Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg skriver en oppgave nå og lurer på når man bruker "ett" fremfor "et". Jeg mener at det er når man bruker det som enhet, f.eks. "jeg snakker bare ett språk". Pappa mener at man bare bruker det når man snakker om år, altså ett år. Hvem har rett, eller har begge feil?
Roketikka Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Jeg mener du har rett jeg! Når vi snakker om antall så skal det være "ett". Men f.eks i en setning: "han snakker ET språk som er vanskelig å forstå" , skal det være kun en T.... Håper du skjønner hva jeg mener... Hehe.
julaugmamma Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Om ikke jeg husker helt feil har dere begge rett, om betydningen av ditt forslag er ett(1) språk. Et språk, er f.eks norsk el. dansk. "Et" viser til kjønn av ord, et tre, et hus...mens "ett" er tallord. "Det er bare ett blått hus i gata vår" Gav dette noe mening for deg?
Gjest Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Det syns jeg var en god forklaring iallfall
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 I eksempelet mitt mener jeg "ett" som i 1. Alts, jeg snakker bare ett språk, i motsetning til deg som snakker to". Blir ikke det riktig da?
julaugmamma Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Mener bestemt at i ditt tilfelle/forslag blir det riktig å skrive ett, ja...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Ikke så lett det her! Julaugmamma mener jeg har rett men det var to lenger opp som mente at det skulle være "et" i eksempelet mitt. Men kanksje de ikke skjønte hva jeg mente?
julaugmamma Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 "Jeg snakker et språk" skal i dette tilfelle bety at jeg snakker norsk, eller arabisk. ofte ville man nok sagt noe mer, som f.eks "jeg snakker et språk som svært få forstår" "Jeg snakker ett språk" er mer som skrevet tidligere, i motsetning til to språk. Så om du skal bruke ett eller et er avhengig av semantikken, altså betydningen av det du skriver...
Nr-3-i-Magen Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Det skal være "jeg snakker bare ett språk" som du skriver. Ett brukes i betydningen "ett, i motsetning til to (eller flere)", altså antall, et brukes som ubestemt artikkel.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 Satser på at det blir riktig sånn som jeg skrev det... takk for hjelpen!
Willy Wonka Skrevet 13. september 2007 #13 Skrevet 13. september 2007 NORSKLÆRER HER!! Når du snakker generelt om et språk, heter det "et språk". Når du snakker bevisst om at du prater bare 1stk språk...hehe...heter det "Ett språk". Ergo, skyt pappan din...du har rett )
Gjest Skrevet 13. september 2007 #14 Skrevet 13. september 2007 NORSKLÆRER HER OGSÅ! Den andre norsklæreren og julaugmamma og du har rett! Far tar feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå