Gå til innhold

Noen som er gravid og har leddgikt.....?????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hm...da lurer jeg på hvordan du har d i den forbindelse? går du på noen medisiner? eller sluttet du på alt da du ville bli gravid. Jeg går nemlig ikke på noe nå, og har det i grunn ikke noe særlig bra, har mye smerter. Men lever i håpet om at jeg skal bli bedre utover svangerskapet...

Nei jeg slutta på medisiner for snart et år siden. Har begynt å merke det godt på kroppen at medisinene er ute av systemet men når det har vært som værst har jeg tatt pinex forte. Det har jeg tatt med jevne mellomrom siden jeg slutta på de andre medisinene. Håper jeg blir bedre i løpet av svangerskapet så jeg slipper å ta noe som helst.

Har også leddgikt. Går eigentleg på methotrexat og humira (sprøyter). Slutta med dette i februar, og har brukt prednisolon til eg fann ut eg var gravid. Merkar det er litt ulike haldningar blant legane med hensyn til bruk av prednisolon når ein er gravid. Eg tør ikkje ta det...No går eg ikkje på noko og har det ikkje akkurat så bra. Fullt sjukemeldt. Baby kjem i april. Men kva går ein ikkje gjennom for eit lite nurk?!

Jeg går på bl.a. prednisolon.

I forige svangerskap tålte kroppen min å være i litt mere bevegelse enn før jeg ble gravid. Men som takk ble jeg syk da graviditetshormonene forsvant ut av kroppen etter fødselen. (derfor tok pappa'n i huset over noe av permisjonen min mens jeg var syk.)

Angående prednisolon så er "regelen", at så lenge man ikke overstiger 20 mg, så er det ikke farlig for fosteret. Men de anbefaler jo ikke å gå på så "høy" dose over lengre tid, uansett om du er gravid eller ei, for 15-20mg og oppover, er ikke noe særlig med tanke på benskjørhet...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...