Gå til innhold

mai mødre som røyker her?

Anbefalte innlegg

hei:) jeg er 6 uker på vei å klarer ikke å slutte å røyke.. har barn fra før,røyket litt med de også,men gikk over til den mildeste typen å reduserte kraftig til 5 om dagen.. fikk stor barn over 4 kg begge to:) friske og raske. jeg vet at det er fy fy å røyke å ja jeg veit skadene dette påfører fosteret,så ikke vits å henge meg ut etc får det,får jeg kjempe dårlig samvittighet.. jeg lurer på om det er flere mai mødre som røyke som også sliter pga det?.... har snakket med legen om dette å han har tibudt meg røykeplaster,noe jeg tror jeg vil benytte meg av..:) er visst noe nytt røke plaster gravide kan bruke å det er jo kjempe flott :) så hvis det er andre mai mødre som også tar seg en røyk . så hadde det vært trivelig å hørt fra dere også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10363153-mai-m%C3%B8dre-som-r%C3%B8yker-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme her.. fra å røyke 15 om dagen har jeg trappet ned til ca 5 om dagen,prøver så godt jeg kan:)tar også omega3 hverdag får vet det er kjempe bra for fosteret/ babyen pga blodtilførselen osv :) når jeg fikk de andre 2 barna mine så sa de på sykehuset at pga jeg tok omega3 hverdag fikk jeg store barn selvom jeg røyket litt med de i svangerskapet...de kunne ikke se på morkaka eller andre ting at jeg hadde røyket litt,men dette er ingen unnskyldning får å ikke klare å røyke,det vet jeg :-)

Hei jenter nå skremmer dere meg:)..

Jeg røyker også, eller røyker IKKE lenger..men det er jammen vanskelig..

Det er føste gang for meg, og jeg var fast bestemt på og slutte og røyke.

(det burde jo ikke være noe problem med en så god grunn)..

Men jammen var det verre enn jeg trodde, jeg er 4+5 på vei nå og oppdaget graviditeten mandag kveld og da sluttet jeg tvert og røyke.

Men det har vert kjempevanskelig og jeg har ikke klart det helt, hadde en liten sprekk i går og tok meg en røyk. Har selfølgelig dårlig samvittighet. Hvis det blir med den ene gjennom hele svangerskapet er nok ikke så ille, men jeg er redd det kansje blir fler..

Jaja, godt og være flere som sliter i alle fall.

Kanskje dette kan hjelpe: Ei venninne greide ikke annet enn å trappe ned. Barnet var velskapt og tilsynelatende friskt. Men er nå 6 mnd, er tungpustet og har astma! Barnet er et halvt år! Tenk på barnet, og la suget være sug. Alt er mulig hvis man bare VIL.

Hei, jeg har lyst til å komme med en oppmuntring til dere: I stedet for å ha dårlig samvittighet bør dere fokusere på alt det som er positivt med å slutte å røyke. Da kan det føles lettere. Jeg snakker av egen erfaring, for jeg røyka før. Da var det så tøft å tenke på alt det negative, og det tok absolutt ikke bort suget etter røyk. Må nesten ta en trøste-røyk for å komme seg, hvis dere skjønner.. Men så fortalte en lege meg alt det som reparerer seg i kroppen når man slutter, og det er en fantastisk prognose dere!! Allerede etter to uker har flimmerhårene bygget seg opp igjen, og i løpet av noen år vil lungene se mye bedre ut osv. Jeg var bare perioderøyker, og skal ikke skryte av at jeg klarte å slutte, men kanskje positiv tenking hjelper for dere? Verdt et forsøk. Husk og på de gangene dere føler dere fysisk uvel etter for mye røyk, det er nok like plagsomt for barnet som i utgpkt ikke er herdet mot slikt... Og de som har sett UL-videoen av en mor som røykte, kunne se fosteret trekke seg sammen for hver innhalingering...DET kan dere enda unngå!! For dere er jo i MAI klubben!! Stå på. lag en link her, skriv: Jeg klarte det i dag og!

Jeg skal heie på dere.

Annonse

Klarte å slutte tvert under forrige svangerskap, men sliter mere nå! Har klart å trappe ned til to daglig... Røyker mindre og mindre av hver røyk! Tross alt bedre å røyke en halv enn en hel?!?!? Sliter som deg med dårlig samvittighet, og tror faktisk jeg vil spørre min lege om røykeplaster også... Det går jo ikke bare på lav fødselsvekt og sykdom hos barnet, men også på spontanabort... dersom noe skjer og jeg ikke har klart å slutte med røyken, så kom jeg til å skylde på meg selv! Vel, kampen mot røyken fortsetter! Lykke til!

Hei alle sammen.

Jeg har røyket i 10 år, og trodde aldri jeg kunne slutte. Jeg gruet meg til jeg evt måtte slutte når jeg ble gravid. For ett og et halvt år siden leste jeg boka til Allen Carr "Endelig ikkerøyker". Jeg var ikke forbredt¨på å slutte. Men da jeg hadde lest den ut tok det ikke lang tid før jeg var en svært lykkelig ikkerøyker. Jeg elsker det.

Min svigermor røyket da hun gikk gravid med mannen min, og han har slitt med astma hele livet. Hun hater seg selv for dette nå, men de visste jo ikke så mye før. Han sliter mye, og er helt avhengig av medisin flere ganger om dagen. Jeg ligger ofte våken og hører på den pipete pusten hans og vet at det er vondt for ham.

Jeg sier ikke dette for at dere som røyker skal føle dere enda verre. Men det er bare et ekte eksempel.

Jeg skjønner og vet hvor vanskelig det er å slutte. Men jeg anbefaler virkelig å prøve å lese boken. Den forklarer deg hvorfor du røyker, ikke hvorfor du ikke bør røyke. Det er en kjempefin bok.

Jeg ønsker dere alt godt og lykke til.

I går kastet jeg hele røyk pakka i søppla, når jeg leste att det kunne frem provesere en sa, med 2 sa og 1 ma i år var ikke valget så vanskelig. Da får jeg heller ha det jævlig i noen uker altså. Lykke til dere andre, jeg har irkelig stor forståelse av att det ikke er så lett å slutte.

jeg syns det er så fint å se at flere av dere har klart å slutte helt,får det er det jeg også vil,men jaggu ikke lett...som flere av dere skriver så hadde dere fått kjempe dårlig samvittighet hvis dere hadde spontanabbortert hvis dere hadde røyket... det er nemlig det som jeg strever med også.... hvergang jeg tar meg en røyk så har jeg nesten lyst til å grine pga angsten får at ting skal skje,ikke tull engang... selvom alt gikk bra med de to andre barna så vet jeg jo selvsagt at det kan gå mindre dårlig nå... men jeg må si at det er utrolig koselig å se at dere andre også skriver om dette tema, å i tilegg ikke henger oss røykere ut som om vi var kriminelle :) får jeg også vet at det er Farlig ..... vet alt hva røyken gjør mot fosteret.... skal bli spennende å se hva som skjer når jeg har vært hos legen ( 1 kontroll) får når jeg snakket med han på tlf nevnte han røykeplaster kunne være noe får meg.:) å det vil jeg helt klart ta i mot,selvom det koster en god del,men det er det verdt.... i mellom tiden prøver jeg å røyke minst mulig.... stå på alle dere andre som desverre sliter med det samme som meg..:) uansett hva dere klarer så dømmer jeg ingen :) håper jeg selv klarer å slutte helt når jeg får røykeplaster av legen :-)

huff jenter jeg vet dette er vanskelig.

er på første helt røykfrie dag i dag

når jeg fant ut at jeg var gravid med emilie så sluttet jeg på dagen..denne gangen er det myyye verre...

sliter skikkelig er sur og grinete...

men nå leste jeg at det kunne framkalle sa og det er min største frykt så nå føles det faktisk litt lettere

men abstinensene er der enda

mine tips:

ha altid pastiller, tyggis ol tilgjengelig evt knaskerot osv

det hjelper å tygge på noe

hold deg aktiv..finn på ting der du ikke kan røyke:) gå på kino, tren litt, rydd loftet/kjeller osv, da glemmer du fort tanken på røyken, men gjør noe du ikke assosierer med røyk da..:)

IKKE ha røyk liggende i huset eller på noen måte ha det tilgjengelig

jeg tar ut penger jeg når jeg skal på butikken så jeg kun har til det jeg trenger..da har jeg ikke råd til røyk:)

lykke til:) jeg heier på dere og meg selv:)

kan jo si hva som fungerte veldig godt for meg...

to uker siden jeg sluttet helt nå og eneste grunnen til att jeg klarte å gi meg var att jeg visualiserte att hvert trekk jeg tok fyllte hele livmoren min med røyk.. jævlig? jepp...så jævlig ble den tanken att jeg fysisk blir dårlig av røyk nå...

Annonse

Hei, til deg og dere som nevner hvor velskapte, normalvektige etc barna var selv om dere hadde røykt litt underveis. Som noen andre har nevnt, kan det ta en stund før evt senvirkninger kommer til, eks astma..

Har lyst til å nevne at også andre ting som man ikke har tenkt på, kan dukke opp.

Røyking kan også påvirke utviklingen i ulike hjerneområder.

Jeg er spesialpedagog og vet at røyking nevnes som MULIG årsak til bla AD/HD, lese/skrivevansker, etc.

Dette er diagnoser som kan ha mange ulike årsaker, men røyking er altså en faktor som man tar med på lista over mulige årsaker til slike vansker hos barn.

Dette er det kanskje lite info om i media/ helsevesenet, men vi som har spesialutdannelse innen ulike lærevansker hos barn, kjenner til dette fra universitetsutdannelse.

bare til info!

Lykke til!

Jeg røykte under mine to forrige svangerskap, men jeg sluttet den dagen minstemann ble født. Det var så mye oppslag om krybbedød/røyking på fødestua at jeg ble helt rar den gangen... Ikke vanskelig å slutte da, iallefall ikke når man var hormonell og smånervøs fra før.

Nå har jeg vært røykefri i nesten fem år, jippi. Kommer nok aldri til å begynne igjen, for jeg tror det kan bli vanskeligere å slutte ved en senere anledning. Jeg tror jeg bare må benytte den muligheten jeg fikk ved å klare å slutte den gangen :D

Jeg ønsker dere alle som har lyst til å slutte å røyke lykke til! Bare husk alle fordelene og tenk på de når prøver å slutte!

Ja må si jeg sliter en god del. er i syvende uke og har probelmer..røyke bare tobakk før men har nå godt over til ferdig røyk.å prøver å slutte men er ikke så lett som det de sier det er...får bare krysse fingrene på at jeg får det til i nærmeste fremtid....

jeg er i 5 uke nå, og sliter jeg og.

Røyka under svangerskapet til den andre sønnen min, men det var veldig lite. klarte ikke slutte. (maks 5 om dagen)

Har ikke sett noe på han enda, han blir 3 år i november, og han var helt normal da han ble født.

Nå har jeg store planer om å slutte. Problemet mitt er at jeg føler ikke at jeg er gravid lissom. Jo jeg er kvalm og øm i magen, men jeg føler ikke at det er noe der på en måte! rar tanke?

Derfor har jeg egentlig ikke tenkt så mye på det heller - er ikke en kjempestor røyker- går litt opp og ned. - men det må skje SNART, og jeg gruer meg. men det skal blir godt når det er over! (røykesuget)

Heldigvis skal samboeren min (faren) bli med meg å slutte å røyke.

Jeg er i 7 uke nå og har bestemt meg for å slutte i dag. Har trappet ned i en uke nå. Igår røykte jeg 2 røyk, og skal klare meg uten i dag. Orker ikke tanken på at jeg kan skade babyen i magen!! Men jeg tror ikke det blir lett og skjønner godt de som sliter med det.

Samboeren min røyker også, og han har ikke tenkt å slutte. Har ikke troen på å presse noen til å slutte, visst de ikke er innstilt på det selv.

Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...