Gå til innhold

Ang folat, hvor lenge skal jeg ta de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 12 uker nå , men ikke 3 mnd siden menstermin før neste helg.. skal jeg ta folat til neste helg eller slutte nå?

Dumt spm..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betre å ta dei litt for lenge enn litt for kort... 12 veker, 3 mnd og første trimester er begrep som brukast om ein annan og som kan forvirre einkvar. Ta dei til du er 3 mnd på veg og vel så det, så er du på den sikre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales at man skal ta det de første 3 mnd, men du kan gjerne ta det resten av svangerskapet også. De færreste kvinner får i seg nok folat gjennom vanlig kosthold (det er derfor gravide må ta tilskudd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du leser pakningsvedlegget. Folat skal man helst IKKE ta lenger enn de tre første mnd fordi de kan kamuflere blant annet B12 mangel. Vær så snill og ikke svar så skråsikkert på ting dere ikke er skråsikre på. Tenk litt over konsekvensene dersom dere tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angie77,

Legen min har sagt at man gjerne kan ta folat hele livet om man vil. Det er et vannløslig vitamin som de fleste har godt av å ta, sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa at jeg kunne slutte etter uke 8, men jeg fortsetter ei stund til. Det er vel noen nyere studier som stiller spørsmålstegn ved bruken av folat når det kommer til kreftpasienter. Folkehelsa gikk ut å sa at de ikke ville endre anbefalingen om at kvinner som prøver/er gravide skal ta tilskudd av folat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat nå og det står på esken at man skal ta det i de tre første mnd. Jeg sjekket også vitaminer for gravide og der var innholdet med folat like mye som det jeg tar i dag alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym som sier man kan ta folat hele livet om man vil. Følgende tekst er hentet fra link; http://www.ub.ntnu.no/journals/norepid/1997-1/1997(1)Monsen.pdf

 

 

"Folsyretilskudd regnes for å være ufarlig. Legen

bør imidlertid forsikre seg om at pasienten ikke har

vitamin B12-mangel før man starter behandling. Folsyretilskudd

er vist å kunne maskere tegn på vitamin

B12-mangel og derfor utsette diagnosen, noe som kan

medføre permanente nevrologiske skader (33)".

 

Om du gidder å sjekke ut linken vil du se at det er utdrag fra en forskningsrapport av farmakologisk seksjon, institutt for klinisk biologi ved universitetet i bergen.

 

Det innebærer at selv om din lege, som kan din medisinske historie, sier at DU kan ta folsyre til du er blå i trynet, så gjelder ikke dette alle. Du bør derfor være jævlig forsiktig med å være skråsikker på ting du tydeligvis ikke har peiling på. Resultatet kan være at folk her inne tror på deg og dermed utsettes for uhensiktsmessig helsefare.

 

Jeg utfordrer deg nå til å dokumentere, slik jeg har gjort, dine påstander. Dersom du ikke kan det vil jeg be deg formulere deg litt mer forsiktig i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..hvorfor inneholder de fleste multivitaminer 400 mcg folatsyre da.. jeg trodde de fleste hadde godt av å ta det jeg..dette er en annen anonym foresten..du virker så sinna at jeg ikke bruker nick nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg leste denne tråden leste jeg et innlegg hvor noen anbefalte en jente å begynne med jerntilskudd fordi hun følte seg trøtt og slapp. Man kan også føle seg trøtt og slapp dersom man har for mye jern i kroppen, og dersom man da tar jern som tilskudd kan dette være veldig uheldig. Jeg mener ikke å være sinna, men jeg blir skremt av tanken på konsekvensene ved at noen kanskje ikke spør legen sin fordi de tror de har fått det rette svaret her. Så beklager, er ikke sinna, bare bekymra.

 

Mange multivitaminer inneholder 400mcg folatsyre og i den dosen er det ikke farlig. Men hun som ber om råd forteller ikke hvor stor dose hun går på. Enkelte grupper (blant annet kvinner som tidliger har født barn med nevralrørsdefekter, kvinner som er i slekt med noen med nevralrørsdefekt, kvinner med insulinkrevende diabetes, og enkelte epileptikere avhengig av type medisin de går på) får behandling med doser opp til rundt 4mg folsyre daglig. Som du sikkert vet er 4mg mye mer enn 400mcg.

 

Hadde trådstarter skrevet at "jeg går på 4mg daglig", så er det kun legen (ved å måle B12 nivå) som kan si noe om hvor lenge hun skal gå på dette. Går hun på 400mcg daglig så er det noe helt annet. Vi vet ikke om hun tilhører noen av de gruppene jeg beskrev over, og vi vet ikke om hun kanskje derfor får høye doser. Det er derfor jeg mener at vi må være forsiktige med å svare så skråsikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...