Twinny Skrevet 13. september 2007 #1 Skrevet 13. september 2007 Hei jenter, Vil dele egne erfaringer og oppmuntring til dere som skal føde snart. Det er mye snakk om at dobbelt amming er tingen med tvillinger. Vel, for mange føles det absolutt ikke slik. Jeg stilte opp med ammepute da jeg skulle føde, for dette skulle jeg starte med med en gang! Da mine nydelige jenter ble født var de rundt 2500gr og det er to VELDIG SMÅ mennesker! Å skulle plassere de på den digre puten og få de til å ta puppen var PYTON! Noen av barnepleierne maste om at dette måtte vi øve på, mens andre sa ikke stress. Du blir helt forvirret av alle de velmenende rådene. Heldigvis har jeg tvilling-mødre-venninner som bad meg slutte å stresse. Det viser seg nemelig at dobbeltamming er ikke noe mer hokus pokus enn vanlig amming! MEN det er SÅ ENKELT når barna har fått lært seg å suge på puppen og de har blitt litt større. Jo større de er jo lettere er det. Nå er jentene mine tre måneder. Her hjemme dobbelt ammer jeg...da har jeg begge armer fri og kan faktisk bla i avisen, ta telefonen ol (det er svært sjelden jeg ellers får gjøre de tingene). Når jeg er på besøk og om natten ammer jeg en og en. På natten opplevde jeg at det bl for mye styr for meg å finne frem puter og løfte på gråtende jenter. Kort oppsummert: Vil du, så prøv å dobbelt amme på klinikken, men synes du ikke noe om det så venter du til du kommer hjem. Det er aldri for sent å begynne med dobbelt amming. Lykke til og gratulerer jenter!!
Rakri Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 Takk for gode råd. Det med dobbeltamming er av de tingene jeg faktisk er mest spent på, og noe som naturlig nok er helt nytt. Greit å vite at jeg ikke "ødelegger" det med å amme vanlig først.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2007 #3 Skrevet 13. september 2007 Jeg kjenner meg litt, men bare litt igjen i det du forteller. Jeg handlet inn både ammestol og tvillingammepute (langt ord, forresten) og var ikke spesielt bekymret for annet enn det å dobbelt amme - kom jeg til å få til det? Hehe.... de små bagatellene. Det begynte med en lett brystbetennelse allerede på barsel. Denne forsvant, men jenta mi - som var stor - sugde feil og laget store sår på meg, og den lille gutten fikk det ikke helt til i det hele tatt. Kort summert... da jeg dro fra føden hadde jeg noe som lignet på en 3, brystvorte midt på det ene brystet!! Joho - nå flommer snart melken sa de på barsel.... Hadde da prøvd aku og nesespray og det som finnes for å få tømt brystene ordentlig. Tror alle damene der har tatt på puppene mine, så nå har jeg ingen hemninger lenger;-) Det endte med to operasjoner med narkose og full pakke for å bli kvitt denne kulen - som jeg måtte pirke hull på selv. Da flommet det med melk og blod ut og det var skikkelig ekkelt. Så nå ammer jeg litt, pumper mye og gir tillegg. Alt går, og barna trives. Det har vært kjipt å innse at jeg ikke fikk det til, jeg ville nemlig så gjerne fullamme disse skjønne skapningene. Moralen er: Ikke stress med dobbeltamming og fullamming. Det viktigste er å kose seg med barna. Får man gitt brystmelk er det veldig bra, men ikke for enhver pris. Det er også viktig å få seriøse mennesker til å se på slike kuler så det ikke går fire uker sånn som det gjorde med meg. Først penicilin, så drenasje før jeg til slutt måtte fjerne hele melkecysten som det var blitt til. Nå går jeg til jevnlig kontroll for å hindre den i å komme tilbake. Hvis den gjør det, må jeg stoppe melkeproduksjonen med en eller annen tablettkur, og det vil jeg ikke. Huff, dette ble langt. Lykke til alle sammen. Håper dere fikser det lett som bare det. Det er tross alt mye lettere med ferdig temperert melk i puppen enn å være avhengig av mikro og flasker og sterilisering og pumper..... Men vi koser oss. Dette ble så oppstykket og dårlig skrevet at jeg signerer med anonym, jeg;-)
Heidi30 Skrevet 14. september 2007 #4 Skrevet 14. september 2007 uff føler med deg når jeg leser dette innegget. Jeg fikk brystbetennelse med min første. Venter tvillinger nå i februar. Måtte da inn på sykehuset og fikk penicilling og fikk det masserte opp og melka opp men fy søren noe så vondt..unner ingen det. Jordmor sa til meg at det har mye med hvordan barna suger......Så man må ikke få det igjen fra gang til gang. Unner ingen å få det.....uff..... Men enig med deg at man skal ikke stresse ih jell seg ga tillegg også sammen med amminga i den perioden. Gutten har det kjempebra i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå