Gå til innhold

Hvor lett er det egentlig å bli smittet..


Stripepus

Anbefalte innlegg

av toxoplastmose. Kjente pluttselig at jeg ble kjempenervøs her jeg satt! Nå som jeg har funnet ut at jeg er gravid tar jeg selvsagt alle forhåndsregler, men før det var jeg nok ikke sååå nøye på å vaske meg på hendene hver gang jeg tok i katten.. må nok innrømme det ja:( Etter å ha skiftet kattedoen vasket jeg meg selvfølgelig nøye. Men ble nok et nuss på pelsen i ny og ne ja... Uff, fikk sånn angst jeg nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du skal ha en stor posjon uflaks, for å si det sånn. Jeg har hatt katt, reist i U-land og vært utsatt for utallige magevirus, spist salater ol. uten å vite om det er vasket. Jeg har aldri hatt det i mitt 32 årige liv. Man tester deg på første kontroll om du har hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også litt hetta da jeg skjønte at jeg var gravid. Vi har en ungkatt i huset, og den har i tillegg hatt litt magetrøbbel...Holder meg langt unna kassen nå, men noen ganger MÅ jeg jo skifte når mannenmin ikke er hjemme, men da bruker jeg hansker og vasker meg grundig. Jeg tror det skal MYE til for å bli smittet. Jeg ringte sporenstreks for å få legetime og testet meg, men de sa at jeg kunne at det ganske med ro, at de testet dette på første undersøkelse, og at man skulle opptre som vanlig, selvsagt med litt ekstra nøye håndhygiene...Vi får håpe det går greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Spurte legen om kor lett da va å bli smitta av toxoplasmose. Han svarte "Dont kiss the cat"... Har lest litt om det og da blir ikkje anbefalt at ein skifte kattesand når ein e gravid.

 

Sjøl har eg katt og sauer. Katt og sauer er utsett for å få smitten, sånn at eg rekne med at flesteparten av flokken er smitta. Eg har drive gard i eit par år. Testa meg for toxoplasmose på første sjekk hos legen, å den var negativ. Dvs at sjølv om eg har vore i fjosen sammen med sauene ganske mykje dei siste åra så har eg ikkje fått smitten.

 

Eit vikti poeng e at kjøt frå for eksempel sauer eller hjort må steikast skikkeli. Trur da kun smitte gjennom munnen.

 

Detta e da eg har funne ut. altså liten grunn til å bli hysterisk.

 

Lykke til ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...