mamma39 Skrevet 14. september 2007 #1 Skrevet 14. september 2007 Som jeg har skrevet før så vurderer jeg og omplassere scæferen min. Men lurte llitt på og kansje sette han ut på for. Noen som vet noe mer om dette? takker for svar.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #2 Skrevet 14. september 2007 Jeg har hatt hund på for, og da var det sånn at hun skulle ha 2 kull , deretter ble hun min. Hvordan dette funker med hannhund vet jeg ikke. Men vanligvis skal jo forvert ende opp med å overta hunden. Du skal betale vetrinærutgifter osv i fortiden, mens forvert skal betale for. Forvert kan ikke bruke hunden i utstilling osv uten ditt samtykke. Selv ble jeg kraftig lurt av de som eide hunden, så egentlig er jeg ikke noe for disse foravtalene. Pass på en skikkelig kontrakt.
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 14. september 2007 #3 Skrevet 14. september 2007 hentet fra http://www.eye4art.no/blackindian/hund_paa_for.shtml "HALVFOR"-AVTALER. Såkalte halvfor-avtaler betyr at oppdretter gis rett til 1 kull i stedet for 2. Normalt avtales det da at det betales halv pris for tispa, og at valpen registreres på valpekjøper eller på begge parter inntil valpene er levert. KULL Med kull mener man minst 3 leveringklare valper. Det betyr at valper som av en eller annen grunn ikke lever frem til 7 - 8 ukers alder ikke telles med. Normalt telles heller ikke hvite valper med. Mens derimot hanner som ikke får ned testiklene telles med. AVTALEFRIHET. I utgangspunktet er det opp til partene å velge hvilken avtale de underskriver. Her som ellers hersker det full frihet til å gjøre gode eller dårlige avtaler innenfor de rammer avtaleloven setter. I hovedsak betyr dette at avtalene ikke skal være urimelig ovenfor noen av partene. I praksis betyr det at oppdretter som må regnes som den profesjonelle part ikke bør avvike fra NKKs anbefalte forvertsavale i betydelig grad. TISPE SOM IKKE KAN BRUKES I AVL. Det er opp til oppdretter å avgjøre om tispa skal brukes i avl eller ikke. De forskjellige raseklubber har forskjellige krav til hvilkes hunder som anbefales brukt i avl. Men oppdretter er ikke avhengig av at tispa tilfredsstiller disse formelle krav. Men dersom oppdretter ikke velger å bruke tispa i avl, skal tispa normalt overføres til forvert straks denne bestemmelsen er tatt. Dette fordi forvertsavtalen da ikke lenger har noen hensikt. UTSTILLINGER. For at en tispe skal kunne brukes i avl, må hun ha utstillingsresultat, og må følgelig stilles ut. Men antall utstillinger vil være avhengig av både forvert og oppdretters iver etter å gå på utstilling.Derfor avtales det i forvertsavtalen et minimum antall utstillinger fortispa skal være med på. Normalt 1 - 2 utstilling før fylte 2 år, og det samme etter. Normalt betaler den av partene som ønsker å være med på utstllingen påmeldingsgebyret. Vi lar alltid forverten beholde alle premier tispa får, og det gjør også de fleste andre oppdrettere. FORDELER OG ULEMPER VED FORVERTSAVTALER. Forvertsordningen er veldig viktig for oppdrettere. I motsetning til de fleste andre land finnes det få kenneler i Norge hvor man holder mange hunder. De fleste ønsker å holde sine hunder som familiehunder og kan derfor ikke ha for mange hunder å følge opp. Det er liten tvil om at de fleste hunder trives best i familier. Fordelen for oppdretter er således i første rekke at man får satt ut en hund i en familie der den følges opp og får sin daglige pleie. Fordelen for forverten er blant annet at man får en hund gratis, man får tett oppfølging av oppdretter, og får en hund oppdretter har plukket ut med sin eksperise. Man får også undersøkt sin hund for kjente sykdommer og plager kostnadsfritt, og sparer der noen tusenlapper. I utgangspunktet vil man merke liten forskjell på en forhund og en man eier selv. Den vesentligste forskjellen er at man må finne seg i at tispa skal ha 2 valpekull. Dette betyr at man må levere fra seg hunden for parringen, og mens hun føder og dier sine valper.
mamma39 Skrevet 14. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2007 det at jeg begynte og tenke på sette han ut på for, er jo at da ser jeg bedre at det går bra. Og kommer til og trekke meg mer og mer ut. når jeg vet at hunden har kommet til rette mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå