Anonym bruker Skrevet 11. september 2007 #1 Skrevet 11. september 2007 Gutten vår på 1.5 år har hatt eksem siden han var ca 2 uker gammel, i varierende grad. Har vært og testa for allergi, ingenting å finne der. Bruker kremer som aderma, a-vitamin og agrosan, pluss at vi måtte gi tapt for kortisonen. Men ingenting hjelper, og hjelper det så kommer det alltid tilbake. Ikveld hadde han mer eksem på kroppen enn vanlig hud og holdt på å klø seg ihjel. legen sier bare at vi må smøre og vente... er det virkelig slik for alle? ellers gjør vi alt riktig, i for hold til å bruker lite vaskemidler, skylle ekstra, har prøvd å kutte ut div matvarer i perioder, uten at dette har hjulpet...
Fire? Skrevet 11. september 2007 #2 Skrevet 11. september 2007 Hei ! Eksem er noe dritt - men dette høres jo ikke helt bra ut. Jeg ville anbefalt deg å tatt dette opp med helsestasjonen - og fått en rekvisisjon til en spesialist lege. (Antar du bare går til fastlege..) - Vår fastlege ville verken teste gutten vår - eller gi meg rekvisisjon - men legen på helsestasjonen var veldig behjelpelig. Nå har vi konstatert allergi - og er i gang med et "systematisk opplegg" - 100 % frisk er han ikke -og det vil han nok heller ikke blir - slik er jo eksem. Men jeg føler vi ihvertfall har litt mer kontroll. Når dere testa han for allergi - så var det jo sikkert bare for en del mulige kilder - kanskje en utvidet test hos en spesialist hadde vært tingen. Ellers er det som jeg føler hjelper aller best hos oss - Vasking med SH krem og påfølgende Olje bad med NAF olje.. Lykke til - gi ikke opp
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Hei! takk for hyggelig svar, det føltes godt å lese at vi ikke er alene. Har vært og testa for allergi da, og han var negativ på alt, men er det noen andre spesialister enn allergilegen vi kan gå til? Har heldigvis en skjønn fastlege som hjelper oss veldig mye, men både hun og allergilegen virket litt rådløse, iallefall etter at han viste negativ på alt. De bare "pøser" på med kortison, samtidig som de messer om de ekle bivirkningene, hehe. Artig å høre på... Men du skriver om SH- krem? Og NAF olje? Får vi kjøpt det på apoteket? Verdt å prøve. Skal prøve ut homeøpati (riktig skrevet?) og, svigermor betaler! Hehe. Takk igjen for svar og lykke til dere og! Ha en god dag. kløende klem fra oss
Paddin Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Hei på deg, vondt å lese innlegget .... for jeg vet akuratt hvordan dette er. Mine to har hatt atopisk eksem siden fødsel og det er til tider veldig tøft. Hvis det er din spesialist som ikke gjør none fremskritt med sin behandling så spør fast lege om åå bli henvist til en ny. Synes det er fryktelig at legen skremmer med kortison farer , er barnet ditt veldig plaget er det ikke mye som hjelper for å dempe. Vi behandler våre barn med kaliumpermanganat...til både forebygging og i en behandlingsperiode sammen med krotison. Har dere prøvd dette? Hør ogsp med fastlege /spesialist om søknad til Voksentoppen. Astma, allergi og eksem avd. til Rikshospitalet. Det tok oss seks år å komme oss dit og det var i det seneste laget synes jeg. Men det var velidg godt og bar på mange måter. Ta deg en titt på eksembloggen vår - der står det et og annet, og med litt bilder vil du i allefall i føle deg alene for det er du IKKE. http://www.sosken.blogdrive.com Vi er mange om denne sykdommen og vi kan også treffes på. http://www.aaenorge.com Lykke til og stå på. Smøre smøre smøre ......... :-) Klem
Anonym bruker Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 vi bruker en krem som heter miniderm som hjelper veldig bra, den er fryktelig dyr, men kan søkes om å få dekket via paragraf 5.22 med egenandel og tilbakebetalt utover 1600kr i året... Vi fjernet kumelkproteiner og det hjalp på vår datter, samt jordbær og makrell i tomat.
Paddin Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 Miniderm er det første gang jeg hører om. Det står på i felleskatalogen at Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Hud: Forbigående svie, kløe, stikninger og rødhet. Miniderm forårsaker ikke flere uønskede hudreaksjoner i forhold til krembasen. Merker ditt barn noe sviing og stikning når denne påføres ? Verd å prøve ... tusen takk for tips :- )
Paddin Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Ser prisene på Miniderm ligger på Miniderm fås kjøpt i 100 grams tube som koster kr 59, og en 500 grams boks til kr 289. og det er ikke så mye hvis dette stemmer synes jeg. Locose betaler vi 200 kr for 350, Locobase repair 100 g 180. Smøring koster og vi er fryktelig takknemlig for refusjons ordningen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å kutte ut å gi barnet kumelt. Kjøp isteden soyamelken prosobee på apoteket, og ta vare på alle kvitteringer. Dette gjorde vi og eksemen forsvant etter noen få mnd!! Og avføringen ble normal, og barnet ble mye roligere! Atopisk eksem og melkeallergi henger ofte sammen! Og ikke alltid det slår ut på tester dessverre på så små barn. Vi fikk bekreftelse fra legen på at barnet vårt måtte få prosobee på blå resept pga. melkeallergi bare ut fra symptomene vi beskrev før og etter. Ellers vil jeg anbefale Tyroler Natursalve mot eksem (fås kjøpt på helsekost). Denne kremen brukte vi faktisk istedenfor kortison!! Ellers viljeg anbefale å bruke vaskemiddel Blenda sensitive og ikke skyllemiddel til alle klær/håndklær og sengetøy ol. barnet deres bruker! Og unngå all ull! Barnet vårt får eksem bare av å leke med dukkeklær av ull.. Unngå at barnet blir for varmt, for da blomstrer eksemen.. Og masse fuktighetskrem (Locobase) for å unngå at huden bli tørr og dermed at eksemen lettere kommer. Stå på og masse lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 hva testet de allergi mot?? Sønnen vår ble testet mot melk, egg, tomat, hund, katt, nøtter og fisk, men jeg hører jo andre som er testet mot andre ting.... Legen sa at eksem (i forbindelse med allergi iallefall) stort sett kom fra egg eller katt i den alderen, og vi hadde utslag på egg men ikke katt.
VinterSol+2 Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 hei, trist lesning over her syns jeg, men tenkte å foreslå en enkel liten ting som har hjulpet mannen min en del, iallefall.. han har hatt atopisk eksem siden han var liten, og en av de tingene som hjelper han veldig, er å bade i ullkur! (ja, du leste riktig. sånn ullkur som du behandler ullbleier eller ullgensere med, osv osv..) du får en veldig fin en på helsekosten, uten noen som helst parfymer eller lignende, i gul flaske. den koster slettes ikke mye. bare erstatt oljen i badevannet med ullkur i stedenfor. grunnen til at dette hjelper, er at ullkur rett og slett er disse fettstoffene fra huden til sauen, som er helt naturlig og veldig sunt for huden. og denne kan du bruke mye, i motsetning til kremer osv, som ikke er bra i lengden, eller mister effekt når du har brukt den mye. er det lanolin det heter, dette stoffet, tro? jeg er veldig spent nå på å se om vesla har arvet min gode hud, eller mannen min sin problemhud, foreløpig ser det lovende ut. men ullkuren er i hus uansett:)
Fire? Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Hei igjen, ikke hver dag jeg er inne......... Ser du har fått mange gode svar, men for å fullføre dette med "baderegime" hjemme hos oss. Som forøvrig skjer hver kveld. På apotektet får du kjøpt SH Krem (er en fuktighetskrem) og NAF badeolje. Ta han med deg inn i dursjen - og dursj han "våt" - ta på krem - som om du bruker masse såpe - som du "vasker" huden hans med. Skyll så av kremen. Legg han deretter direkte opp i badekaret med NAF oljen - og la han ligge der helst 15 minutter minimum. Når du tar han opp -forsøk å la han luft tørke mest mulig. Kjør deretter på med fuktighetskrem om du føler det nødvendig. Kremen er for å rengjøre huden hans skikkelig godt - og oljen for å gjøre huden "fet" slik at den ikke tørker så mye ut som eksemhud gjerne gjør. Dette er en veldig vanlig prosedyre - merkelig ikke du har fått dette rådet fra din allergilege. Jeg anbefaler deg absolutt å prøve - og kanskje kanskje er du heldig og ser at det virker.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Fra hovedinnlegger. TUSENTAKK! For så mange gode svar, det er veldig godt å se at så mange tar seg tid til å svare. Mange ulike svar og måter og mye rart som funker, tror jeg bare må begynne i en ende og prøve. Kumelk ble "banned" her i huset for minsten for en uke siden, så får vi se om det var det som gjorde det... Ønsker dere lykke til dere og søte damer, så får vi se, kommer sikkert inn med flere "hysteriske" innlegg, hehe. Men et tips fra meg da, som har funket på oss (ikke alltid men veldig ofte), å bytte på hvilke kremer man bruker! Ha 2 dager med en krem, så hoppe over på en annen osv, selvsagt ikke hvis man er på kortisonkur, men sånn ellers. fikk tipset av en kompis med eksem. Ha en god natt så lenge!
mamma til en liten & en stor Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 Et lite tips til som har funket godt for oss! Et godt alternativ til kortison er kremen Elidel (fåes på resept fra legen) Den er dyr, men varer lenge og virker godt. Lykke til! Hilsen mor til gutt (2 år) med atopisk eksem fra 3 mnds alder.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 barna mine har ikke merket sviing når vi bruker denne kremen. Vi har brukt den iettår nå. Hvor fant dude til 289kr? Her koster den 380kr... og 100grs tube koster 89kr. Lykke til videre. PS! Når kløen er som verst og nettene lange, har vi fått phenamin som er kløstillende og søvndyssende....
Zupermam Skrevet 8. oktober 2007 #15 Skrevet 8. oktober 2007 gå til spesialist. hverken allmennleger eller helsesøstre holder mål har jeg funnet ut.
Zupermam Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 Ja KUMELK er for kalver, ingen andre! Vår pode hadde eksem på hele kroppen da han var 4 mnd. Prikktestet ham for melk og egg-allergi da, og kutta ut melk i kosten min, siden jeg ammet ham ennå. Og da mener jeg ALL melk, i all slags mat, Det er bare å starte å lese innholdsbetegnelsenen, hihi. Etter et par dager, ble han helt fin! Nå smører vi ham ikke i det hele tatt, han er nå 13 mnd, og han får ikke noe med melk i. Jeg han endelig spise det jeg vil, for nå er puppen stengt, puh, men det har vært verdt det. det er masse mat uten melk, det er bare å komme inn i vanen:)
Yulia Skrevet 18. oktober 2007 #17 Skrevet 18. oktober 2007 Enig med deg Zupermam! Gå til feks hudspesialist... det koster jo men er såååå verdt det!!! Datteren min har allergi mot hund, melkeallergi & atopisk eksem. Helsesøster hadde ikke peiling på dette...så jeg tok saken i egne hender og bestilte time på Volvat. Hudspesialist. Alt ble så mye bedre da. Nå smører vi med fuktighetskrem 2 ganger daglig og bruker av & til Elidel. Kortison har vi ikke brukt siden i sommer. Jenta vår er snart 10 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå