Gå til innhold

Noen som har greie på overtid her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min jobber 230-250 timer i mnd. Er dette lov? Han har kontrakt på at en normal arbeisuke er ca 37.5 timer.

Dette sklir bare mer og mer ut. Han har heller ikke betalt for overtiden. Får samme timelønn som ordinær timelønn.

Arbeidstilsynet er jo så avvisende så der var det ikke mye hjelp og få.

Skrevet

noen steder kan sjefen beordre til overtid, men da skal dette stå i kontrakten. men uansett skal han jo ha overtidsbetaling.

Skrevet

Har lest at man skal ha min 40% overtid av ordinær lønn. Dette får ikke mannen min. Han får ordinær timelønn for overtid, og heller ikke fri i bytte. Han har ikke hatt sommerferie heller. Sjefen hans sa det ikke var mulig å gi han fri.

Mannen min sier jo ikke i fra selv. Men nå må noe gjøres om vi skal redde ekteskapet vårt.

Men har hørt forskjellige regler om hvor mye overtid man kan jobbe i året. For ikke å ta i så masse jobber manne min 80 timer i mnd overtid, det blir jo 960 timer i året. Han har som sagt ikke hatt ferie ellers kunne jeg jo trukket av ca 60 timer. Men havner jo likevel på 900 timer i året.

Skrevet

overstiger man 37.5 timer på en uke skal man ha 50 eller 100% overtid.

Det er jo bare å nekte, samt å kreve overtid.

Fatter ikke at folk finner seg i slikt nå til dags.

Skrevet

En hel masse frem og tilbake snakk.

Jo, det var klart han burde hatt ferie ....... men.. bla bla

Jo, han skal jo ha for overtid.... men.... bla bla

Jeg ble så oppgitt og forbanna at jeg var fristet til å legge på. De var ikke overhode innteresert i å sjekke opp dette med arbeidsgiver eller noe.

Overtid kunne avtales med tillitsvalgt sa han... Sikkert fint det men denne bedriften har ikke tillitsvalgt, ikke verneombud eller noe. Og de er mange ansatte!

Skrevet

Se arbeidsmiljøloven kap. 10 (f.eks på www.lovdata.no). Hele kap 10 omfatter arbeidstid.

f.eks om overtid:

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Skrevet

hadde tatt å lest skikkelig gjennom kontrakten hans å sett hva som stod i den, for du har rett på enten avspasering eller betalt overtid.

alle bedrifter med mer enn så å så mange ansatte skal vel ha både internkotroll og verneombud å full pakke trodde jeg??

virker som en litt useriøs bedrift det derre.

Skrevet

Jeg har selv jobbet i samme bedrift før og vet det er lusent der!

Men hva kan jeg gjøre da når ingen vil ta tak i det. Mannen min tørr ikke fordi han er redd for å miste jobben.

Det var en der for 2 år siden som prøvde. Han fikk sparken. Og det værste er at de finner en løsning på å sno seg unna det også.

Han som fikk sparken prøvde å dra de for retten men fikk 50 000 i forlik og beskjed om at prøver du dette blir det helvete for deg!

2 Har faktisk fått fyken der.

Så jeg skjønner at mannen min ikke vil.

Men er ikke arbeidstilsynet til for akkurat slike da?

Skrevet

Regner med at han ikke er organisert?

har de noen HMS på arbeidsplassen?

Sjekk kontrakten hans.....

Lykke til!

Skrevet

sku tro det ja. hadde tatt meg en tur inn på kontoret på arbeidstilsynet å fått en skikkelig prat med dem jeg, de må jo kunne svare på noe??

Skrevet

Lest kontrakten nå. Det er bare 1 A4 ark. Står ikke noe om overtid eller avspasering. "Dem normale arbeidstiden anses å være 37.5 timer pr uke"

HMS har de ikke. Finnes ikke internkontroll!

Kona til han som driver fimaet er høyt oppe i politikken her så de gjør vel nesten som de vil. Hun var ordførerekandidat forrige valg.

Jeg kan ikke reise til arbeidstilsynet heller. Det er jo 22 mil til næreste kontor.

Mannen min var organisert men det ville de ikke ha noe av så det måtte han bare si opp.

Men hvorfor er arbeidstilsynet i Norge da?

Skrevet

virker jo ikke som bedriften følger arbeidsmiljøloven, og alle bedrifter i norge er nødt til det.

og arbeidstilsynet er jo for å sjekke at norske bedrifter følger den, så hadde ringt å mast på arbeidstilsynet jeg til de kunne gi noen bedre svar.

Skrevet

Dette hørtes ikke lett ut....

Ring arbeidstilsynet igjen og be om en ny samtale over tlf. Husk å skriv ned navnet på den du prater med, da kan du forholde deg til en person hele tiden.

Skrevet

Ringte igjen og fikk snakke med en dame denne gangen. Da jeg sa han jobbet ca 900 timer overtid i året ble det stille i andre enden. Nevnte både det med lønn og at han ikke har hatt ferie.

Hun ba mannen min skrive brev til de hvor han skriver faktiske forhold. Han må skrive under med navn men han kan skrive på at han ønsker å være anonym ovenfor arbeidsgiver.

Hun mente at det ville bli ettersyn fra arbeidstilsynet i forhold til arbeidsmengde, ferieloven og lønn fordi dette var grov overtramp fra arbeidsgiver.

Men hvordan skal jeg få mannen min til å skrive ett slikt brev da? Tviler på at han vil. Det er jo så vanskelig dette her. Noen som har en human torturmetode jeg kan bruke på han? hehe

Skrevet

Godt, regnet nesten med at du hadde møtt en motvillig sjel sist du ringte:o)

For sin egen del bør han tenke overen del ting:

* Han blir utnyttet på det groveste.

* Lett å slite seg ut.

* Han får for lite i lønn.

* Ferier og fridager skal brukes til å hente seg inn, når gjør han det?

For deres del bør han tenke på:

* all tid han mister med barna og ikke minst deg!

* Er han klar for å leve livet alene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...