Gå til innhold

Liker dere dette navnet?

Anbefalte innlegg

Oddveig. Oldemoren min het det, og familien min vil jeg skal kalle dattern min det siden de er opptatt av å kalle opp etter familiemedlemmer. Hva synes dere? Er det mange som kaller opp barna sine? Jeg er ikke begeistret for det navnet, blir liksom ikke komfortabel med deg. Har tenkt litt på Solveig da. Det er etter min mening mye penere, og det er jo nesten oppkalling. Har dere noen råd?

Mvh Karin

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10367127-liker-dere-dette-navnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker veldig gammeldags i mine ører, men sånne navn blir litt mer vanlig å bruke igjen. Hva med å ha det som andre fornavn og finne et førstenavn som dere er mer komfortable med. Hmmm, kommer ikke på noen veldig gode forslag selv....

Liv Oddveig

Siw Oddveig

det hjalp visst ikke så veldig mye.

Annonse

Synes ikke navnet er helt håpløst..... Men heller ikke spesielt fint. Det viktigste er jo at du velger et navn du liker!! Solveig er fint: ) Ellers så liker jeg Oddrunn og Randveig. Tenkte også på at du kan bruke Oddveig som mellomnavn. Men vanskelig å finne noe som klinger bra sammen med det navnet...!

Annonse

Det er du og barnepappaen som skal bestemme hva barnet deres skal hete, ikke resten av familien din. Ikke la deg presse til å kalle babyen noe dere selv ikke liker. Og det mener jeg helt uavhengig om navnet det er snakk om er Oddveig eller noe annet.

Selv synes jeg kanskje Oddveig er litt vel gammeldame-navn.

Hvis dere ønsker å oppkalle etter Oddveig, kan jo kanskje Oda være et alternativ?

I min svigerfamilie har alle gutter i alle ledd Nils som fornavn, og navnet til den andre bestefar som fornavn nr 2. Da jeg ble gravid forventet de at barnet skulle hete Nils-Roar. Er det mulig?! De mente det var et stødig navn som jeg ville bli komfortabel med over tid, og bli stolt over at jeg ga barnet mitt et ikke-motenavn. Jeg hadde ikke lyst overhodet og heldigvis var jeg og mannen min enige om det. Likevel var det kjempevanskelig å si til svigers at vi hadde valgt et annet navn. Til slutt hoppet vi i det. De ble helt stille, og har aldri nevnt det igjen.

Jeg angrer ikke på beslutningen, men konfrontasjonen var unødvendig, for vi fikk to jenter...

Til saken: jeg synes Solveig er hyggelig, Oddveig er nokså trist.

Syntes ikke du skal velge et navn du ikke er komfortabel med, ikke velg et navn du kommer til å angre på! Syntes ikke du skal føle deg presset for det om det er en tradisjon. Ikke kjekt å fortelle jenten din hvorfor hun fikk navnet sitt da, at du egentlig ikke likte det. Velg et navn som DU og FAREN liker, så dere kan fortelle jenten deres at hun fikk det navnet sitt for dere syntes det var et nydelig navn til en nydelig liten jente:)

Dessuten syntes jeg det nesten er litt slemt av fam. å blande seg sånn inn i navnevalg, virker som de nesten har tatt ut navet for deg, Og at du høler deg presset!

Og nei, Oddveig er IKKE et pent navn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...