Gå til innhold

SÅ sinna :-((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk time hos gynekolog i går pga blødninger. Er 6+1. Tok innvendig UL hvor han så spiren, men ikke noen hjertelyd. Han sa det kan være litt tidlig enda, fordi jeg ligger i grenseland for når det begynner å slå. Han ville ha med tilbake om litt over en uke. Ble sykmeldt fram til da pga min fysisk krevende jobb,.

MEN............arb.giveren min plager meg i sykmeldingsperioden!!!!!!!!!!! Han sier de har krav på å tilrettelegge arbeidet, så jeg må komme til et møte i morgen. JA, de har krav på å tilrettelegge, men det burde han vel gjort da jeg sa ifra at jeg var gravid. Sa at jeg måtte få slippe de tyngste arb.oppgavene. Det han sa var at "det ordner du med selv med mine kollegar". Hva er det for et svar a??? Det er hans oppgave å ta tak i det, i samsvar med meg selvfølgelig. Men han svikter.

 

NÅ, derimot, skal han ha med inn for å tilrettelegge, nå som jeg er sykmeldt. Føler at han har planer om å ha meg tilbake i jobb NÅ. Men det har han jo ikke lov til, ikke før sykmeldingsperioden min er over, og først da kan vi snakke om tilrettelegging. Har vært i kontakt med NAV og de støtter meg, men arb.giveren min gir seg ikke.

Har vært ute for tidligere at han har tilbakekalt min sykmelding, og er nå kjempebekymret for meg selv og baby`n.

 

Blir jo kjempestressa og irritert pga den tullingen på jobben :-((

Har nok å bekymre meg for med tanke på meg selv og baby`n, og orker ikke plaging fra arb.giver.

Fastlegen min sa at han skulle "holde fingrene av fatet".

 

Noen andre som har hatt liknende problemer med arb.giveren?

 

Hilsen rådløs

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har han ikke lov til!! Du er jo i utgangspunktet nå sykemeldt en uke!! Herregud, det må han da tåle!! Har ingen erfaring, så kan egentlig ikke hjelpe deg! Men du kan kanskje spør om legen kan ringe han og forklare? ( evt kjefte litt. ;) ) Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med slik arbeidsgiver. Det eneste som nytter er å være tøff og stå imot. Du må rett og slett nekte. Gi ham klar beskjed om at du kjenner dine rettigheter, og at du er mer enn villig til å ta det møtet når sykemeldingsperioden er over. Så slutter du å ta telefonen.

 

Sånne mennesker som det der skulle for øvrig aldri hatt lov til å være sjef. Makan til hensynsløse, arrogante maktmennesker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de høyrt om Innkluderande Arbeidsliv?? Sjukdom er ei privatsak , men sjukefråvær er ei sak for arbeidsgjevar. At arbeidsgjevar tek kontakt og vil ha ein prat er ganske vanleg etterkvart i moderne bedrifter. Kanskje tenker han at han vil prate om sansynligheta for at fråveret vert langt og at han må ha inn vikar. Kanskje vil han sjekke ut sjansane for å tilrettelegge? Du har ingen rett til å nekte, tvert i mot har du plikt på deg til å samarbeide med arbeidsgjevar, og gje dei opplysningane han/ho treng. Diagnose har dei ingenting med, men funksjonsevnen din har arbeidsgjevar noko med. Sjølv om du er 100% sjukmeldt er det ikkje dermed sagt at du ikkje skal ha kontakt med arbeidsplassen. Du er sjukmeldt frå dine eigne arbeidsoppgåver.

 

Tidleg kontakt med sjukmelde oppmodast det om fordi ein veit at dersom det går for lang tid før ein har kontakt med arbeidsplassen, vert det vanskelegare å komme tilbake. Ver glad for at du har ein sjef som ikkje bare gløymer deg når du er sjuk, for det er mykje verre!!

 

Og til Supertea: sett deg inn i lovverket, så ser du at du ikkje har rett til å nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på att du ikke skal ha det værre til enn det er, selvfølgelig skulle han ha lagt tilrette når du sa det. Men ingen sjef kan trekke tilbake sykmeldingen, dette kan kun en lege. Man trenger ikke å tirettelegge med den første sykmeldinga man får på en uke. Men man er plikta til etterhvert å få til en løsning om mulig å komme tilbake i jobb. Om man ikke kan det så må legen skrive ut att det er for risikabelt å komme tilbake på jobb men dette er vel etter 6-8 uker tror jeg ikke helt sikker. Graviditet er ingen sykdom, men jeg slkjønner det blir vanskelig om sjefen er lite samarbeidsvillig. Går det ikke ann å legge noen ting til rette for deg får du vidre sykmelding. Går nok helt fint med deg å bebyen skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blødninger så få legen til å skrive dette er ett risiko svangerskap, det fikk jeg å da kan man være sykmeldt uten å måtte gå tilbake i jobb eller måtte å igjenom div tilrettelegginger å sånne ting. Jeg blødde en del ganger i svangerskapet. Om blødningene stopper opp etterhvert kan man vurdere det igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykemeldingen din har din fastlege sannsynligvis krysset av på at det er "tungtveiende medisinske grunner" til at du ikke kan utføre arbeidet ditt i sykemeldingsperioden. Da har han ingenting med å begynne å mase om tilrettelegging. Etterpå kan han det. Be ham ryke og reise!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke tilrettelegge når det handler om truende abort,

for det er faktisk det det heter når man er sykemeldt pga blødning.

Så jeg synes du kan si til han at dere kan snakke om det når denne sykemeldingsperioden er over.

Avtal gjerne tidspunkt for et møte eller noe sånn.

 

Jeg synes også at du skal diskutere dette med legen din og evt NAV, og bruke de argumentene som de gir deg til samtalen med arbeidsgiveren din.

Det er faktisk riktig at man som arbeidstaker er forplikta til å samarbeide om å få til en løsning.

Men hvis han fremdeles svikter i tilrettelegginga,

skal legen din sørge for at du får svnagerskapspenger som varer ut svangerskapet,

og ikke sykemelding.

 

Hvis arbeidsgiveren din er redd for ekstrautgifter,

kan han søke NAV om å få refundert utgifter til ditt sykefravær

når fraværet skyldes graviditet (men da må han jo vite at du er gravid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:-)

 

Vil bare få si at jeg så absolutt er villig til å samarbeide med arb.giver. Det er bare det at mye av det jeg sier ikke blir tatt hensyn til. Føler meg rett og slett tråkka på til tider. Var for noen år siden utsatt for at sjefen at indratt sykmeldingen min fordi de da var underbemannet (gjaldt ikke svangerskap). Hva gjør man da? Var jo redd for å miste jobben. Turte ikke gjøre annet enn å møte opp, til tross for at jeg absolutt IKKE burde vært på jobb. I dag vet jeg bedre.

 

Hadde en samtale med sjefen i går, og det gikk forsåvidt greit. Men jeg gav han klar beskjed om at så lenge jeg har sykmelding så kommer jeg IKKE på jobb. Tror han har litt vanskelig for å skjønne det. Ville helst ha meg på jobb, men han sa at han ikke skulle tvinge meg hvis jeg ikke ville. Det er ikke snakk om å ville eller ikke. Skulle helst vært på jobb jeg, men nå må jeg tenke på meg selv og min lille spire. Snakket om tilrettelegging når kommer tilbake i jobb.

Sjefen visste faktisk ikke, før for et par dager siden, at de kunne søke fritak for 16-dagers perioden. Har også vært i samtale med NAV, og de sa at arb.giveren IKKE kan overprøve en sykmelding og det er jo godt å vite.

Snakket også med fastlegen min som sa at han skulle "holde fingrene av fatet".

 

Men, jeg må jo si at jeg har bekymringer videre i svangerskapet når det gjelder arbeidsgiver. Får bare prøve å gi slipp på de, men de er ikke lett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til framover jeg :)

Det er ikke lett når man må sloss hele veien for ting som burde være en selvfølge.

 

Tenkte å gi deg ett tips til:

Lag en skriftlig avtale med det dere blir enige om på tilretteleggings-samtalen.

Da har du dokumentasjon på hva han har lovet,

og noe å slå i bordet med når han ikke følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...