Gå til innhold

Ytre ørebetennelse - trenger kjerringråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har kjerringråd mot betennelse i det ytre øret?

Har pirket det på meg med q-tips (fy, fy!). Det er skikkelig betent og opphovnet inni der, og det banker og dunker skikkelig. Sånn at jeg ikke kan ligge på det, og sånn at jeg bare har lyst til å ta en van Gogh! ;)

Er snart i fødsel (håper jeg) og orker ikke noe antibiotika-kur nå. Orker i alle fall ikke en fredagskveld på legevakta. Sist jeg hadde dette, ville de ikke medisinere med antibiotika heller, men jeg fikk noen dråper, som ikke var så effektive...

Hva kan dempe smerten og stilne betennelsen?

Noen tips og råd?

Fortsetter under...

Skrevet

Har hørt at olje (gjerne lunken) fungerer bra. Jeg fikk noe salve hos legen sist jeg hadde gjort det samme (fy, fy på meg også), men den er sikkert reseptpliktig. Legg hodet høyt når du skal sove. OG IKKE PIRK MERE SELV OM DET KAN KLØ!

Skrevet

Takk Fløffy!

Usikker på om jeg skal tømme inn olje. Redd for å irritere ytterligere...

Noen som har hatt hjelp av olje?

Hva slags?

Skrevet

De jeg har hørt om som har ørebetennelse, har fått beskjed om å skylle NESA med saltvann annenhver time..

Skrevet

Ja, kan tenke meg at det er logisk når betennelsen er innafor trømmehinnen. For øret er jo tilknyttet nese og bihuler. Og både det å rense opp og utligne trykket her er vel lurt.

MEN:

Denne betennelsen er i øregangen, utenfor. Rifter og sår i den tynne huden, skapt av dumme, dumme, q-tips...

Skrevet

jeg hadde meget vondt i øret en stund å da varmet bestemoren min opp en spiseskje og helte olje i skjeen for så å helle det i øret på meg (slik at oljen ble lunken), lot det "virke" litt inni øret før jeg så snudde på hodet å olja fannt veien ut igjen=)

litt grisete men funket på meg=)

gjerne gjør dette i noen dager..

Annonse

Skrevet

Hei

Jenta mi på 4 bruker å ha det ett par ganger i året. Stikkpiller mot smertene hun opplever lindrer litt. Det som "tar" betennelsen og som stopper gråtetoktene fortest er rose-olje. Det må vere 100% eller ferdig utblandet kvalitetsolje du får kjøpt i helsekosten, det er gangske dyrt. Dersom du kjøper ren og ikke utblandet tar du et eggeglass og bruker nøytral olje- som solsikke, rapsolje eller jordnøttolje og blander inn 3-4 dråper roseolje. Bland dette sammen og drypp eller "renn" forsiktig rett inn i øret, når barnet ligger på siden ca en halv teskje. Kjøper du ferdig utblandet ville jeg dryppet 4-8 dråper rett fra flasken og inn i øret. Pass på at oljen er kroppstemperert og ikke kald. Fungerer like godt hver gang og mye bedre enn skolemedisin og legehjelp.

Skrevet

Først og fremst: MAN SKAL ikke bruke ørelys viss man har mistanke om betennelse. Ellers så vil jeg anbefale det, da det er meget effektiv.

Men det jeg bruker å gjøre, er å fylle varmt vann i en brødpose og pakk posen inn i håndkle. og deretter legger jeg det på det vonde øret. det lindrer utrolig godt...

god bedring

Skrevet

HÆ!?

Her er jeg snart i gang med å fyre opp...gleder meg til lettelsen!

Alle nettsider jeg har vært innom skriver at dette funker på ørebetennelse. Hvor hevdes det at man ikke skal bruke ørelys på betennelse?

"Ørelysene virker lindrende og avslappende ved bl.a. ørebetennelser, bihulebetennelse..." står det bla på den jeg ref. til lengre oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...