Gå til innhold

Noen andre som tar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

,,, apodorm sovetabletter i svangerskapet ?

jeg sliter med angst, kynnere, mensensmerter, osv, og fikk resept fra føden på apodorm.. lest litt om dette på felleskatalogen og synes ikke det virker heelt trygt, men legen sa til meg at det var den sovemedisinen dem hadde gitt til pasientene som var innlagt på føden over lengere tid.. greit nok det!

men skal jeg tørre å ta disse, bare for å få en skikkelig natt med søvn, og ikke bare ti min her og 20 min der ?

noen andre som bruker denne type medisin ?

Fortsetter under...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jeg fikk i alle fall beskjed fra lege om at det var viktig å være uthvilt før fødsel, og hvis mine søvnproblemer fortsatte så skulle jeg få sovetabletter i tida før termin. Dette var da jeg var gravid med snulla, og sleit med mareritter hver eneste natt og problemer med innsovinga. Nå sliter jeg fremdeles med innsovinga, men jeg greier å sove greit nok sammenhengende så jeg føler jeg ikke har behov for sovetabletter. Så jeg har ingen personlig erfaring med dette.

Googla litt, og fant dette:

Graviditet:

I dyrestudier har administrationen af benzodiazepiner i drægtighedsperioden medført ganespalte, CNS-misdannelser og permanente funktionelle forstyrrelser hos afkommet. Meddelelser om human misdannelsesrisiko efter indtagelse i 1. trimester har ikke kunnet bekræftes ved senere større undersøgelser. Hvis præparatet ordineres til en kvinde i den fertile alder, og hun ønsker at blive gravid eller tror hun er gravid, bør hun tilskyndes til at kontakte sin læge vedrørende ophør med behandlingen.

Hvis præparatet på tvingende indikation anvendes i de sidste 3 måneder af graviditeten, eller i høje doser omkring fødslen, kan der pga. stoffets farmakologi­ske virkning forventes virkninger hos den nyfødte, såsom hypotermi, hypotoni og moderat åndedrætsbesvær.

Herudover kan børn af mødre, der har indtaget benzodiazepiner (og benzodiazepin-­lignende stoffer) konstant under den sidste del af graviditeten, have udviklet fysisk afhængighed og kan have risiko for at udvikle abstinenssymptomer efter fødslen.

Altså: Meddelelser om human misdannelsesrisiko efter indtagelse i 1. trimester har ikke kunnet bekræftes ved senere større undersøgelser. Nå er vel du i 3. trimester, så da gjelder det deg, så risikoen for misdannelser kan ikke være særlig høy av at du tar en tablett.

Hypotermi er forresten lav kroppstemperatur, og hypotoni er lavt blodtrykk, så det er jo ikke noe som er veldig alvorlig. Det at føden har skrevet dette ut til deg og gir dette til andre gravide viser jo at det er greit for deg og foster at du tar dette. Det finnes jo risiko for bivirkninger i alt vi inntar.

Håper du får deg en god natts søvn!

Skrevet

...som sykepleier...har også lest felleskatalogen, og vet apodorm er et sterkt sovemiddel, vil jeg absolutt be deg forhøre deg nøye med fastlege og apotek..ikke for å skremme..men jeg ville aldri tatt det.

Beklager, om du ble redd, men...

Skrevet

...forundret over at du ikke fikk innsovningstabletter som er MYE mildere, som immovane/zopliclone...

Ikke ta apodorm..hadde aldri jeg gjort!

Skrevet

Skrevet i felleskatalogen om bruk av Apodorm under graviditet og amming:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Benzodiazepiner kan etter kontinuerlig tilførsel over lengre tid gi opphav til hypotoni, respirasjonsforstyrrelser og hypotermi hos den nyfødte. I enkelte tilfeller er det også rapportert abstinenssymptomer hos barnet. I dyrestudier er det rapportert om ganespalte og CNS-misdannelser. Nitrazepam bør derfor ikke benyttes av gravide. Overgang i morsmelk: Nitrazepam vil i noen grad gå over i morsmelken. Ved dosering som søvnmiddel, 2,5 og 5 mg, vil konsentrasjonen i morsmelken være så lav at påvirkning av barnet som regel ikke vil forekomme. Bruk av høye doser nitrazepam til ammende som antikonvulsivum bør nøye vurderes mot hensynet til barnet. Hos nyfødte er halveringstiden meget lengre enn hos eldre barn og voksne. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Så..altså, det frarådes. Hvem i alle dager ga deg dette rådet, at du skulle ta Apodorm? Utrolig..sier bare, ligg unna..Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...