Gå til innhold

Såpe i "oppsamlingsbøtta" til tøybleiene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve meg på tøybleier, har kjøpt på jysk, og ullbukser på nøstebarn. Men har ikke lyst å vaske så ofte, da har dere de vel i en bøtte med vann?

Skal jeg ha noe såpe i dette vannet, og hvor mange dager kan jeg spare opp før jeg må vaske? Har kjøpt masse bleier så jeg har for mange mange dager, kan vel bruke de til gulpekluter også..?

Gleder meg til å prøve dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen så brukte vi bøtte med vann + eddik, men syntes det beli mye kliss med vannet siden maskina vår har frontåpning og ikke toppåpning.

Nå bruker vi tilitersbøtter med lokk - ikke noe vann eller eddik. Skyller ut av bleiene i iskaldt vann rett etter bruk, vasker ca to maskiner i uka og plages ikke av noe lukt.

Ved vask så har jeg først en kald skylling, så vanlig vask på 60 grader med lite såpe i (bruker ca. halv dose av flytende Blenda), og av og til har jeg ekstra skylling etter vask for å virkelig få ut alle såperester. Bakterier og lort vaskes ut med vannet, såpa tar flekker, så er ikke redd for at bleiene ikke skal bli reine nok med så lite såpe. Det er større fare for mye såperester i bleiene og utslett på stumpen til L om jeg bruker full dose med såpe. Dette er noe som gjelder for alle tb-brukere, med mindre en har en super-super vaskemaskin som bruker rikelig emd vann og skyller vasken knallbra (noe som vel ikke er å få tak i, for alle maskiner skal spare miljøet = spare vann + strøm).

Bleiene du har kjøpt kan brukes til gulpekluter + + + Vi brukte flanellsbleier som gulpekluter, liggeunderlag på stellematta, håndkler, hodeunderlag i vogna/senga/kurven/vogga o.s.v. Synes at de føles mye mykere og mer behagelig til den typen bruk, samtidig så er det ingenting i veien for å vaske de sammen med bleiene :-)

Skrevet

Takker, jeg gleder meg til å motbevise at dette bare er stress. Folk bare himler med øynene siden vi skal bruke tøybleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...