Gå til innhold

Erfaringer m fødsel i stående stilling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har født stående begge mine fødsler, og har meget gode erfaringer med dette. Jeg har brukt kort tid på å presse dem ut, og har revnet minimalt begge gangene (har kun hatt "pyntesting"). Førstemann var ca.3400 gram, mens nummer to var 4200 gram. Første fødsel var en normal fødsel som var over på 4 timer fra jeg kom inn på sykehuset. Andre gang var en igangsatt fødsel pga. sv.skapsforgiftn. Men som sagt, gode erfaringer med å stå i pressefasen begge ganger.

Da har dine barn hatt nesten samme størrelsesforskjell som mine barn. Mitt første barn veide bare 3480 gram, mens nr. 2 ble 4130 gram. Første var jente og andre var gutt. Nr. 3 ble jente som veide 4500 gram. Det er rart at det kan bli så stor størrelsesforskjell på barna, syns jeg.

Jeg tenkte selv på å stå og føde siste gangen, men når jeg tenker på det i dag så ville det vært for slitsomt for meg. Er det ikke veldig slitsom å STÅ rett oppreist å føde? Jeg har sittet når jeg har født. Første og siste gangen fødte jeg på fødekrakk, og da satt jeg. Andre gangen jeg fødte lå jeg i halvt sittende stilling på ryggen i fødeseng. Da jeg fødte tredjemann, så valgte jeg å ligge på fødesenga og slappe av under riene mesteparten av fødselen. Jeg ville ligge og slappe av og samle krefter til utdrivningsfasen. Jeg sto riktig på knærne på fødesenga ganske lenge i utdrivningsfasen, men ble plassert på fødekrakk til slutt. Men jeg kan si nå at jeg hadde ikke orket å stå, det hadde blitt for slitsomt for meg. Jeg ville vært for sjelven i beina til det, og jeg ville være redd for å revne ukontrollert hvis jeg skulle føde stående. Bare tull å være redd for den revninga, tror jeg, men jeg føler at ungen detter fortere og mer brått ut og kan lage stygge skader hvis man føder stående enn sittende eller liggende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...