fru.ktbar Skrevet 14. september 2007 #26 Skrevet 14. september 2007 jeg har født 3 barn og venter nr 4. Med første hadde jeg epidural, med andre hadde jeg ingenting bortsett fra badekar til 9 cm åpning, selv om jeg maste om å få epidural, med tredje fødte jeg i vann, nektet å gå ut. Jeg er for minst mulig smerte og mest mulig fremgang. Ikke kult å bruke 3 dager på føde. Det gjorde jeg med første mann, epiduralen stoppet riene, jeg hadde ingen press veer,og jeg ble satt på drypp. Trengte kateter i 2 dager etterpå, kunne ikke kjenne når jeg skulle tisse. Det var ingen forskjell på smertene ved første og andre fødsel Men andre gikk raskere men alikevel alt for smertefult. Tredjefødsel satt jeg i vann, jeg hadde mye fremgang og effektive rier. I 20 minutter ville jeg at jordmor skulle ringe etter epidural,jeg orket ikke mer. Men jeg nektet å gå ut av badekarret og barnet ble født på 2 og en halv time. Når smerten er som verst tror jeg jeg vil være villig til hva som helst morfin, heroin, eller kanskje heller droppe hele fødselen og barnet. De værste smertene varte veldig veldig lenge med nr 1, selv med epidural....mange mange timer, de værste smertene varte litt kortere med fødsel nr 2 (3 år etter), tror det har mye med at jeg satt i vann. 10 år etter første fødsel fødte jeg nr 3, en fantastisk fødsel og bare 20 minutter hvor jeg hadde det så ille at jeg angret på at jeg hadde blitt gravid. Men vann er for meg den beste smertelindringen, jeg vil føde i vann denne gangen, tror det går fortere og er mindre smertefult
mammantilverdensbestebarn Skrevet 14. september 2007 #27 Skrevet 14. september 2007 Må bare komme med en kommentar.. ser det er mange som sier at "hvorfor skal jeg ha det vondt når jeg ikke behøver?". Skjønner godt tankegangen. Men etter jeg selv brukte epidural, og så hvordan det endte, så vil jeg virkelig tenke meg godt om neste gang før jeg bruker det. Ja, jeg hadde forferdelig vondt, trodde jeg skulle dø, så det hjalp med smertelindring... det var helt himmelsk!!! Men jeg sier til meg selv nå at neste gang SKAL jeg holde ut... for disse komplikasjonene skal jeg ikke gjennom en gang til... kjente ikke pressetrang, måtte ha hjelp med vakum, lillegutt fikk skjevhet i nakken pga sugekoppen (ble dradd for hardt) som gjorde at han fikk masse vondt etter fødselen (som igjen førte til at vi hadde mange timer hos manuelltereapeut, først etter 6 mndr var skjevheten borte), og i tillegg hadde jeg fryktelig vondt der epiduralen ble satt i lang tid etterpå. Minst 6-7 mndr... klarte ikke ligge skikkelig på ryggen, fordi det verket. Mener ikke at det er noe galt i å bruke epidural. Men som en lenger oppe sa; det beste er kanskje å komme på fødeavdelingen med den innstillingen at "dette skal jeg klare", og om det blir for ille så er det jo bare å spørre etter epidural. Å tenke at "epidural skal jeg ha, samme hva", blir litt feil innstilling... det er tross alt ofte komplikasjoner (i mitt tilfelle gikk det ikke bare utover meg, men lille gutten vår også! Noe jeg angret meg grønn for i ettertid... "hadde jeg bare holdt ut en litt til, så hadde lillegutt sluppet å hatt så vondt i nakken"). For all del, jeg ser absolutt ikke ned på de som bruker smertelindring, for det er sinnsykt vondt å føde (!)... og jeg har jo selv brukt det. Men er bare noe med den innstillingen likevel... Lykke til uansett damer! Med eller uten epidural!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 14. september 2007 Forfatter #28 Skrevet 14. september 2007 ja etter din opplevelse og mange andre sine så blir jeg litt usikker selv om jeg burde ha E. men det har seg slik at jeg har gått med den innstillingen om at jeg vil få epidural som vil ta vekk de verste smertene, og nå som jeg begynner å vurdere å droppe det, så begynner fødselsangsten å komme. Jeg har flere venniner som fødte med og uten , og de sa at det var som å komme til himmelen når epiduralen endelig kom.. Men jeg ser jo også det at det kan oppstå komplikasjoner, slik som i ditt tilfelle, og da blir jeg usikker. Ps. det med å bestemme seg underveis: det kan være for seint når smertene setter inn for fullt. Vennina mi hyllte den siste timen etter epidural, men da var det for seint. hun angret sånn. Uff det er jo ikke lett dette.
Marengs Skrevet 14. september 2007 #29 Skrevet 14. september 2007 POSITIV opplevelse med epidural! :-) Lå og vridde meg i smerte fram til jeg fikk epiduralen. Etter at den var satt kunne jeg sitte oppe i senga og spise. Får selvsagt ny energi av et godt måltid. Kunne også opp og gå litt. Måtte da trille med noe apparat-greier ved siden av. Kunne høre på radio og snakke med sambo. Epiduralen gjorde at fødselen ble ubetinget positiv for min del! :-) Kjente pressriene godt da de kom, epiduralen tok ikke smertene der, gitt.
mammantilverdensbestebarn Skrevet 14. september 2007 #30 Skrevet 14. september 2007 Skjønner deg godt. Ikke lett å bestemme sånt på forhånd, når du ikke vet hva du går til. Men jeg bør vel også si at det er jo flere det går helt greit med, enn de som får komplikasjoner. Dessuten er jo noen fødsler lettere enn andre... kanskje din fødsel ikke er noe problem i det hele tatt:) Som sagt så sier jeg til meg selv at denne gangen skal jeg klare det, men når jeg først er der så vet jeg jo aldri om det også denne gangen ender opp med epidural.. Og til sist vil jeg bare komme med noen trøstende ord til deg når angsten kommer luskende: en fødsel er så fantastisk flott, den gleden du føler når barnet er ute overskygger all smerte!!! Jeg skal føde igjen i februar, og jeg gleder meg skikkelig!!! Lykke til:)
*Anita* Skrevet 14. september 2007 #31 Skrevet 14. september 2007 Bare positivt! Riene virket veldig dårlig på meg, og varte i evigheter uten at jeg fikk åpning. Da epidural til slutt ble satt for at jeg ikke skulle bli helt utslitt før fødselen og dermed kanskje ikke kunne fullføre en normal fødsel, var det som å komme til himmelen. Jeg fikk t.o.m. sovet en del, og riene begynte endelig å virke på meg da kroppen min endelig fikk slappet av. Fødselen gikk da bare fint uten andre hjelpemidler, men jeg fikk ikke epidural under selve fødselen. Uansett vil jeg helst klare meg uten neste gang dersom det ikke tar så lang tid som første gang.
Mammahjertet Skrevet 14. september 2007 #32 Skrevet 14. september 2007 Vil bare si som sweetnovember til dere som gruer dere: Det er en grunn til at vi gjør det igjen. Fødselen er en fantastisk opplevelse som gjør at det er verdt det! Og ha tillit til de som er på fødestuen de ser faktisk når det blir for ille.
*Smiley* Skrevet 14. september 2007 #33 Skrevet 14. september 2007 POSITIV.Hadde ikke klart meg uten!!Lå i fem deilige timer uten smerte, bare litt på den ene siden.Men absolutt overkommelig.Smertene ble for mye for meg ihvertfall.Så da jeg fikk den var det fantastisk.Kjente ikke at den ble satt i det hele tatt.Og jeg fikk satt den mellom riene.Tok han 1 minutt el noe.Tror man oftere høre historiene med dårlig erfaring enn de bra.Under press riene hadde jeg ikke mye bedøvelse.Og det var dritvondt.Men jeg hadde gode krefter til å presse .Takket være den tiden med epidural.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #34 Skrevet 14. september 2007 Nå har ikke jeg noen erfaring MED epidural. Det var bil ulykke så anestesi legen kom seg ikke opp! Noe jeg er veldig glad for i dag! jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta epidural før jeg kom i fødsel men smertene var helt ekstreme og hadde hatt rier i 31 timer på slutten uten pauser, så da jordmor sa nå er siste sjanse takket jeg ja (med litt vil men jeg sa ja) 3 timer senere var babyen uten og jeg hadde ikke fått epidural. JA det er vondt, MEN man overlever uten!!!! skal klare meg uten denne gangen også!
Micha.. Skrevet 14. september 2007 #35 Skrevet 14. september 2007 jeg har god erfaring med epidural. fikk det etter å hatt rier i flere timer, var utslitt og stresset siden det var en prematur fødsel. når smertene endelig slapp så fikk jeg litt tid til å slappe av, samle meg og snakke ltt med jordmoren, jeg ble litt roligere rett og slett, men det var litt ekkelt å miste følelsen i beina, spesiellt i det høyre beinet så jeg klarte ikke flytte meg selv på noen timer. hadde nok klart smertene uten epiduralen , men jeg er glad jeg fikk det...
Smellt P. Tjukka Skrevet 14. september 2007 #36 Skrevet 14. september 2007 Kall meg gjerne pysete , men jeg er kanskje en av de minst pysete jeg vet om ;-) Så den svir ikke så veldig ... Det med oppgradering til risikofødsel tar jeg med en stor klype salt ! Det blir en risikofødsel for det krever mer overvåkning ! Epiduralen får du først når riene er godt etablert , og åpningen er over et visst antall cm. Men kjære vene , ta frem urkvinnen i dag , og fød "naturlig" uten smertelindring for min del ! Jeg tenker ikke gjøre det ... kanskje jeg til og med ber om keisersnitt !!!!! Dobbelrisiko !!!!
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 14. september 2007 #37 Skrevet 14. september 2007 positiv. Var sliten, og riene tok hardt på. Så da jeg fikk epidural var det himmelsk. Hos meg stoppet ikke det opp heller, før jeg fikk epidural hadde jeg brukt 7,5 timer fra 3 cm til 5 cm, etter at jeg fikk epidural brukte jeg 6 timer på de siste 5.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #38 Skrevet 14. september 2007 Jeg har bare positiv erfaring med epidural. Jeg har født tre barn og har hatt epidural alle tre gangene. På meg ga det veldig god smertelindring. Jeg hadde planlagt løfte om epidural, så anestesilegen ble tilkalt tidlig i alle tre fødselene mine. Jeg ble ikke følelsesløs etter at jeg fikk epiduralen, jeg kjente fremdeles riene, men jeg vil si at etter at epiduralen ble satt var riene ikke lenger smertefulle men ubehagelige. Så da kan du tenke deg at jeg opplevde fødselene som ubehagelige og slitsomme, men ikke grusom smertefulle, slik de fleste som føder uten noen bedøvelse gjør.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 14. september 2007 #39 Skrevet 14. september 2007 Hadde jeg ikke fått epidural da jeg fikk den hadde ikke tulla levd i dag så jeg takker og bukker for epiduralen. Så om jeg føler for å få det om 1 måned skal jeg ikke vente like lenge som sist.
Gjest Skrevet 14. september 2007 #40 Skrevet 14. september 2007 kakemonsteret, jeg har nylig borra et hull i en fortann uten noen bedøvelse og det gikk helt fint. Jeg merket ikke at det iste engang da han borra. Så jeg kan godt borre i tenner uten bedøvelse når det er små kurrante hull. Men selvfølgelig hadde jeg bedøvelse da jeg fjernet visdomstennene mine, det er selvsagt en selvfølge at man har bedøvelse når man trekker tenner eller opererer ut tenner. Men jeg kjenner mange som alltid må ha bedøvelse uansett hvor små hull de borrer, men i fødsel vil de ligge frivillig med enorme smerter i timesvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå