Tirilill Skrevet 13. september 2007 #1 Del Skrevet 13. september 2007 Synes det er bra serie, griner som bare det hver gang noen føder... Fikk inntrykk av at jordmødrene ikke likte at man bruker bedøvelse...synes det var litt merkelig. Er det den generelle oppfatningen...at vi er for pinglete når vi skal føde. Nesten så man får dårlig samvittighet fordi man bruker epidural... Må si jeg var veeeldig for epiduralen når den endelig ble satt....men men jeg er vel ikke noen urkvinne da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. september 2007 #2 Del Skrevet 14. september 2007 Jeg har sett begge episodene. Tror ikke det var negativt hun mente, men at mange ber nok litt for tidlig. Er jo ikke bare problem fritt å sette epidural heller. Men man tenger ikke leke helt heller når man ikke føler man greier det lenger. Har født 2 barn, første var med epidural 2 var uten. Jeg var heldig når jeg fikk epidural, på meg satt det virkelig igang sakene å fødte 15 min etter den var satt. 2 mann rakk jeg ingen ting siden jeg fødte på 30 min, men skulle nok ønsket å få det da. Har ikke noe med ur kvinne eller ikke, å mn er ikke pysete selv om man føder med eller uten smertestilliende. Fødsler er forskjellige å noen har vledig lette uten mye smerter andre har mye eller værre smerter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/#findComment-10375833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #3 Del Skrevet 15. september 2007 jeg var ganske sikker sist på at jeg skulle ha epidural... men noen uker før jeg skulle føde så ombestemte jeg meg..hehe..men jammen meg ropte jeg ikke etter den når jeg kom på fødestuen..hehe.. men fikk ikke da..siden fødselen gikk så fort... hadde aldri trodd det skulle gjøre SÅ vondt.. men samtidig så syns jeg ikke det var så vondt når jeg tenkte tilbake på det..jeg trodde eg skulle ha rier i noen min og så skulle det være pause noen min..men det skjedde ikke gitt..hehe... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/#findComment-10385044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tisi Skrevet 15. september 2007 #4 Del Skrevet 15. september 2007 Heisann du! Jeg såg på programmet og har tenkt å se det hver onsdag fremover!!!! Veldig bra og ekte serie! Når det gjelder bedøvelse, så har jeg også inntrykk av at epidural helst ikke blir brukt i en fødsel, det er noe en må spørre etter selv. Men på den andre siden så har jeg heller ikke hatt bruk for det i de to fødslene jeg har hatt. Den første varte i 28 timer med knallharde rier, og det eneste jeg brukte var lystgass og badekar. Hadde bestemt meg for at dette skulle jeg (sammen med millioner av kvinner verden over) klare! Og det gikk bra. Den andre fødselen gikk raskere, men var kanskje litt hardere med smerter, men da visste jeg hva jeg hadde i vente.., Fridde til lystgassen denne gangen også, og alt gikk kjempefint. Når en bruker epidural bedøver man barnet litt, og riene kan gå litt tilbake, derfor ønsker sikkert jordmødrene at kvinnene skal holde ut og bekjempe smertene! Det er ikke behagelig å føde, men samtidig det mest vidunderlige en kvinne kan gjøre, gi liv til et lite menneske! Men man skal IKKE se ned på de som trenger bedøvelse, hver fødsel er individuell! Stå på jenter, premien er verdt det!!! En digresjon: Det står i Bibelen-Da adam og eva var i edens hage, og eva tok en bit av eplet som slangen fristet med, sa Gud at syndene var kommet til jorden og kvinnene skulle føde sine barn med smerte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/#findComment-10385705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirilill Skrevet 16. september 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 16. september 2007 Stemmer dette med at man bedøver barnet når man bruker epidural?? Jeg har hørt at det ikke påvirker barnet i det hele tatt. Det eneste minuset ved epidural er at det kan dempe riene og at man kan få hodepine i etterkant. Jeg trodde at det eneste smertestillende som berørte barnet var morfin preparat spøytene man kan få( husker ikke hva de heter) Til den lille digresjonen din Tisi så sa gud også at mannen skulle bestemme over kvinnen og menn har jo som kjent skrevet den boken du så fint henviser til. Det er fint for mannen å kunne henvise til den boken når vi ligger der å hyler. Jeg synes at alle skal få lov til å bestemme selv hva slags type smerte man tåler. Og hvor mye man orker å kjenne på. Jeg hadde i utgangs punktet også bestemt meg for at jeg ikke skulle bruke noe annet enn lystgass. Jeg husker nesten ikke at de satte epiduralen på meg. Alt var bare en eneste stor rie, Men når jeg ikke klarte meg med gassen så gidder ikke jeg å gå rundt å kjenne som om jeg ikke har født på ordentlig. Jeg synes liksom heller ikke at jeg er spesielt pinglete eller pysete. Smerte er så veldig individuelt. Og hver fødsel er det også. Vi kan vel slutte å dømme hverandre og heller prøve å se at ikke alle er like. Og det er jo bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/#findComment-10388448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tisi Skrevet 16. september 2007 #6 Del Skrevet 16. september 2007 Jeg dømmer ingen tirilill.......... Som du ser, så skriver jeg at hver fødsel er indivuduell, og det mener jeg. Dessuten kan ikke smerte beskrives i bokstaver! Sitatet fra Bibelen var skrevet som en digresjon, og ikke ment som noe mennene kan slå i bordet med når vi "ligger å hyler". Jeg ville aldri hatt en mann som oppførte seg slik på fødestuen............... De som har født et barn, enten med epidural, keisersnitt eller uten bedøvelse kan ikke sees på som pyser og pinglete, og jeg har ikke inntrykk av at det er noe som blir snakket om i etterkant heller. Da er det barnet som er i 100% i fokus, uavhengig av metodene man brukte under fødselen Mitt generelle inntrykk er alikevel at jordmødre helst ser at vi ikke bruker det, mye fordi riene blir svakere og det blir en teknisk fødsel. Når riene blir svakere, blir barnet mindre aktivt, og det er det som menes med at barnet blir "bedøvet"! Så DERSOM det er noen som i det hele tatt dømmer fødende som bruker epidural, så tror jeg det må være på personlarommet på sykehuset blant de ansatte. Fødende seg i mellom har vel fokus på noe helt annet...... Håper du ikke misoppfatter mine meniger ang dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10364634-noen-som-s%C3%A5-jordmor-serien-p%C3%A5-nrk-i-g%C3%A5r/#findComment-10389327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå