Gå til innhold

Den siste kvinneundertrykking i moderne tid

Anbefalte innlegg

Hvem besitter betydningsfulle stillinger i samfunnet og BESTEMMER i dag og uttaler at naturlig fødtsel alltid er det beste`? ved setefødtsler , etter å allerede ha født et dødt barn og hatt vanskelig tidligere fødtsler , etter å ha fått store skader tidligere m.m - likevell TVINGER de kvinner til å føde naturlig nok en gang .... Og hvem er det som NEKTER kvinner å få planlagt KS ? Jo - det er eldre menn i 50 - 65 års alderen som er fødtselsoverleger på nærmest alle fødestuer i Norge - de driver rett og slett kvinneundertrykking i moderne tid og utviser ingen sympati eller medmenneskelighet mener jeg . Hadde flere kvinner besittet fødtselsoverlege-stillingene - hadde nok praksisen blitt mer human og kvinner som ønsker KS blitt mer respektert for sitt valg . Desverre har en jordmor lite " makt " - de kan ikke bestemme eller invilge til kvinner KS - selv om de mange gang selv er enige i at KS er best for mange kvinner de møter i sin jobb hver eneste dag - men når fødtselsoverlegen ( gammel mann ) NEKTER å innvilge - kan ikke jordmor sette seg opp mot hans avgjørelse - om de vil få beholde jobben sin som jordmor .....! Jordmødre er også undertrykte kvinner i moderne tid - de som alle oss andre ! Som ikke tør å opponere mot de mannlige eldre fødtselslegers overlegne expertise på fødtsel ..... - selv er de menn og trenger aldri å føde selv DE SOM TAR AVGJØRELSER - OG DE snakker aller høyest om at naturlig fødtsel er det beste . Hva hvet de om det egentlig - de som selv er utstyrt med en penis???? De mangler evner og annlegg til å sette seg inn i andre menneskers situasjon og har 0 empati med sine medmennesker - kvinner ! . Det er overlegen - EN gammel bitter MANN du alltid må forholde deg til på stort sett alle fødeavdelinger i Norge - DESVERRE ! og de har føydalistiske holdninger til dette . Kanskje liker de å ha denne " makten " til å undertrykke kvinner , utsette de for rene lidelser og skader unødvendig ......en kan jo lure på om de nyter det - er de pervers eller .... : ) Eller misunnelig på kvinner og må prøve å holde de " nede "for enhver pris ? så godt de kan og nærmest med alle midler . Jeg vet hvordan det er å tjene f.eks mer enn en mann ---da blir menn helt fra seg av skrekk . De tåler det ikke rett og slett og føler seg truet av min selvstendighet . Deres mannlighet tåler desverre ikke slike små bagateller- så " usikre små gutter er menn innerst inne " tydligvis . Kanskje menn er redd for å miste også " kontrollen " på sine damer ........ f.eks sexualitet . Redd vi skal bli for frempå og attraktive for andre menn ???? og ikke kunne motstå alle fristelsene .....: )

Menn - er " syke nok og usikre nok på seg selv " til å tenke slike absurde ting faktisk .....spesielt den gamle mannssjåvinistiske generasjon av menn som hele livet har vært redd for å ikke " strekke til " som mann og ikke ha full kontroll på kjerringa si he he . Moderne menn er mye bedre og mer menneskelige og forståelsesfulle ovenfor kvinner . Store forskjeller . Uansett - menn bare ødelegger for seg selv aller mest egentlig - ved å behandle kvinner så jævlig dårlig - og nekte kvinner f.eks å få bestemme over sin egen kropp og fødtsel og ikke prioritere kvinners helse , ikke ofre 1 krone extra på helsetilbud til kvinner . Det burde være en selvfølge å få bestemme over egen kropp i et såkalt " likestilt samfunn " i moderne tid . Derfor - bestem over din kropp og ta dine egne valg - reis utenlands å ta keisersnitt om du ønsker . La deg i hvertfall ikke tvinges til noe du ikke vil . Det er faktisk du som bestemmer dette helt og fullt ! Når allt kommer til allt . Vi kvinner er ikke avhengige av Norske gratis helsetilbud . Vi kan benytte privatklinikker / sykehus utenfor Norge og ta de oprasjoner vi ønsker . Og få den behandling vi mener er til vårt eget beste - det koster litt penger - ja - men du bestemmer i det minste selv da og viser at du aksepterer ikke å la deg tvinges eller presses til noe uansett . Ikke la deg bli undertrykt - med andre ord . Ta ansvar og avgjørelser selv ang. ditt eget liv - handler det faktisk om . Og er også en slags opponering mot den siste kvinneundertrykking i moderne tid .Krev at mennene deres BETALER ØKONOMISK for behandling på privatsykehus i utlandet - helseutgiftene - om de ønsker å bli far ! Ellers - dump dem om de nekter - så kan de bare gå der " barnløs " og uten kjerring . Finns nok av andre menn - som punger ut det det koster - jeg har en slik mann selv ....hva kan han gjøre ....hi hi . Bruk livet og tiden din på dem heller som er til nytte og støtte og hjelp . De mennene som ikke vil bidra og støtte kvinnen sin i en slik situasjon - er ikke verdig å få bli far .....! . De får værsågod bidra med litt - noe di har unnsluppet å gjøre alltid . Men ikke nå lenger . Krev litt tilbake - for allt du gir . Er bare rimlig og rett egentlig .En er to om dette . Ikke alene .

Fortsetter under...

Oj, her var det mye bitterhet og rør...

Synes faktisk at du er en verre manneundertrykker enn noen mannssjåvinist jeg noen gang har møtt. Først rakker du ned på menn om hvor syke, usikre, undertrykkende og perverse de er, men de er brått gode nok når det kommer til å betale!

Dessuten denne uttalelsen din "ikke prioritere kvinners helse , ikke ofre 1 krone extra på helsetilbud til kvinner ." Er du klar over at all svangerskapsomsorg, fødsel og etterkontroller er gratis? - og det er nok eksklusivt for kvinner... vil tro at de fleste som er eller har vært gravide har oppdaget det...

Er dessuten ikke så sikker på at kvinnelige fødselsoverleger hadde hatt noen særlig annen innstilling enn mannlige, de er faktisk leger, uavhengig av kjønn, og tar avgjørelser utfra medisinske kriterier!

De kvinnlige legene som er i sterkt " fåtall " blant alle de mannlige legene - tør / våger vell ikke annet enn å tenke og mene akkurat det samme som de mannlige legene alltid har gjordt . Skal faktisk mye mot til - å tørre å uttrykke andre meninger og tanker - enn det store FLERTALLET av menn i hvit frakk har - kan tenke meg en slik kvinnelig lege ville blitt utledd , trakasert , latterliggjordt og møtt med liten eller ingen respekt innenfor " fagmiljøet " sitt pga sin moderne nytenkning sammen med sin faglige expertise som lege - spesielt når hun er en kvinne ! . Jeg vet jo om enkleltstående mannlige leger - som har gått imot strømmen og vært litt for fritt-talende bli møtt med mye motstand fra andre leger og rene hetsen .... men han jeg sikter til - han er den tøffeste mannlige legen jeg vet om . Virkelig modig å tørre å si imot . Ennå - er det vell enklere for han som tross allt er mann , enn om han hadde vært en nyutdannet kvinnelig lege å være like " fritt-talende ! Så skjønner godt de blir farget av mennenes synspunkter . Og ikke tør uttrykke annet heller . Er lettere å jatte med - enn å gå imot strømmen vet du !

Vell - menn mangler fullgodt tilbud for tidlig diagnostisering av påbegynnende prostatakreft - 1200 menn dør hvert eneste år pga denne kreften - og eller mange menn blir impotente som følge av sykdommen - mens vi kvinner har allerede et godt tilbud om mammografi-undersøkelse som er veldig bra og kreft oppdages enklere og tidligere . Jeg er selvfølgelig sterkt for at menn skal også få et bedre tilbud enn i dag .- hvem vil vell ha en impotent og alvorlig syk mann å leve med ? Ville jo vært tragisk å bli rammet selv av denne sykdom og rammet hele familien og bo i lag med en slik mann . Syns helsevesnet rett og slett er alltfor dårlig både for kvinner og menn GENERELT . Men som sagt - menn kan jo og skaffe seg private behandlingstilbud og privat helseforsikringer - når det offentlige ikke strekker til - slik kvinner må .Hadde min mann blitt rammet - hadde jeg økonomisk stilt opp for å tre støttende til - slik at han fikk best mulig behandling og mulighet å bli helt frisk - om han ikke kunne få fullgod behandling i Norge . Det er en selvfølge - om en er glad i partneren sin .

Men motsatt - så forventer jeg at han stiler opp for meg også - økonomisk - om jeg må betale helseutgifter f.eks under graviditet / fødtsel selv - er jo tross allt HANS barn også jeg bærer frem .Fordi jeg syns ikke det offentlige tilbud verken er trygt eller bra nok i dag-det leser om stadig i avisa og grove legetabber på fødestue med tragisk utfall . Så kan ikke forstå at du syns jeg er mannssjåvinistisk og uttaler at de er god nok til å betale .....jeg er ikke sånn ...

Jeg er jo økonomisk helt uavhengig selv - jeg trenger han ikke for pengenes skyld -er jo ikke derfor jeg har han ....! Handler om å DELE BYRDENE i livet mest mulig likt , og få et enklest og lettest mulig liv sammen - menn kan jo ikke forvente å få barn " helt gratis " de heller .

Det koster jo kvinner mye slit og lidelser , risikoer , skader m.m å få de til verden ( I NORGE ) . Hvorfor er det da så synd på menn om de ofrer noen få kroner til privat behandling for at kona deres skal få det litt lettere og slippe å pines unødvendig mye når hun presterer å GI han en arving ? Jeg syns det er likestilling og rettferdig -å dele byrdene litt i livet og tre støttende til - når en kan ved å åpne pengesekken litt til privat behandlingstilbud - når det offentlige tilbud er såpass dårlig ! Å få barn er verdens viktigste " jobb " og kanskje tyngste og høyrisiko for vår helse & liv og barnet - så ikke vær så misunnelig for at vi får " gratis svangerskapskontroller , fødtsel og etterkontroller " .

Skulle gjerne unnslippet allt dette -.Men det er nå slik at kvinner må få barn og det er helseplager med det - om samfunnshjulene skal gå rundt - og ikke kollapse helt . Og vi ønsker det jo selv også - men ikke risikoene og alle plagene ved det selvsagt . Ja menn i gamle dager - hadde mye rare holdninger til kvinner generelt - vi kjenner jo til historien om kvinneundertrykking og vet hva den inneholder ----- er faktisk ikke lenge siden heller ! Bare gå tilbake til våre foreldres generasjon ...? Alltså den samme som besitter viktige stillinger i samfunnet i dag ( eks Overlegene ) - mye var annerledes den gang . Men den yngre generasjon menn - har utviklet seg og er mye bedre m / tanke på likestilling & likeverd og en rekke andre myke viktige verdier som empati og medmenneskelighet f.eks Eldre generasjon menn skårer lavt på myke verdier som jeg vil kalle det .

Jeg er enig med deg i at det å ikke få velge selv hvoran man vil føde barna sine (vaginal fødsel eller keisersnitt) er en av de siste store kampene man har igjen i forhold til kvinnekampen.

Synes det er helt sprøtt at man kan gå å få operere inn silikonproteser (et fremmedlegeme) i kroppen eller fettsuge seg med narkose og hele pakka - og ingen stiller spørsmål eller sier nei (så fremt det ikke er helt klare medisinke indikajsoner som tilsier at man ikke bør gjøre det).

Men når man sier man vil føde ved keisersnitt og ikke risikere å få et ødelagt underliv; DA setter de seg på bakbeina med mottoet: "det naturlige er best"

Utrolig teit og respektløst. Overformynderi på høyt plan ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...