Gå til innhold

Hjelp til ped. opplegg i bhg...(praksis)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå skal jeg være sabla kip og si som følger:

 

Hvis du skal bli førskolelærer, så nytter det ikke så sitte inne på en "mamma-forum" å spørre damene der om opplegg du kan bruke i barnehagen. Du trenger å finne ut av dette selv, tenke, handle, erfare, reflekter og vurdere, både på teori og praksis. Når du kommer ut i praksis så vil du møte en øvningslærer som skal ha ansvar for deg og sammen med henne/han skal du ha veiledning og sammen vil dere finne ut av et opplegg som dekker de målene høyskolen har satt for praksisen.

 

Jeg har hatt mange studenter opp gjennom og veileder så gjerne, dvs, stiller så gjerne de rette spørsmålene til å få folk til å tenke selv, til å gjøre kunnskap til sin egen, men noe rent opplegg eller metode vil du ikke få av meg. Det er jo nettopp det som skal skille førskolelærere fra ufaglærete. Alle kan kjøre ett opplegg, men førskolelæreren skal gjøre det på grunnlag av teori h*n har tilegnet seg og vite hva h*n vil med det.

 

Håper du får en dyktig øvningslærer og en lærerik praksis :-))

 

Klem fra

Jeg har vært ute i permisjon et år, defor er jeg litt "ute" av det......Lurte bare derfor på litt hjelp fra dere da, ser ikke helt problemet i det egentlig.......Blir jo samme som når vi hjelper hverandre i klassen....

 

Fikk ikke tatt andre klasse ifjor derfor må jeg ta den nå (fikk bebisen da), går i tredje.....

 

De faga det gjelder er naturfag, norsk, fys fos og selvfølgelig ped....

 

Det jeg kunne tenke meg var å begynne med samlingstund rundt opplegget...(evt lest eventyr, bok e.l) Gjerne gått ut og utforsket i naturen f.eks....Brukt kroppen, utforsket....Dette da hvis jeg er med de større barna, små barns avd har jeg ikke peiling......

 

Syns dette er veldig vanskelig stella, derfor jeg spurte her.........Ikke for å få den mest lettvindte løsningen...Mange bytter jo bare opplegg i klassen, jeg gjør ikke det....

Veldig bra at du ikke gjør det MammisOgTøffer'n, det ville du ikke ha lært noe som helst av. Håper du ikke missforsto meg, mente ikke å være nedlatende eller frekk med det jeg sa. Det jeg mente, er at et ferdig opplegg ikke vil gi deg noe, det er ikke slik man jobber hverken som student eller pedagogisk leder. Da hadde det jo bare vært å samla all verdens opplegg i en bok, dele den ut til nogenlunde oppegående personer og la dem lede barnehagen.

 

Som sagt, så tror jeg vel kanskje det er lurt av deg å lage et opplegg sammen med veilederen din, da vil det bli gjennomtenkt og godt knyttet opp mot aktuell teori innen de aktuelle fagene.

 

Missuneder deg egentlig jeg som fremdeles er i dannelseprosessen som ny førskolelærer. Kjempe spennende :-))

Missforsto deg nok litt da ja........

 

Men det var ikke akk et ferdig opplegg jeg ville ha heller.....Men ideer og tips.....(og det vil jeg jo si at er akkurat det samme som om når vi tar opplegg fra div vi lærer på skolen.)

 

Men ja, er enig i at man lærer av seg selv.....og må si jeg hadde lært veldig mye av et opplegg som f.eks gikk rett ad dundas!!!hehe....

 

Misunnelig??? Jeg sku ønske jeg var ferdig jeg, som jeg egentlig skulle vært........sukk.....Praksis syns jeg faktisk er noe av det verre......Og ha denne hauken over seg hele tia,hehe:)

 

Og føler egentlig nå at jeg står helt fast, totalt hjernedød etter en altfor lang permisjon................:) Det er ikke lett å komme seg inn igjen nå da......

 

Men når det er sagt, så må vi ha et ferdig opplegg FØR vi kommer i praksis....Sånn var det iallefall i første klasse....og øvingslærer sa ingenting om det før jeg var ferdig med det......Og da hadde jeg forresten et knall bra opplegg,hehe:) Og nå får jeg det lissom ikke til, så lite motiverende asså............

Annonse

stella polaris; HI spurte jo bare om forslag, ikke et helt ferdig opplegg. Dagens studenter skal gjerne lage ferdig sine opplegg uten innblanding fra øvingslærer først, for deretter evaluere sammen med øvingslærer etterpå. En veldig effektig og god måte å lære på.

Dessuten er det bra å kunne dele erfaringer og forslag til opplegg. Selv som ferdig førskolelærer trenger man påfyll av idéer innimellom. For min del var det iallfall ikke slik at idéene bare poppet opp med en gang jeg var ferdigutdannet.

Om høsten er det gøy å utforske det som skjer ute i naturen når naturen forbereder seg til vinteren.

 

Jeg hadde en gang et eksperiment med de største barna som gikk ut på hvordan naturen selv bryter ned bladene som faller på bakken. Men de egner seg nok best over lengre tid. Vi gravde ned noen lønneblader i jorda et bestemt sted. Vi sjekket hvordan de så ut etter én uke, etter én måned, etter to måneder.. så kom vinteren, og da våren kom så gravde vi og bladene var helt oppsmuldret. Veldig spennende.

 

 

 

Tusen takk nøtt......:)

Hjalp på humøret, følte meg som en forferdelig person som "jukset" meg til et ferdig opplegg....

 

Men er som du sa ja, jeg trenger noen ideer og tips, er ikke så lett når man ikke har noen erfaring fra bhg fra før.....Som du også sier så deler man erfaringer når man er ferdig utdannet!

 

Når man er ferdig og har klassevenninner i andre bhg som har hatt et opplegg der som har funket kjempe bra, så har man vel lyst til å prøve det i sin "egen" bhg...

 

Planen skriver jeg jo selvølgelig selv, men det var denne fantasien da.....Men det hørtes jo kjempe spennende ut det dere hadde gjort da, må notere ned det:) Tuuusen takk asså....Det hjelper så mye å føle at jeg bare kommer inn på riktig spor igjen:) Det passer perfekt å finne på noe ute i skogen i forhold til fagene også...Men ikke for omfattende, vil ikke ta meg helt vann over hodet egentlig....Vi skal kun være der fem uker, så da blir det kanskje dumt da? eller? De kan jo forsette med dette utover kanskje.......

 

Jeg kunne godt tenkt meg å hatt med sansene også! i forhold til fys fos....

 

Det stemmer det du sa nøtt, vi må ha et ferdig opplegg, som ikke blir evaluert før etterpå, slik at vi skal kunne se våre "feil" selv.....Vi må også ha en ferdig grovplan over de fem ukene....Det er jo ganske vanskelig egentlig da vi ikke aner noe om hverdagen i den enkelte bhg....

 

Igjen....Tusen takk nøtt:)

Opplegget jeg nevnte passer nok ikke så bra hvis du kun skal være der i fem uker. Da ville jeg heller gått for noe annet.

Er det slik at du ikke vet om du skal på vanlig avd eller småbarnsavd?

 

Jeg har arbeidet mye med sansene på småbarnsavdeling. I samlingsstund f.eks. har jeg tatt med diverse ting barna kan kjenne på, høre på, lukte på... en bolle med vann - høre vannet renne, kjenne kaldt/varmt, cellofan - høre det knitre, krydder - hva er søt lukt, hva lukter surt? Hvordan lukter en appelsin? Finnes gode formingsaktiviteter som går ut på sanseopplevelser, f.eks lage bilder av silkepapir, modellkitt.. Ved aktiviteter som baking får man flere sanseoppleveser i ett; forme deigen, kjenne lukta når rundstykkene steker i ovnen og smake dem etterpå.

Er bare rent tankespinn her hos meg nå, ble sikkert veldig rotete.. hehe..

Ok, da får jeg spare den ideen til jeg kommer ut i jobb isteden:)

 

Vi har ikke fått greie på hvilken avd vi skal være på enda nei, kjempe dumt....For jeg kunne tenkt meg å begynt å jobbe med dette nå, får høre litt til uka kanskje....

 

Ja, et sånt opplegg hadde vært supert...Akkurat noe sånt jeg kunne tenke meg (men fantasien strekker ikke til) spennende å se barnas reaksjoner da...Noterer det nå, tusen takk:)

 

Har tenkt litt på å lese en bok, men nå husker jeg ikke hva den heter!!!Handler om en trylledrikk, vet du kanskje hvem jeg mener?hehe....Jaja....Også gå ut i skogen og finne indigrenser til denne drikken og tilslutt lage den..Men er usikker enda,kan jo lage noe mer ut av det også.....Kan jo evt bake boller itillegg....

 

Tusen tusen takk, du aner ikke hvor mye du hjelper meg nå:) Flink du er:)

Det å lage trylledrikk høres jo kjempe spennende ut! Det enkle er oftest det beste, mener jeg. Ha en samlingstund, snakk om hva som skjer i skogen om høsten, hva finner vi i skogen om høsten osv. Gå ut på tur,bruk kroppen, kryp under grener, over stener, lag en naturhinderløype, finn masse spennede materiell (kongler, stener, kvister, blader, nøtter, blomster osv) som dere tar med til bhg. Tilbake i bhg kan dere leke "kims lek" med det dere har funnet. Dere kan lage en liten skog i sandkassa, male høst bilde, lage kongledyr. Få barna til å tegne en tegning fra turen. De som ønsker det kan vise og fortelle til de andre.

 

Dette var bare masse ideer. Lykke til!

Tusen takk, kjempe mange gode ideer altså!!! Så kjekt å få hjelp:)

 

Skriver ned alt dere sier, herlig....Nå har jeg noe å jobbe med og det er såå deilig:)

 

Kims lek? Hva går den ut på? Tror ikke jeg har hørt om den.....

 

I forrige praksis lagde jeg et eventyr om pinnefolket som mistet pinnene sine og hadde her en natursti med mange div oppgaver relatert til eventyret..vi levde oss inn i eventyret og møtte på mange hindringer,hehe....Det var kjempe gøy! Fnt de tilslutt og her lagde vi pinnebrød:) Malte da fra turen etterpå.....Kjempe fornøyd med det faktisk, noe jeg nok kommer til å bruke videre....:)

 

 

Igjen, tuuusen tusen takk, dere er supre:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...