Gå til innhold

Keisersnitt for lav høyde? Håper dere kan svare!

Anbefalte innlegg

Hei dere damer her!

Jeg er en veldig lav jente - 1.49, og har hørt litt snakk om at jenter under en viss høyde må ta røntgenundersøkelse for å se om bekkenet er bredt nok. Min mor hadde smalt bekken - hun fødte min storebror, men meg ville de ta med KS.

Er det slik at det virkelig er noen sammenheng mellom høyde og trangt bekken? Personlig ønsker jeg meg keisersnitt også av andre årsaker, og venter på innkalling til samtale med noen på sykehuset i Trondheim.

Håper noen kan svare meg på dette :-)

Fortsetter under...

hei, jeg er også en lav jente1.52 er jeg. Jeg var til røntgenkontroll da jeg skulle ha første mann. Bekkenet skulle angivelig være stort nok. Jeg prøvde å føde, men etter ørten lange, tunge timer og bare 4 cm åpning, ble det bestemt keisersnitt. Da fikk jeg full narkose. Da jeg våknet og fikk snakket med legen så sa han til meg att uansett hvor lenge jeg hadde prøvd hadde han ikke kommet ut, siden han lå i feil stilling med hodet. Han mente på att hadde jeg vært høyere, så hadde det muligens gått. Så da jeg skulle ha nummer 2, var jeg litt nervøs. Jeg var da til samtale med legen, og han ville ikke jeg skulle prøve og føde igjen. Jeg godtok dette og hadde planlagt keisersnitt. Han sa da til meg att dettte barnet lå på samme vis som den første, og var glad for att jeg hadde godtatt keisernitt etter hans befaling, egentlig ville jeg prøve og føde igjen, men heldigvis hørte jeg på legen. Jeg har etter de jeg har kunnet forstått att høyden min er hovedgrunnen til att jeg ikke kan føde på normalt vis. Nå har jeg riktignok fått store barn på over 4 kilo. Jeg synes hvertfall du må snakke grundig med di, å få de til og måle bekkenet ditt og se hvor stort barnet er. Men keisersnitt er helt greit det, jeg skal ha mitt tredje i mars og gruer meg ikke.

Du får uansett ha lykke til:)

Hei!

Jeg også er forholdsvis lav (159) og etter aktutt snitt første gangen fulgte de meg heldivis godt opp og tok røntgen av bekkenet. Det viste et såkalt normalt bekken, men da jeg insisisterte på å få se de konkrete målene viste det seg at det var innenfor normalen, men at inngangen var litt trang, noe som ville si at jeg kanskje kunne klare å føde et barn på ca 3,5 kg (og første mann var en kg mer enn det), men ikke særlig mer. Når da andre mann lå an til å bli 4 kg så ble det planlagt ks. Så ja, jeg tror høyde har sammenheng meg bekkenstr.

Enig med de over her. Lav høyde er ikke alene nok til å få keisersnitt. Du bør ta røntgen av bekkenet ditt og få estimert størrelsen på babyen.

Jeg er 160cm og hadde lik fødsel som "mor til 3" her med førstemann. Han lå ikke i riktig hodeposisjon og etter mange timer med rier og bare 4 cm åpning ble det akutt keisersnitt. Men i motsetning til henne anbefaler ikke legen min et nytt ks, men at jeg går til prøvefødsel. Jeg må se det ann. Nå har det jo en del å si at selv om jeg gikk to uker over UL termin sist veide lillegutt bare 3310g da han kom til verden, og altså ikke for stor for mitt bekken egentlig. Det var bare det at han var en stjernekikker og ikke skrudde skikkelig ned i bekkenet. Fikk elektroden i panna, for å si det sånn.

Har termin 1. oktober så planen er å gå frem til termin og muligvis frem til at fødselen starter av seg selv, få raskt sjekket hodeleie og vurdere da om jeg skal fortsette en vaginal fødsel eller om jeg skal inn til ks.

Lykke til!

Nå er jeg 11 cm lavere enn deg - i praksis en betydelig forskjell. Hvem vet, kanskje mitt bekken er en del smalere også? Uansett, jeg lurte i utgangspunktet bare på om det kunne være noen sammenheng, og basert på et svært marginalt utvalg kan man trekke den slutningen, men selvsagt, tre personer er ikke nok til å konkludere.

Min grunn til å søke om KS er i utgangspunktet en helt annen - bekkenet mitt er ikke målt, og forhåpentligvis vil jeg få innvilget på det grunnlaget jeg har, men greit å vite om jeg kan komme trekkende med et "jeg er lav, vil ha røntgen for å sjekke bekkenet mitt" som et støttende argument.

Takk for hjelp, jenter :-).

Selv om du er 11 cm lavere enn meg, behøver ikke det bety at du har smalere bekken. Det kan også være innvendige mål, hvordan det åpner seg m.m. Legen min sa at 160cm var for bare kort tid siden grensen for de som automatisk ble sjekket for bekkenstørrelse. Altså at alle lavere kvinner opp til 160cm ble sjekket - et betydligere større antall enn tre.

Lykke til uansett hva som er motivet ditt for å be om ks.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...