Gå til innhold

Hjelp? (:


wollywella

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å komme ned i vekt, men eier ikke motivasjon på sett og vis.

Har blitt litt for glad i å sitte inne kan det vel også kalles...

 

Er 179,5 høy - og sist jeg veide meg var vekta på ca 147.

Selv synes jeg ikke det føles som om det er SÅ mye - men vet jo uansett at jeg må gå ned en god del kilo. Har også problemer med en skeiv kneskål - som gjør at jeg ikke orker å gå så langt av gangen, selv om jeg prøver innimellom - selv om det blir sjelden.

Pga arbeidsløshet siden jeg ikke har fått lærlingeplass enda - har jeg jo ikke råd til treningssenter heller - noe som egentlig virker fristende å begynne med

 

Mat er også et lite problem - selv om jeg har blitt flinkere enn det jeg var før.

Prøver å spise frokost, noe i mellom frokost og middag og noe til kvelds. Men pga at jeg ikke har fått lærlingeplass - så blir det til at man sover halve dagen - og frokosten er som oftest i 1-2 tiden. Spiser også litt for mye av gangen :/

 

Går også til ernæringsfysiolog, men det er fortsatt noe med motivasjonen som mangler.

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre, hvordan spise mindre - og hvordan jeg kan få opp motivasjonen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Nå skal jeg være litt rett frem med deg, det er absolutt ikke for å være stygg med deg, langt i fra! Men kanskje håper jeg å vekke deg litt. Håper du tar rådene med godt humør:

 

Først: Så flott at du ØNSKER å gå ned i vekt! Da er du allerede langt på vei. I følge BMI (bodymassindex) vil en normal vekt på din høyde ligge mellom 60 og 80 kg. Denne er noget "rund" i estimeringen, da indexeringen ikke tar hensyn til om man har mye muskler i forhold til fett eller om om man har tung benbygning. Jeg vil tro at et mer realistisk mål i første omgang ligger mellom 70 og 90 - og at du nå bør konsentrere deg om å komme under 100 kg. Jeg sier ikke dette for å prike på hvor mye du veier nå, jeg sier det av helsemessige grunner. Det er faktisk viktig for deg med tanke på hjerte og karsykdommer, risiko for diabetes og slike ting at du bør gå ned i vekt. Slitasje på rygg, skuldre og knær bør også være tungtveiende grunner for å gå ned i vekt.

 

Så har jeg tenkt å fortelle deg at du har noen valg: Du kan velge å sove lenge fordi du ikke har jobb. Eller du kan velge å stå opp kl 8 (som i og for seg ikke er tidlig om man HAR jobb, er jo ofte da man begynner). Du kan velge å gå ut og være i bevegelse, eller du kan velge å mene at du ikke kan trene fordi du ikke har penger til det. Du trenger ikke å burke et treningsstudio for å gå ned i vekt!!! Bruk turveger/stier i skogen om du har den i nærheten/gangveger. Finn tur-ruter som er enkle for deg å gjennomføre i starten, gjerne en "runde" så du ikke tenker at "nå vil jeg helst snu og gå tilbake!".. Begynn i et tempo som gjør at du blir anpusten og egentlig ikke hadde klart å føre en samtale. Etterhvert vil det tempoet du startet med ikke lenger gjøre deg andpusten - tenk så deilig! Bruk det til noe positivt. Men husk også at det da er på tide å øke tempoet litt. ;o) Eller å gå i 30 min, 40 min.

 

Stå opp og kom deg ut! Det er ikke noe som heter dårlig vær, kom deg ut - gjerne før frokost, gå 20 min og så kan du spise frokost. Du sier ingenting om hva du spiser? Bare at det er "noe". Gi meg et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag?

 

Ang. måltider og spising: Sannsynligheten for at du må spise mindre er faktisk ikke så stor. Du må bare spise riktig. Jeg vil egentlig ikke anbefale deg noe som helst, da jeg vet litt for lite om grunnen til at du i dag veier det du veier, og hva kroppen din legger på seg av og ikke. Noen tåler ikke karbohydrater, andre må telle kalorier, og andre kan spise hva det skal være uten å gå verken opp eller ned i vekt. Allikevel vil jeg at du kikker på ketolysekuren (søk det opp på forumsøkeren). Den er ideell for en med ditt utgangspunkt. Den fordrer moderat mosjon, over 10-15 kg å gå ned og baserer seg på å kutte drastisk ned på karbohydrater i kosten. Man spiser ikke spesialmat av noe slag, kutter kun ned på karb'ene. Det du kan spise er rent kjøtt og fisk av alle slag, ost, smør, grønnsaker som vokser over bakken, fløte og light-ting. Det er ikke lov med snop - men det er du flink til å la være ser jeg, ikke brød, pasta, ris, potet og frukt. I tillegg tar man kosttilskudd som hjelper på vektnedgangen. Dette kjøper du på ketolyse.no. Jeg har selv brukt kuren med veldig godt resultat. Så jeg vet den virker, men du må nesten se om det er noe for deg å prøve. (www.ketolyse.no)

 

Det blir hardt i starten, men om du holder ut de første ukene vil nedgangen raskt vise seg. Du må bare i gang. VIT at det hjelper om du bare holder ut!

 

Dette ble kanskje ikke det svaret du ønsker, men gi meg en tilbakemelding så jeg kan svare deg litt mer utfyllende på hva du konkret kan gjøre. Trenger å vite litt mer om kostholdet ditt nå, og vanene dine mtp mosjon. Også gjerne noe om hvilke mål du har. Håper du ikke tok dette "the wrong way"! Jeg vil gjerne hjelpe til om jeg kan!

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :-)

Dette er ikke lett! Det vet jeg alt om, men det går om en bare endrer seg litt!

Jeg kommer med litt andre tips enn lenger opp, så er det opp til deg å finne ut hva som passer deg.

For meg passer det ikke med lavkarbodiett, er heller ikke sikker på om det er bra for kroppen. Men skal ikke starte en diskusjon på det, for jeg vet for lite om det. Grunnen til at jeg skriver dette er en artikkel som ernæringsfysiologene har skrevet ang. dette inne på vektklubben. Men de anbefaler helt klart å kutte ned på raske karbohydrater som finnes blandt annet i sukker og hvitt mel.

I slutten av august meldte jeg meg inn i vektklubb.no, åsså var jeg hos legen og fikk forskrevet Reductil.

Reductilen har hjulpet meg mye med søtsuget, mengden mat jeg spiser(blir fortere mett) og sultfølelsen.

Før jeg tok dette steget har jeg prøvd å slanke meg, men har falt tilbake pga et veldig til søtsug.

Men vektnedgang kommer ikke gratis med Reductil heller, hele poenget er at en skal bruke den sammen med omlegging av kosthold. Å dette hjelper vektklubb meg med. Her følger en et normalt kosthold med lite sukker og fett og mye grønt og grovt. Men det viktigste er å holde seg innen den kcal menden en har fått tildelt etter å ha fylt inn opplysninger om seg selv. Jeg anbefaler deg å prøve dette.

Åsså er det lurt å tenke omlegging over tid, slik at du ikke får et sjokk. For tankegangen er også viktig her, du må tenke at dette ikke skal være slankekur men en livsstilsendring. (dette har du kanskje hørt før)

Inne på vektklubb er det forum hvor du kan søke støtte og inspirasjon fra andre som har gått ned masse kilo. Anbefaler deg også å gå inn på bloggen: Big man going down inne på VG-blogg, han skriver masse som kan være til inspirasjon for deg. Hen er også med i vektklubb.no.

 

Ang. trening kan kanskje svømming eller gåing i skogen med staver være til hjelp for deg. Vurderer selv svømming nå.

Ellers er også dette noe du kan få hjelp til inne på vektklubben.

 

Håper du klarer dette, jeg og for den del, er 103,5 kg nå, var 106, går sakte nedover og det er kjempebra. Letter å holde vekten da etter at vektnedgangen er ferdig. Tenk så deilig det blir!

 

Stå på! og bare hyl ut hvis du trenger hjelp! hører jeg ikke skrik enda høyere! he,he.....

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar :)

 

wollafruen&Fanny:

Vet at det mer eller mindre er alt av rutiner osv som må endres - og dette har kroppen og hodet mitt har problemer med - siden det er ganske deilig å liggge å dra meg om morgenen :P

Men virker som om mulighetene for å få seg noe å gjøre i nærmeste fremtid har gått litt fremover - så får jo se ;)

 

Turer:

Siden det er en liten stund siden jeg var innom og leste sitt - har jeg og samboeren min funnet en rute i nærmiljøet med masse bakker - og turen er slik at hvis man vil gå lang tur kan man det - og en kort tur, så kan man det uten å snu (: på den "enkle" ruten bruker vi da ca 40-45 min - og der er det en del krevende bakker, så man får trent litt kondis (: Prøver å gå denne turen en gang om dagen til å begynne med i hvertfall (:

 

Mat:

Vet selv at en del av matvanene mine må bli endret. Har en STOR tendens til å spise til jeg får vondt i magen - og derfor blir lenge til neste gang jeg spiser. Vet ikke hvorfor det er sånn - men har bare blitt sånn med årene.

Blitt litt flinkere nå da - ved å ta meg selv i nakken og tenke at jeg faktisk ikke trenger å spise så mye, og heller være pittelitt sulten når jeg har spist, for så å spise litt lettere mat i mellom måltidene (:

Maten består vel for det meste i brødskiver med ost, salami, sjokoladepålegg og skinke, mens middager er ganske variert med fisk, diverse kjøtt osv. Har også grønnsaker og poteter, og innimellom pasta og ris. Og bare for å ha sagt det, jeg NEKTER å spise en middag der jeg alltid har hatt poteter :P ELSKER det *eek* Men har klart å beherske meg, og tar ferre enn før (:

 

 

riho1:

Etter å ha lest litt om Reductil virker det litt fristende å prøve, men er dette dyrt?

Vi bor liksom 3 mennesker + 2 katter på en inntekt her jeg bor akkurat nå, så føler ikke for å blakke mamma helt med å evt begynne på noe slikt :P Virker som om jeg snart kan få noe selv, men inntil da er det minimalt med penger man har liksom.

 

 

Og tilslutt:

Etter å ha gått hos ernæringsfysiolog klarte jeg gå ned 8 kg i fjor, noe som var en deilig følelse, men falt fort tilbake til gamle vaner ved lite mosjon osv når vinteren kom. Hater denne årstiden, og spesielt med å gå ut, siden det er glatt (har panikk for å dette, siden jeg ALLTID ødelegger meg når jeg detter, så er alltid nervøs, og ender derfor på isen :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen! Fint med litt mer info :o) Jeg tror nok nå, ettersom du har fotalt litt mer, at du nok kunne ha god nytte av reductil eller andre medikamenter som legen kan gi deg for i det minste å hjelpe deg i den perioden du skal etablere gode rutiner og vaner for en varig kostholdsendring. Snakk med legen din du, det skader aldri å forhøre seg! Jeg har ingen erfaring med det selv, men det er det mange her inne som har, ser du har fått litt info allerede, men det er bare å lete eller spørre om det du lurer på - du får helt sikkert svar!

 

Så flink du (og samboeren) er!! Tur på mellom en halvtime og time HVER dag er KJEMPEBRA!!! Håper dere blir både godt andpustne og svette i panna :o) Hold den ved like, og "mas" hverandre med på turene. Selvom dere ikke skulle ha så lyst en dag, så prøve å tenke at "det er jo bare 40 min - så er vi ferdige" og tenk så god samvittighet man får etterpå!

 

Når det gjelder mat er det nok en del å ta tak i for deg, men det vet du jo selv sier du. Å spise til man får vondt i magen er ikke bra. Tenk igjennom følgende: ER du sulten? HVORFOR spiser du nå? (er det fordi andre fortsatt spiser? ...fordi du er vant til å sitte og ta til deg mer...og mer..? er det fordi du syns du skal kose deg?) Og gjør noen grep i forhold til hva svarene er. Jeg fant ut at jeg både "belønnet" (tenk...så ironisk) meg med godterier og "matkos" på kveldene. Resultatet var jo vektoppgang - ikke særlig belønnende...... Hva jeg skulle ha belønning for kan man jo lure på. Jeg fant ut at hvis jeg er misfornøyd med å veie det jeg veier, så må belønningen være å veie mindre. Da må jeg finne et kosthold som gjør at jeg går ned, en type mosjon som er enkel å drive med, og få dette innbakt i hverdagen. Det er tross alt flest hverdager, så hvordan man lever da teller faktisk ganske mye! Dersom det er en vane å sitte og dytte i seg det ene eller andre, så prøv å finne grunnen til vanen. For noen er det noe psykisk, for andre er det rett og slett bare en fysisk sak - de bare gjør det. Grav litt i deg selv - hva er de egentlige grunnene til at du spiser som du gjør?

Du trenger ikke gå sulten fra matbordet - langt i fra. Spis til du er mett, men stopp da! Hvordan vet man når man er mett da? Spis saktere enn normalt. Tygg maten godt. Smak ordentlig på alt. Legg fra deg kniv og gaffel innimellom, ta små pauser. Drikk et glass vann FØR du begynner å spise, og drikk underveis også. Det vil fylle magen din ytterligere og gjøre deg fortere mett.

 

Jeg ser du kommer til å nekte på å kutte ut poteter. Vel...det blir ditt valg. Jeg anbefaler deg fortsatt å kutte ut så mye som mulig av raske karbohydrater, og gjerne kutte drastisk ned på bruken av mel, hvitt brød (gjelder alle typer brød som ikke er ORDENTLIG grove - kneip er ikke grovt!), poteter (uffda..), pasta.. Noe av dette er helt greit for deg, utifra hva jeg leser, andre ting blir vanskeligere. Det ER en utfrodring å skulle legge om kostholdet. Tenk langsiktig. Ting forandres ikke på en uke. Men om du ikke ønsker å gjøre forandringer som kan hjelpe deg GODT på vei, da må du ikke komme etterpå og være lei deg for at du ikke opplever så raske resultater som du kunne ønske (eller at de uteblir). Kjøtt og fisk spiser du, og grønnsaker. KJEMPBRA!! Fortsett med det!

 

Når det gjelder hva du konkret kan spise, så har jeg følgende forslag:

 

Frokost: Omelett + en liten grønn salat av eget valg, gjerne med nøtter. Olivenolje som dressing.

Lunsj: Kyllingsalat, rugsprø el. knekkebrød ved siden av dersom du "savner en brødskive el.l.

Middag: Kjøtt av kylling, svin, okse, karbonadedeigsretter, fisk i flere varianter, serveres med kokt brokkoli og blomkål, evt. rosenkål, bønneskudd, salat med fetaost, ostegratinert brokkoli i form, eller "potetmos" av blomkål og en liiiten brokkolibunt, smør, creme fraiche, salt, pepper og muskat. Varier etter hvert.

Kveldsmat: Rester av frokostomeletten, eller en skinke og oste-snack. Gulerøtter- eller agurk-sticks med creme fraiche-dipp er også fint.

 

Drikk mye vann dagen igjennom og også til måltidene. Helst skal du ha i deg ca 3 liter pr dag.

 

Kutt ut alt av snop - det finnes ingen belønning i dette - belønningen må du finne når du går på vekta og den sakte men sikkert begynner å gå ned. Og du? Sjokoladepålegg på brødskiva??.... Nei vet du hva, hehe... ;o) Tror du skjønner hvor jeg vil hen ;o)

 

På ny håper jeg at du ikke blir støtt av min noget "rett-frem"-måte å fortelle deg ting på. Det er på en måte meningen og på en annen måte ikke.. Jeg vil du skal våkne litt, og se at du faktisk har noe valg som ligger hos DEG. DU må forandre deg. Samtidig ser jeg at du jo vet dette godt, men jeg sparker deg liksom litt ekstra i den retningen da. Håper du tar det med godt humør, og at kanskje noe av det jeg forteller deg enten motiverer deg, eller gir deg noen tips. Lykke til med mulige jobbtilbud :o) Og masse lykke til med vektnedgangsprosjektet ditt! Du klarer dette, men bruk de rundt deg! Både fagpersonell og "alierte" venner. Og oss da :o)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Reductil koster ca 391 kr i mnd, som ihvertfall for meg er en tur på butikken. :-) Dette tjener du nok inn om du får samme virkning som meg, spiser halvparten så mye som før.

 

Hva med å ta denne omleggingen sakte men sikkert mens du og samboeren går deres daglige tur? Da tror jeg du/dere etterhvert vil se resultater. Kutt ut en matvare hver uke som ikke er bra. Erstatt dette med sunne matvarer. Frukt og grønnsaker.

 

Det er nok noe som er genetisk i familien din, og dette gjør omleggingen verre, for familien din muligens også har et kosthold som fører til overvekt.

 

Men stå på, dette klarer du!

 

Livsstil ikke slanking!

Og selvfølgelig kan du kose deg innimellom. Men ikke hver dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen.

ville bare fortelle deg hav reductil har gjort med meg på en uke.første uka mi.løper ikke stadig vekk på vekta,tar det så det kommer.

hadde sykt mye søthog,men den er borte,handler på butikken uten å kjøpe en sjokolade.å det er jo fantastisk for min del.er ikke så glad i potetsnaks så jeg kjøpte det til ongene i helga.

men jeg spiser nindre enn før,har ikke lyst på urett mat,lager meg salat nesten hver dag på formiddagen slik at jeg har til kvelds også.har både pastaskruer,skinke og egg i.har jeg ikke tid til det så blir det 2 knekkebrød.

har ikke kutta ut smør,men hvis jeg spiser majones (som er et produkt er flermettet fett.sunt fett.)bruker jeg ikke smør.

legger om kosten litt etter litt.

kan vel ikke gjøre det for fort.

vi må få lov å kose oss også,hvis ikke så tror jeg at vi har det godt med oss sjøl.

har vært å snakket med legen om operasjon,fjerne hengemagen.

fint at samboeren din hjelper deg,det er viktig.

men kansje resten av familien din også kan legge om kostholdet,ikke vondt ment,men de har ikke vondt av det de heller.

jo flere som er sammen om det jo bedre.da blir det jo en liten konkurranse dere i mellom.

lest om sånn bypass operasjon?

det har jeg litt tro på.tror jeg leste om det på fornebuklinikken.no

lykke til videre.

klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...