den klikker ikke skikkelig i på andre siden når vi vender den... Så nå selger vi skiten og kjøper ny lettere og BILLIGERE!

Må legge til at vogna er brukt på landet, med røft terreng.. For rett fram kjøring på asfalt funker den sikkert!

Angrer mye på at vi ikke kjøpte simo...

Ut i fra informasjon fra Barnevognhuset Rudo så er det nå forbudt med bærehåndtak på bager - nye eu-regler. Hvorfor vet jeg ikke, men det fikk hvert fall vi vite når vi så på vogn på lørdag.

Og utsagn som "cityvogner er mer beregnet på shopping" - sorry, men det er bare tull. Det er vogner som er beregnet på bybruk og for de som ikke er interessert i å kjøre rundt med ei vogn som i seg selv veier 20 kg. For merkelig nok sier flertallet av de som har simovogner at de må ha en vogn til; en som er lettere. Jeg syns det er klønete når man kan finne kjempefine vogner som er vel så bra og som ikke veier så mye.

Vi bor i storby som er lite utsatt for kaldt klima, så derfor har vi ikke brukt for ei vogn som må tåle orkaner og det som værre er.

Til HI; gå inn på nettsidene til simo og emmaljunga - www.simo.no og www.emmaljunga.no.

Der kan du se detaljer om vognene, sammenligne størrelser etc. Tenk på hva den skal brukes til og blir utsatt for og så hvilke modeller som kan passe til dette. Så går dere for den som magefølelsen sier er best. Det vil alltid være forskjellige meninger overalt over hvilken som er best, så derfor er det best å følge egen magefølelse!

ps! butikker som snakker dritt om andre merker, vel jeg handler ikke der. det er alltid et dårlig tegn i mine øyne.

Kjøpte Emmaljunga Duo m classic understell i 2005 etter nøye vurdering og er kjempefornøyd.Brukte bagen opp til 7 mnd og bruker sportsvogn ennå til å sove i barnehagen ( bruker en emmaljunga scooter hjemme nå).

Har ikke hatt noen problemer m falming eller andre ting. Syntes den var lettere enn simo. Smalere i understellet som gjør den lettere og manøvrere og bagen er lettere og ta av og på. Den er også enklere og slå sammen og tar mindre plass i bil. Fikk også testet den godt på vinterføre da det var masse snø første vinteren vår. Har en veninne som kjøpte simo året før meg, hun syntes den var så stor og tung så hun byttet til emmaljunga. Det gjorde valget vårt enklere, men vi testet likevell begge vognene i butikken før kjøp. Ettersom gutten vår er ett vinter barn syntes jeg også det var ett stort pluss m den gode issoleringen i bunnen av bagen m utluftings system som kan åpnes når man kommer inn. Ville kjøpt samme vogn igjen :) !!!!!

Jeg har også grublet fram og tilbake mellom Simo og emmlj. Har også kikket litt på de nye vognene til Brio, er skikkelig fine de da- men veldig lave, og jeg har en høy mann- som garantert vil bli sliten i ryggen av å legge/løfte ungen opp av vogna..

Så; vi har i alle fall bestemt oss for 4 hjul, stødig understell og helst ei vogn som tåler skikkelig ruskevær. Ei venninne har Simo, hatt den i 3 år, og vogna ser like ny ut.. god å trille er den også. Skjønner ikke så mye av forskjellen mellom duo/kombi enda, men vi kommer til å bruke god tid i butikken, og gjerne trille vognene mye rundt i butikklokalet- prøve litt ulike hindringer osv før vi bestemmer oss. Simo er kanskje litt tung vogn, men vi slipper heldigvis mange trapper/etasjer, da vi har enebolig.

Og teleskopstang er et must, siden det er ganske stor høydeforskjell på meg og mannen min..blir spent på hva valget faller på, men tror det kanskje kan bli Simo..

Annonse

Blir nok Emmaljunga på oss. Synes de er finere, det er jo en smakssak. Har hørt med mange venner om hva en bør gå etter, og har skjønt at man ikke kan få i pose og sekk. ;o) Stod mellom Simo og Emmaljunga for oss også, og er ganske sikker på at vi får en god vogn uansett -mamma overlevde jo på noe mye dårligere! ;o) Men liker som sagt utseendet på Emmaljunga bedre, og synes Simo var veldig tung å trille på når vi testet i butikken. Tenker en del på at vognen skal holde i noen år, så vil ha en som er lett som sportsvogn også. Blir antageligvis City Cross.

Jeg valgte selv simo kombivogn til førstemann... kjempe fornøyd. Angret ikke en dag. Kan ikke skryte nok. Solgte vogna når gutteungen ble litt større og kjøpte da en simo sportstrille. I min utdanning og jobb som førskolelærer har jeg sett og brukt masse vogner, og jeg kan på det sterkeste anbefale Simo vogner!!! Så i mai 2008 når neste lille-gullet blir født, blir det uten tvil en ny simo kombi vogn i hus.... Som det heter på reklamen: MÅ ha det, bare Må ha det....

*he-he*

en liten oppklaring: det er to typer regulerbart styre, teleskop og de med knekk. emmaljunga og brio har teleskop, simo har med knekk. min erfaring er at knekk gjør at de korte kommer langt fra vogna, ser ikke ned i bagen fra der man går, mens de store kommer nærme og sparker lett borti akslingen. med teleskop minsker avstanden jo mindre du er og øker jo større du er.

jeg personlig syns at det gynger for mye i simovognene, og liker at emmaljunga tillater deg å lekke trykk på håndtaket uten at vogna vipper opp og ned for hvert steg.

og til deg som lurer på dette med combi og duo:

Duo er ett understell som du enten kan ha sportsdel på eller hardbag.

kombi er et understell med sportsdel på som har en litt enklere, men like stor, hvis ikke større bag oppi.

Jeg tror man rett og slett må gå i butikken og prøve begge modellene.Alle har forskjellig smak og forskjelige synspunkter så man må gjøre opp sin egen mening. Prøv vognen i butikken, legg den sammen i butikken, prøv i bilen og finn ut selv hva man liker. Selv om jeg anbefaler Emmaljunga pleier jeg å si at venninner må gjøre opp sin egen mening. De kan ha en helt annen smak enn meg. Så min anbefaling er PRØV BEGGE VOGNENE OG FINN UT HVA DU LIKER :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...