Lena M. Skrevet 14. september 2007 #1 Del Skrevet 14. september 2007 Hei! Er det noen her med erfaring fra sykehusene i Nord Norge? Forstår det slik at det er mye strengere praksis på sykehusene i nord enn sør når det gjelder å gi KS uten medisinsk grunn. Noen som har fått innvilget KS som førstegangsfødende og uten medisinsk grunn oppe i nord? Takknemlig for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamia<3 Skrevet 14. september 2007 #2 Del Skrevet 14. september 2007 Heisann Jeg fikk IKKE innvilget noe KS, til tross for en hulkende samtale med gynekolog og jordmor...hadde veldig fødselsangst etter forrige fødsel, men der var det ikke mye hjelp å få. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10371841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 21. september 2007 #3 Del Skrevet 21. september 2007 Beklager å måtte si det .... men ingen landsdel i Norge er så RESTRIKTIVE OG IMOT keisersnitt som sykehusene i Nord Norge .Til og med en Lege sørpå - uttalte det til meg ! En har ikke sjangs å få innvilget KS pga fødtselsangst i Nord Norge .Desverre .Er bortimot umulig .I Nord Norge blir en tvingt rett og slett til vaginal fødtsel koste hva det koster vil .De tar ingen hensyn til pasienten i det hele tatt - det du ikke dør av - blir du sterkere av .....er visst holdningen i Nord Norge ...... Så best å flytte sørover råder jeg deg - før en planlegger å få barn -dersom en ønsker mulighet til KS . Er visst kunn jenter / kvinner i og rundt Oslo som har mulighet å greie å få innvilget KS uten fysiske grunner . Men kunn fødtselsangst som grunnlag . Tenkte det var greit for deg å vite . Sånn er det desverre .Store forskjeller - ut fra hvor en bor i landet og HVEM som er Fødtselsoverlege på aktuelt sykehus ....Kanskje Nord Norske sykehus også får for lite penger - sykehus i økonomisk krise i Nord leser vi jo ofte om i avisene . Og fødeavd . er en fin avd . å kutte kostnadene maximalt ved ..... for det er jo tross allt " ingen sykdom å være gravid vet du " !!!! Men lykke til i " jakten " på KS Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10442707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤¤¤2xE¤¤¤ Skrevet 21. september 2007 #4 Del Skrevet 21. september 2007 Heihei! Æ skal ha ks på UNN. Fikk dette pga av risiko for analruptur, siden forrige fødsel endte i totalruptur. Æ har altså medisinske grunner for keisersnittet, og har ikkje fått det på grunn av fødselsangst....så vet derfor ikkje kor store sjanser man har til å få keisersnitt hvis man har fødselsangst som grunn..... Men har jo selfølgelig også hørt at det e vanskelig å få innvilget ks på UNN....! Æ hadde vel såpass tungtveiende medisinske risikoer at de hadde nesten inget anna valg. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10443056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yasmina Skrevet 21. september 2007 #5 Del Skrevet 21. september 2007 Hvor i nord er det snakk om ? Det praktiseres forskjellig der ogsaa ? UNN er vel ikke blandt dem snilleste for aa si det slik..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10443396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 22. september 2007 #6 Del Skrevet 22. september 2007 Kjipt å ha det slik i Nord Norge . En må nesten unngå å bli gravid og å få barn så lenge en bor i Nord Norge , hvor en ikke får noe hjelp i det hele tatt - blir kunn møtt med sterkt press om at en MÅ FØDE VAGINALT UANSETT nærmest - om en bor her , desverre .Jeg orker ikke å få barn i det hele tatt så lenge jeg bor i Nord Norge - det er i hvertfall 100 % sikkert . Enten må vi flytte herfra eller benytte privatsykehus i utlandet til KS ...... hva er enklest ? Får se om noen år - godt mulig vi flytter herfra før det er aktuelt m barn .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10447948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 22. september 2007 #7 Del Skrevet 22. september 2007 NB ! Er ikke akkurat bra for landsdelen Nord Norge - at kvinnene her pakker kofferten og flytter herfra ....er kvinneunderskudd her fra før ....og mang en ungkar her må nok belage seg på å være ungkar resten av livet .....: ) Sitter fult av ledige ungkarer på div småbruk ut i bygdene her - som aldri finner seg dame .Meget Trasig for dem kan jeg tenke meg - ikke rare fremtidsutsiktene for dem -mennene som blir her ..Men når de ikke vil satse noe på kvinner og go gode tilbud til dem - er det ikke rart de flytter vekk herfra og til storbyene . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10447989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena M. Skrevet 22. september 2007 Forfatter #8 Del Skrevet 22. september 2007 Takk for svar jenter. Sukk og atter sukk, tenk at det skal være så j..... vanskelig å få et snitt som varer under en time!!! Urettferdig at det er så store forskjeller på sør og nord, vi betaler like mye skatt her oppe og burde hatt samme mulighetene! Er jo tungt å måtte flytte sørover bare for å få ks, særlig når man har etablert seg og kjøpt leilighet her, og selvsagt har faste jobber her. Men hvis det er det som må til så ... Noen som har erfaring fra Narvik sykehus forresten? Og hvilket sykehus i nord er den "snilleste", noen som vet? UNN i Tromsø er helt utelukket da, det ser vi jo her. Og Tromsø er liksom "hovedstaden" her i nord. Vi er nå hvertfall i samme båt jenter! Vi skal nok klare oss på en eller annen måte! Have faith! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10448733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinneforkjemper Skrevet 22. september 2007 #9 Del Skrevet 22. september 2007 Ja - det er helt idiotisk at det skal være så vanskelig ! Nord Norge er en nydelig landsdel - kanskje den vakreste og beste å bo i ....-synd unge resurssterke mennesker med masse utdanning må flytte fra landsdelen for å ha et likeverdig helsetilbud som søringene .Men men - kan jo flytte tilbake til Nord Norge når vi blir PENSJONISTER hi hi : ) Ja vi er i samme båt - men vi kan som sagt enten flytte herfra eller betale KS selv på privatklinikk i London .Kostbart - men er verd det syns jeg ca 120 000 kr for 3 dagers opphold inklusiv snitt . Ikke så dyrt egentlig, ABSOLUTT ALLE kan ta seg råd til det i dag - får jo den " luxusbehandlingen og flott opphold i tillegg . Og blir behandlet som et " menneske " i tillegg av legene på privatklinikk .Pluss opplevelse ved utenlandsreise - rene ferieturen . Kan jo være flott å bo i London noen mnd og shoppe babyklær og trille og annet en trenger .Jeg lar meg ikke tvinge til noe som helst , nemlig ! Eneste mulighet om en bor her i nord i hvertfall . Syns det er en bra løsning . Gjør hele planene bare mer spennende . Den luxus skal jeg unne meg selv . Tør rett og slett ikke bruke offentlig sykehus - blir sikkert rene marerittet å ikke kunne bestemme noen ting selv . Er ikke vant til det -" overformynderi " over voksent menneske - ville vært for belastende & frustrerende å ikke bli " hørt " engang . Slik de oppfører seg her på offentlige sykehus . Tvinger kvinner til setefødtsel og til å føde alltfor STORE barn mot deres vilje osv osv - er jo med " livet som innsats til både mor & barn nærmest å legge seg inn på offentlig gratis sykehus som har den politikken ..... tragisk at slikt KAN foregå i år 2007 !!!! Vi lever sikkert 60 år tilbake i tid - i forhold til andre land som USA OG AUSTRALIA og mange andre store land . Hvor dette er en SELVFØLGE at kvinner får bestemme selv . Og at de ikke skal utsettes for tvang og overformyndere av leger når de er gravide .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10450104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordjente Skrevet 23. september 2007 #10 Del Skrevet 23. september 2007 Lena M., vær så snill å ikke tro at keisersnitt er en enkel løsning! Det er ikke "bare en times inngrep" og "bare et snitt i magen". Det er forbundet med en del risiko som en vanlig fødsel ikke er forbundet med. For eksempel tyder en stor studie med over 100000 kvinner (USA) på at det er over to ganger økt risiko for fosterdød i senere svangerskap etter et keisersnitt. Forklaringen er at det dannes arr i livmoren etter keisersnittet, og en ny morkake kan vokse feil, slik at den ikke gir god nok næring til det nye barnet. Fostrene i denne studien døde sent i svangerskapet. Barnet som fødes ved keisersnitt gjennomgår ikke noen viktige faser de bør gjennomgå. For eksempel skal luftveiene til barnet "skvises" litt sammen under en vaginal fødsel, dette gjør at barnet lettere trekker pusten uten behov for sug eller stimulering. En annen stor fare er blødning. Ved keisersnitt forberedes ikke kroppen hormonelt på en fødsel på samme måte som en vaginal fødsel. Mange av disse hormonene samspiller om å trekke sammen livmoren etter at barnet er født slik at den store sårflaten etter morkaken slutter å blø. Det er ved keisersnitt en større risiko for at denne blødningen fører til større blodtap for mor enn ved vaginal fødsel. I tillegg kommer risiko for betennelse i livmorhulen, lengre sykehusopphold og barnets risiko for utvikling av allergi (det er påvist sammenheng her, men finner ikke studiene akkurat nå). Grunnen til at UNN er restriktive med å innvilge keisersnitt på bakgrunn av fødselsangst, er medisinsk velbegrunnede og har ingenting med økonomi å gjøre (kanskje indirekte- keisersnittkvinner ligger lenger på sykehus enn de som føder vaginalt, og dette koster selvsagt sykehuset penger). Det er heller ikke nazi-jordmødre som fødte sine 7 barn uten så mye som en Paracet, som ønsker den samme smerten for sine fødende medsøstre. Ingen sier at du må føde barnet ditt med masse smerter. Det finnes mye smertelindring som du kan få ved en fødsel, ingen er gjerrige med det. I tillegg er jordmødrene på UNN utdannet i en teknikk som skal hindre fødselsskader i mellomkjøttet (unngå å revne), slik at risikoen for alvorlig fødselsskade er minimalt til stede. Jeg skjønner din fødselsangst, og jeg skjønner også at du ser keisersnitt som en lettvint løsning. Men det er altså ikke den beste løsningen verken for deg eller barnet ditt, og jeg håper du tar deg tid til å lese litt om keisersnitt med et kritisk øye. Jeg håper også at du får god oppfølging i løpet av svangerskapet, i forhold til din fødselsangst. Min erfaring er at gravide som møter til slike samtaler med "keisersnitt på hjernen" opplever at de får dårligere behandling enn de som er litt mer åpne for å høre mer om hvorfor vi ikke anbefaler det. Så mitt råd til deg er å være ærlig om din fødselsangst, si at akkurat nå tror du keisersnitt er den beste løsningen, men at du skjønner at det er en del risiko forbundet med det. Da har jordmoren et mye større spekter å spille på overfor deg, og du vil oppleve mye større forståelse. Ønsker deg masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10453822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena M. Skrevet 23. september 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 23. september 2007 Hei og takk for svar. Jeg er ingen ung, dum jente som tror at ks er en lettvindt løsning. Faktisk er jeg blitt såpass gammel nå at jeg snart ikke kan utsette dette med å få barn så veldig mye lengre. Jeg har utsatt å få barn nettopp pga angsten, selv om jeg elsker barn og sikkert hadde hatt et par stykker allerede hadde det ikke vært fordi jeg frykter fødselen! Så tro meg, jeg har hatt god tid til å tilegne meg kunnskap om både vaginal fødsel og ks. Selvsagt er jeg klar over at det er forbundet med større risiko ved ks enn vaginal fødsel, og bare det i seg selv burde fortelle for en voldsom stor angst kvinner har for fødselen når de bevisst velger det mest risikofylte alternativet! Men samtidig føler kvinner med angst seg tryggere ved ks, fordi vi vet at det står kirurger over oss og har full kontroll over inngrepet de gjør. Ingen vaginale fødsler er lik, og derfor kan man ikke ane hvordan nettopp sin egen fødsel kommer til å bli! Vi vet også idag at kvinner med fødselsangst kan få en mye verre fødsel også fordi de blir lammet av angsten og klarer ikke å samarbeide med sin egen kropp. Men det rare er at det er kommet frem i media at kvinner som er leger og til og med jordmødre tar keisersnitt i langt større grad enn alle andre kvinner i samfunnet! De burde da virkelig vite hva dette handler om! Men langt flere av dem enn andre kvinner i andre yrkesgrupper velger altså keisersnitt. Det er mistenksomt hvis ks var så mye verre enn vaginal fødsel, de er nok like glade i sine kommende barn som alle andre kvinner og ønsker selvsagt det beste for sine. Men ikke undervurder kvinner som ønsker ks, det kan nok finnes de som tror at dette er en billig og lettvindt løsning, men jeg vil tro at de aller fleste har søkt kunnskap om begge deler og derfor har tatt et veloverveid valg. Hva som er det rette, kan kun hovedpersonen selv ta standpunkt til, det er ingen andre som kan eller skal føde barnet hennes Hilsen Lena Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10458496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lena M. Skrevet 23. september 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg vil også bare tilføye en ting for at dere uten fødselsangst skal forstå de som er redde. For kvinner med angst føles en fødsel som å ta sats å hoppe utfor et stup uten å vite hvordan vi kommer til å falle og om vi blir å greie oss! Jeg vil også tilføye at angst er svært alvorlig! Det er klart alle gruer seg og er engstelige for en fødsel, men angst er noe helt annet enn å være engstelig. Angst hemmer vanlig, normal livsførsel. Når noen utsetter å få barn fordi de er så redde, da hemmer dette deres normale livsførsel som andre uten angst har. Hvis det da kan roe en kvinne ned at hun kan få keisersnitt og hun da kan få leve et normalt familieliv som "alle" andre, hvorfor ikke la henne få dette da? Husk at man kan styre sine handlinger, men ikke sine følelser! Angst er ikke noe et menneske velger å ha. Alle er redde for noe, noen er redde for å dø, andre er redde for høyder og klarer ikke tanken på å måtte klatre høyt opp i stigen! Men ingen tvinger noen med høydeskrekk til å klatre i denne stigen, så hvorfor skal kvinner tvinges til fødsel hvis de har fødselsskrekk? De er bare redde for fødselen, som andre igjen er redde for edderkopper, høyder, mørket og annet. Alle er redde for noe, det er faktisk helt normalt. Stå på alle jenter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10459274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 25. september 2007 #13 Del Skrevet 25. september 2007 Jeg har akkurat fått innvilget keisersnitt på hammerfest sykehus....har ikke fått datoen enda, men har iallefall fått det innvilga... Grunnen er fødselsangst...men jeg har epelepsi itillegg da så jeg har fødselsangst pga det....min første... men det var min redsel som gjorde det, ikke det medisinske... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10371677-ks-i-nord-norge/#findComment-10479449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå