nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Jeg begynner å bli i tvil om jeg vil ha den nå ,etter at jordmora på "Jormødre" sa at med en gang epiduralen ble gitt, var det en risikofødsel i samme grad som keidersnitt. Jeg lurer på hva din erfaring var med epiduraL?
mammantilverdensbestebarn Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Her er det både og. Da jeg fikk epidural var det som å komme til himmelen!!! Det var så deilig å kjenne at jeg hadde rier, men likevel ikke merke noe smerte! Jeg var da så totalt utmattet etter flere timer med kraftige rier, at jeg følte bare jeg svevde når epiduralen begynte å virke. MEN... så stoppet riene opp... ikke noe skjedde. Så da var det på med drypp, og de riene som kom da var bare enda verre enn de jeg hadde før epiduralen. Jeg kjente litt pressetrang av og til, men skikkelige pressrier fikk jeg aldri. Lillegutt rikket seg dermed ikke av flekken... endte til slutt opp med vakumhjelp. Så... neste fødsel skal jeg prøve så godt jeg kan å holde ut uten epiduralen, selv om det var veldig befriende de få minuttene den virket som den skulle.
Livmor Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Positiv:-) Hadde igangsatt fødsel med veldig sterke og hyppige rier fra første stund. Med epiduralen fikk jeg hvile samtidig som jeg kjente riene (det ble altså ikke smertefritt, men levelig). Riene mine dabbet ikke av i særlig grad og jeg tror ikke fødselen ble forlenget av den. Gutten ble født 4 timer etter at epiduralen var satt.
Livmor Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Hadde forresten ikke noen problemer med å kjenne da pressriene begynte, hehe:-)
Synnøve_Solbakken Skrevet 13. september 2007 #5 Skrevet 13. september 2007 Absolutt positiv! Vil gjerne ha denne gangen også. Fødselen var langt fra smertefri likevel, og riene stoppet opp midt i pressingen, men fikk drypp og ungen kom seg ut
Smellt P. Tjukka Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Jeg kjenner jeg blir irritert av den jordmoras utsagn ! Skremme kvinner vekk fra epidural pga. hennes personlige meninger ... Enhver fødsel er en risiko .... Det er anestesi/narkoselege som setter epiduralen , og isamsvar med legen bestemmer om du kan få epidural eller ikke! Du og babyen blir overvåket tett med epidural. Forsåvit er det en risiko med epidural , spes. hvis jordmora ikke kan det tekniske utstyret på fødestua *dån* , sånn som jordmora fra serien ! Jeg fikk epidural sist. Fødselen stoppet etterhvert opp . ( Mulig pga. epiduralen) Og det endte i keisersnitt ! Jeg kjente jeg var i fødsel , men det værste smertene var ikke tilstede mens jeg lå i fødsel ! Jeg hadde flinke folk rundt meg , og følte meg helt trygg ! Konklusjon ; POSITIV opplevelse med epidural , selv om det endte i hastekeisersnitt !
Himmel og hav Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Det at en fødsel "skifter kategori" når man setter epidural er jo ikke hennes personlige mening da! det er slik rutinene og reglementet er på en fødeavd! Min erfaring med epidural var NEGATIV. Jeg hadde fått fem cm åpning på under en time, hadde gode rier og taklet dem godt, men pga svært høyt blodtrykk måtte jeg velge mellom keisersnitt og epidural. Jeg valgte epidural. Den var dritvond å få satt (verre enn riene), riene stoppa, jeg måtte på drypp, mista førligheten i det ene beinet så jeg ikke kunne stå lenger, fikk frostrier pga vesketilførselen i veneflonen, klarte ikke å tisse så jeg måtte kateteriseres, fikk ikke ordentelige pressrier og det endte med tang og totalruptur.
vero:o) Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 hm,, jeg har ikke født før,så har jo ikke peiling på hvor høye smerter det er snakk om da...men tror jeg skal stille meg in på å føde uten.. åsså får jeg heller ta det derifra... virker jo som folk har panikk for å få vondt da,skal jo ikke vere behagelig å føde heller... er jo self noe aent hvis du er utmattet pga lang tid at du er nødt til å få det for å i det heletatt klare å presse ut... men tror noen har litt lett for å be om det når de begynner å få vondt..
Gjest Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Jeg synes en skal dra på føden med innstillingen at dette skal jeg klare uten medisiner. Benytt heller sjangsen til akupunktur o.l. i første omgang. Går det ikke, så går det ikke. En skal ikke skamme seg for å be om epidural. Jeg hadde ikke klart å føde uten, for å si det slik. Det hadde ikke noe med smertene å gjøre, men at ingenting hadde skjedd etter to døgn med kraftige(!) rier. Jeg var utslitt, og hadde ikke noe valg.
endelig nr2 Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Jeg har bare positive opplevelser med epidural. Jeg hadde veldige smerter i ryggen, og kjente ikke at jeg hadde rier på magen. Merket det jo elers på kroppen men kjente ikke sammentrekkningene i magen. Så fikk jeg epidural, ryggsmertene ga seg nesten med en gang, og jeg kjente riene. Tror fødselen ble en bedre opplevelse da jeg kunne røre meg i senga uten å få dritvondt i ryggen, og jeg kjente riene i magen. Jeg kjente pressriene også, ikke noe problem. Jeg hadde ikke bestemt meg på forhånd om jeg skulle ta epidural eller ikke. Men sånn som fødselen utviklet seg anbefalte jordmoren at jeg skulle ta det. Etter å ha brukt lystgass først. Nå med nummer to tar jeg det som det kommer igjen. Det er ikke et nederlag å måtte bruke epidural. Alle fødsler er ulike, og man kan ikke på forhånd vite hvor vondt det kommer til å bli. Riene kan dessuten stoppe av seg selv, selvom man ikke har tatt epidural! Lykke til damer, både med og uten smertestillende!
fullrulleihuset Skrevet 13. september 2007 #11 Skrevet 13. september 2007 Negativ. Den ga meg ingen særlig smertelindring og den svekka riene, kjente heller ikke pressetrang. Skal prøve å unngå epidural neste gang.
Gjest Skrevet 13. september 2007 #12 Skrevet 13. september 2007 Jeg må innrømme at jeg lar meg irritere litt av damer som (gjerne uten å ha født før i det hele tatt) absolutt SKAL ha epidural. Dette har de bestemt for seg selv måneder før termin. Hva med å gå til fødsel med en positiv innstilling? Dette kan jeg klare, det kommer til å gjøre vondt, men kroppen er lagd for dette! Prøve med badekar eller akkupunktur og lystgass først og se hvordan det går. Drar det ut alt for lenge, er smertene uholdbare så kan man jo DA be om epidural. At en fødsel går over i risikofødsel etter at epiduralen er satt, sier jo nesten seg selv. Du har en feit nål i ryggen! En kan også få plager i etterkant.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 13. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. september 2007 hvorfor skal jeg gidde å ha det vont når man kan dempe smertene? Hvorfor får du bedøvelse hos tannlegen? du hadde fint klart deg uten det. Hvorfor skal det være forskjell på det å føde og det å ha andre smerter ??Hvorfor skal vi "prøve" å komme gjennom fødsel uten smertelindring, det fatter jeg altså ikke.
Gjest Skrevet 13. september 2007 #14 Skrevet 13. september 2007 Hvorfor jeg har bedøvelse hos tannlegen? Vit hva du prater om før du skriver. Jeg bruker ikke bedøvelse hos tannlegen. Vi skal prøve å komme oss igjennom en fødsel uten medisinsk lindring for å unngå at riene avtar og at det hele ender i keisersnitt. God nok grunn for deg?
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 13. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2007 nei faktisk ikke . det er ikke selfølge at riene vil avta i det hele tatt. har blitt anbefalt av mange å bruke epidural for di de da hadde en ikke smertefri, men utholdelig fødsel. så ja jeg får bedøvelse hos tannlege, jeg tar parasett nårjeg har vont i hode og jeg tror jeg vil ha bedøvelse nårjeg skal føde. jeg blir irritert av de som skal gi oss skyldfølelse for at vi ønsker smertelindring. Det er faktisk mitt eget valg.
trollmamma Skrevet 13. september 2007 #16 Skrevet 13. september 2007 Negativ erfaring. Fikk epidural med førstemann. Ikke pga av smertene, men fordi jeg hadde 5 min mellom riene i 12 timer og var veldig sliten. Jeg takket nei to ganger fordi jeg helst vil ha en mest naturlig fødsel. Men sa ok til slutt. Ja det hjalp for jeg fikk hvilt meg. Men det var ett hel**** å sette. Så irriterende med alle "ledningene" og jeg mistet litt følelsen ned i ene foten. Klarte ikke å stå på foten før etter 24 timer. Og det tok lenger tid før jeg kom til hektene igjen enn med de to jeg har fått etterpå. Første gang var jeg 19 år og velltrent, imotsetning til nå, så skulle vell egentlig vært kjapere i form etter førstemann statistisk sett. Men det aller verste var at jeg følte jeg gav ifra meg kontrollen. Det ble så mye overvåking og kontrollering og de hersens "ledningene" som vanskeliggjorde bevegelsene. Andre fødselen var igangsatt, og det var intenst. Men hadde bestemt meg for at dette skulle jeg klare. Og det gjorde jeg. Var ufattelig stolt etterpå. Ante ikke at jeg hadde sånne krefter i kroppen og at jeg kunne være så sterk. Nr 3 var også uten epidural. Og det kommer også nr 4 (nr 5 nr6 ;o) ) til å være.
Smellt P. Tjukka Skrevet 13. september 2007 #17 Skrevet 13. september 2007 Hvorfor skal man ha vondt når man ikke behøver ? Så man kjenner skikkelig at man har født ? Og poenget med det ? Naturlig fødsel ? Verden går fremover , og da er det ikke noe i veien for å følge med ;-) Og nålen epiduralen settes med sitter ikke igjen i ryggen , det er en mandreng som draes ut etter epiduralkatetret er satt !!!!! Og det settes så mange epiduraler hver dag på norske sykehus , og det er større fare for at du dør i bilulykke på vei til føden enn at du blir skadet av epiduralen ...
Gjest Skrevet 13. september 2007 #18 Skrevet 13. september 2007 Jeg har en veldig positiv erfaring med epidural ...i å med at jeg hadde gått med vonde maserier & ikke sovet et sekund på 4 døgn - så var det virkelig som å komme til himmelen med endelig en stund uten smerter & hente seg inn ...
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 13. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. september 2007 netopp. takk smelt p sjukka!! og takk til alle andre som svarte = )
Ulldott Skrevet 13. september 2007 #20 Skrevet 13. september 2007 Måtte ha epidural pga høyt blodtrykk. Det var deilig med en gang den ble satt men desverre stoppet riene opp og etter mye om og men endte det med at de måtte skru av hele epiduralen. Da jeg skulle presse måtte jeg gjøre det uten epidural og siden riene aldri tok seg helt opp igjen måtte jeg nærmest presse uten hjelp av riene. Hadde en lege som lå oppå magen og hjalp meg å presse ungen ut mens en sto forran å dro med kopp... Så epidural opplevelsen min var ikke helt go nei...
trollmamma Skrevet 14. september 2007 #21 Skrevet 14. september 2007 Da spør jeg, hvorfor skal man lage en risikofødsel av en helt vanlig fødsel? De som trenger det av medisinske årsaker -selvfølgelig. Men når de omtrent ber om det før fødselen er igang, ja da er det pysete. Sorry ass! Selv om det er helt vanlig, betyr det ikke at det er ufarlig. Er en grunn for at jordmødre setter epiduralfødsler inn under risikofødsler.
Filippa K Skrevet 14. september 2007 #22 Skrevet 14. september 2007 Helt klart NEGATIV erfaring.. Den hadde ingen merkbar virkning, men gjorde at psyken min gikk rett i kjelleren for jeg hadde innstilt meg på smertelindring etter epiduralen ble satt. (Og det var vondt å sette den i seg selv) Riene ble dårligere (fikk riestimulerende), måtte kateteriseres, ble lenket til sengen pga ledninger, fikk ikke trykketrang osv. Jeg skal ihvertfall ikke ha epidural ved neste fødsel, det er HELT sikkert!
millymolly&mini Skrevet 14. september 2007 #23 Skrevet 14. september 2007 Har samme erfaring som Filippa K: NEGATIV. Skal ikke ha epidural neste gang, er fremdeles i sjokk selv etter fire år, og må nok ha samtaler med de på sykehuset før neste fødsel... Selv om epiduralen var god der og da, så stoppa riene og hvor var trykketrangen? Det ble forsøkt masse drypp uten virkning, og prøvd med sugekopp to ganger uten hell, og jordmor som kasta seg over meg og prøvde å presse han ut. Til slutt var jeg likegyldig, og sa at nå vil jeg sove. Hastesnitt ble det, på ti minutt. Men ut kom en spreking:) Gutten satt fast i bekkenet fikk jeg vite i ettertid. En fødsel fra helvete, var det jeg hadde. Sikkert ikke så populært å si her. Men det finnes masse bra alternativ enn epidural: lystgass, ta tyngdekraften til hjelp, andre medikamenter. Tipset mitt er: Les deg opp på fordeler og ulemper ved alle medikamenter!! Styr unna epidural, prøv å hold ut smertene. Ofte går fødselen fortere også...
Piken på landet Skrevet 14. september 2007 #24 Skrevet 14. september 2007 Positiv. Den tok ikke all smerten, men nok til at jeg klarte å være sånn noenlunde ved bevissthet :-) Var veldig øm i stikkstedet lenge etterpå, men men. Det var etter jeg fikk epidural at det ble gang på fødselen, så jeg har bestemt meg for å ha neste gang. Å dere som irriterer dere over kvinner som på forhånd vil ha epidural: Godt at dere ikke har større bekymringer i livet. Finn frem urkvinnen i dere viss det er det dere vil. Jeg ønsker å være tilstede under min fødsel, og få en positiv fødselsopplevelse. Få nyte de første minuttene av mitt nyfødte barns liv. Å vet dere hva? Jeg kjører bil mens jeg er gravid også jeg, og tar beibien med i bilen også. DET er galskap det, for det er faktisk den største risikoen en kan ta. Men hva gjør man ikke for å ha det greit?
Mammahjertet Skrevet 14. september 2007 #25 Skrevet 14. september 2007 Jeg har utelukkende positiv erfaring med epidural, men min fødsel var aldri naturlig da jeg ble satt på drypp. Etter mange timer med konstante sterke rier sluttet hjertet til min baby å slå og alle stormet inn klare til hastekeisersnitt. De snudde meg over på siden og fikk et hjerteslag og et til. De koblet meg av dryppet og sa at det mest sannsynlig skjedde fordi babyn ble stresset av mine smerter. Jeg måtte resten av fødselen ligg på siden for at ikek hjertelyden skulle forsvinne og jeg fikk epidural. Jeg føler at erpiduralen gjorde at det hele gikk bra. Og jeg vil bare si til dere alle at jeg dro på sykehuset med en tanke om at jeg skulle gjøre det uten, når jeg hadde det på det vondeste klarte jeg ikke tenke klart nok til en gang å tenke på at smertestillende var et alternativ. Og tro meg, når alt var over, så ser jeg bare hva for en liten filleting det er om man har tatt det eller ikke. For det eneste som teller er at du og babyn har overlevd og har det bra!!! Så for eller mot, ta dere sammen og få perspektiv på hva som faktisk skal skje. Hvordan det skjer er så sinnsykt lite viktig og umulig å planlegge på forhånd.Og jeg kjente både rier og pressrier så det holdt på slutten. La ting bli som det blir og stol på jordmødrene som er der for å hjelpe dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå