Gå til innhold

blir snart alenemor. hva har jeg egentlig krav på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hmm slik jeg har hatt det ihvertfall så fikk jeg ikke overgangsstønad hvis jeg jobbet mer enn 52%. gikk på full o.s i 3 år, da jeg var under utdanning og ikke sammen med barnets far. ellers får du som aleneforsørger dobbel barnetrygd,kontantstøtte er som vanlig og den får du mnd etter at barnet er fylt 1 år t.o.m mnd de fyller 3 år. (3570,- i mnd hvis du har barnet hjemme og ikke i barnehage.. det er forskjelige regler her,merk deg det,noen barnehager får du beholde K.s på så du bør sjekke det ut.) bostøtte har du oxo krav på hvis du tjener under 150.000 i året. som sagt mye info du må finne ut av selv,man blir sliten i dette systemet desverre men ønsker deg lykke til :) venter nå mitt andre barn men er sammen med far og i jobb. kan nevne at jeg hadde overgangsstønad t.o.m juli-07 så tviler på at noe er forandret i reglene.. lykke til :)

takk for svar :o)

men -venninna mi ble mamma for 7 mnd siden, å hun var alene og er d enda, og hun får overgangsstønad, dobbel barnetrygd pluss barnebidrag fra barnefaren... men hun har ikke nevnt kontantstøtte...men er d d samme som overgangsstønad d da???

Heia, vil gi deg et lite tips.

jeg hadde samme problem, visste ikke så mye om det, så jeg ringte på nav og sa jeg ville ha en samtale med en saksbehandler fordi jeg hadde endel spørsmål anng. dette.

Jeg jobber i kommunen, 100% stilling, og jeg får i tilegg tilfødselspenger også overgangsstønad, noe jeg ikke trodde, selfølgelig ikke full sats, men mellom 3 og 4000,- per mnd, og det er sannelig penger som kommer godt med når man er alene, og så er det det vanlige, altså dobbel barnetrygd og barnebidrag, og så får du dekket 64% av barnehagekostnad når den tid kommer, hvis du da ikke er hjemme og velger å ta imot kontantstøtten fra barnet er 1 år, og noen private barnehager tillater at man får kontantstøtten. Men jeg syns det er veldig bra også å få dekket 64% av kostnaden i kommunal barnehage, det hjelper masse...

Så bestill deg en time, da får du hjelp til utfylling av papirer og du får masse opplysninger.

Lykke til..

ok er man alene og ikke har jobb får du full overgangsstønad(dette gjelder vel venninna di vil jeg tro) t.o.m mnd barnet fyller 3 år,etter det må du klare deg selv hvis du da ikke er under utdanning,da kan du få forlenget overgangsstønad,normalt inntil 5 år og utdanningnen må ikke være spesialisert( dvs du må ta en vanlig utdanning enten vdg eller høyskole :) ) kontantstøtte er ikke det samme som overgangsstønad, du får kontantstøtte fra mnd etter barnet er fylt 1 år t.om. mnd de blir 3 år, MEN da må du være hjemme med barnet og ikke ha det i barnehage (poenget er at politikerne vil ha mødre hjemme lengst mulig med barna,derfor får man penger for å være hjemme) kontantstøtta er på 3570,- kr i mnd, skrev i forrige innlegg at du må være obs på at noen barnehager får du beholde kontantstøtta mens andre ikke, f.eks så mister du den hvis du har barnet i kommunal barnehage. håper det hjalp deg litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...