Gå til innhold

Stort spisebord i stue eller på kjøkken?

Anbefalte innlegg

Vi har vært hos arkitekt, og hun har tegnet 4 forskjellige planløsinger på det fremtidige huset vårt, alle med et vanvittig svært kjøkken med et stort spisebord. Det innebærer altså at når vi skal ha gjester til middag e.l. så må vi sitte på kjøkken. Å da må jo alltid kjøkkenet være strøkent. Slik har vi det i grunnen nå også ettersom det er åpen løsning, men savner jo innimellom å kunne stenge av. Så jeg får ikke helt roen med det...

Noen her som har løsning med spisebordet på kjøkken? Ville dere gjort det samme igjen?

Fortsetter under...

Har spisebord med plass til opp til 12 på kjøkken! Deilig!

Barn kan tegne og sysle med sitt her, mens mor og far lager mat. Vi kan bake hele familien og flere til (ser for meg pepperkakehuset til jul!).

Allrommet er jo det vi bruker det til i det daglige. HVER DAG...

OG, vi kan snakke med middagsgjestene våre mens vi passer sausen, suffleen og den skjøre sjokoladefondanten! He, he... Nå høres jeg max gourmet ut. Det er jeg slett ikke. Bare veldig glad for at jeg slipper å være den som glir ut av alle samtaler - som vertinne - fordi jeg må ut på kjøkkenet.

Ikke er jeg særlig ryddig og pirkete av meg heller, men det er utrolig hva oppvaskmaskin to meter fra middagsbordet gjør for den biten av det. Også litt belysningsideer/vinuer kan tenkes gjennom. Slukk lys over og under og rundt kjøkkenbenken når den ikke er i bruk, ha direktelys over/mot (og gjerne oppå) spisebord. Vi har vinduer og litt utsikt andre veien. Perfekt.

Tenk på god plass til å stue vekk store ting. Matskap med plass til flasker, hermetikk osv., bøtte/langkost-skap (særlig om du ikke har vaskerom på samme etasje), og ekstra skap til alt servise (det pene bør ikke stå i stua, når det brukes på kjøkkenet!).

DET savner vi litt, siden vi ikke har komponert kjøkkenet fra starten av selv.

Vi har kjøkken på 21 kvadratmeter, og har spisebord der. Stua er 35, så siden vi har så god plass på kjøkkenet synes vi det er greit å ikke bruke plass på ett til spisebord i stua. Vi har dobbeldør med glassvinduer mellom stue og kjøkken. Den står stort sett åpen, men det er greit å kunne stenge iblandt.

Synes ikke det er noe problem å ha gjestene på kjøkkenet. Det er jo litt varierende hvor ryddig det er der, men tenker at de fleste vet at det blir litt rot av å lage mat. Dersom det er noe spesielt, planlegger jeg litt godt, slik at det f.eks er tomt i oppvaskmaskinen på forhånd, og lett å hive ting inni.

Ellers har vi downlights i taket, med ulike brytere for ulike soner. Så på kveldstid kan jeg dempe lyset borte ved kjøkkenbenken, uten å dempe det ved bordet. Det hjelper litt.

Takk for svar! Da ser det ut som mannen og arkitekten får viljen sin :-) Har ikke tenkt på det med at en fortsatt kan være sosial selv om en steller på kjøkken, godt poeng.

Vaskerommet er rett på siden, så det er mye som kan stues inn der. Arkitekten gav meg et tips, og det var at viss ikke all oppvasken gikk inn i oppvaskmaskinen, så hadde hun en baby badestamp hvor hun la alt det andre oppi og satte ut på vaskerommet. Så var det ute av verden liksom. Hun hadde også en løs koketopp, så viss det var noe som skulle stekes/kokes som luktet veldig, så gjorde hun det også på vaskerommet. Er mye som fungerer bare en er kreativ :-) Jeg får nok endre innstillingen min litt da.... ;-)

Hvis du har åpen kjøkkenløsning mot spisebordet, men passer på at veggen som vender mot spisebordet er en 'halv-vegg' som går litt høyere enn selve benken, så får du skjult mye av rotet på benken, samtidig som det er ganske åpent og du kan konversere med gjestene mens du kokkelerer.

Hm.. litt dårlig forklart kanskje?!

Vi har også stort kjøkken med stort spisebord og vi eeeelsker det :) Har selv vokst opp med "ordentlig" spisestue, men om jeg noen gang får bygge hus selv blir jeg å gå for den løsningen vi har nå.

Nok en fordel med stort deilig kjøkken er at når man ikke har to stuer, har man likevell to oppholdsrom. Når vi har besøk sender vi barna opp i stua å leke og så kan vi "voksene" kose oss med kaffe på kjøkkenet.

Nå har vi akkurat fått installert peis også på kjøkkenet og gleder oss til vinteren :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...