Gå til innhold

Sex og ks, etter ett visst antall uker???(ønsker mange svar)

Anbefalte innlegg

Hei..

Lurer bare på om noen vet, har fått beskjed om at en ikke bør ha sex etter ett visst antall uker, når man har hatt ks??? noen som vet d? Her i huset er d 4 uker siden og er ferdig med å blød og kjenner lysten er på vei tilbake? Er litt redd for det med sammentrekkningene under orgasme og såret der de sydde... mulig jeg overreagerer men må spørre.. Noen som har hatt sex så tidlig som 4 uker etter keisersnitt???

Tusen takk for svar :o)

Klem

Fortsetter under...

etter 2 haste keisersnitt fikk jeg beskjed så lenge jeg har ett sår i magen og livmoren så må jeg unngå sex helt til det grur skikkelig.

D.v.s 5 til 6 måned så om du har så lyst og få infeksjon og komplikasjoner så er det opp til deg ,men jeg ville ikke lekt med livet og helsen og det såret inn i magen og livmoren.

Legen på Rikshospitalet sa det ikke var noe problem å ha sex etter keisersnitt. Jeg spurte om jeg burde vente til renselsen var over etter 6 uker, men hun sa at så lenge man brukte kondom trengte man ikke vente så lenge om man ønsket å ta opp sexlivet igjen før.

Operasjonssåret hadde ingen innvirkning på dette. Det eneste man måtte tenke på var det innvendige såret etter morkaka (som alle har), som måtte unngå infeksjoner. Derfor kondombruken.

Så bare å kjøre på for den som har lyst ;-)

Annonse

Ang. sammentrekninger under orgasme må vi jo huske at livmoren har vært gjennom langt hardere og mer langvarige sammentrekninger i forbindelse med etterriene. Så en liten orgasme (eller tre;-) ) flere uker etter fødsel er bare blåbær!

Jeg antar at man bør vente til de magsike 6 ukene som ved normal fødsel. Men føler du deg i fin form og klar for sex er jeg overbevist om at det bare er sundt for deg og din kjære :-)

Orgasme er i hvertfall ikke usundt for deg. Kondom den føste tiden er sikkert lurt med tanke på infeksjoner.

Håper jeg er klar for sex allerede etter 4 uker... Skjønt jeg venter en tett nr to... Spørs om det ikke tar på energien en stund etterpå.... ;-)

hadde samtale ved hjemreise etter hastekeisersnitt og jeg spurte han da om dette.han sa at det var :HELT OG HOLDENT OPP TIL MEG NÅR JEG FØLTE FOR DET.INFEKSJONSFAREN VAR MINIMAL OG IKKE STØRRE EN HVIS DU HAR FOR EKSEMPEL MENSEN.MEN FOR Å VÆRE HELT SIKKER HVIS JEG VAR REDD FOR INFEKSJON KUNNE VI BRUKE KONDOM NOEN UKERS TID!

jeg hadde sex etter kun 6 dager uten at det var vondt i det hele tatt.litt øm i magemusklene var jeg jo men nå var det vel ikke den avanserte sengeleken vi ville begynne med heller da.

p.s har etter dette født vaginalt en gang også og fikk omternt samme beskjeden:føler du for at du vil så kan du ha det.er det noen som har ødelagt seg mye tar det sikkert tid etter vaginal fødsel også,men jeg sydde kun to små sting og hadde sex etter 9 dager!!!

Tusen takk for de svarene som var til hjelp og ikke "hetsende" eller nedverdigende... Det var godt å høre at flere forstå situasjonen og kommer med hjelpsomme svar og kommentarer...Blir så irritert da d er svar som er så negative.. trenger lixom ikke det...Jeg bare lurte på om noen visste om d var noen, kalle det "tidsfrist" før en kunne ha sex igjen... jeg savner nærværet med min kjære og det er vel ikke negativt vell???

Tusen takk igjen jenter/damer, tar gjerne imot flere svar...

Klem

er det ikke noe spessielt i forbindelse med k.s ditt kan du kose deg med din kjære så fort du selv føler deg klar du:)

bare tull det der med at du skal vente så lenge og infeksjonsfare.da hadde legen garantert fortalt det til oss som har hatt k.s og som du ser så syntes leger det bare er positivt at dere begynner igjen.bare du er klar selv!

Hei

Hadde hastekeisersnitt for fem år siden. Vi hadde samleie etter ei veke. Ingen sa noko om at vi skulle vente ei viss tid. Synes du virker klar når du er så psykisk innstilt. Det er jo ofte der det ligger:)

Lykke til!

Klem frå ei som skal ha sitt andre keisersnitt i morgen :)

Annonse

• 3 uker senere...

Jeg har hørt at man skal ta like mye hensyn til infeksjoner ol etter keisersnitt som ved vanlig fødsel, renselsen er den samme som ved vaginal fødsel... Det er vel ok med sex hvis man føler seg klar for det

og tar forhånds regler med tanke på hygiene.

• 2 uker senere...

Her ikke spurt gynekologen eller Føden direkte, men lest meg til litt svar:

Så lenge ingen sier noe annet så må det vel være greit å sette i gang når dere føler for det??? Og hvis magen er øm og såret fremdeles rødt så skader det jo ikke å bruke kondom?

Ventet selv 4-5 uker, så vidt jeg husker.

• 4 uker senere...

Om man har rolig/ikke for heftig sex i starten burde det gå greit etter 6 uker spør du meg.

hadde store skader etter vaginalfødsel, der jeg sydde mange sting. Hadde likvel sex etter 6 uker. Hadde grudd meg, men du verden det var faktsik ikke vondt bare godt.

Kan man ha sex i et område som har vært skadet og sydd, kan jeg ikke forstå annet enn at man kan ha sex etter ks også. Bare man er forsiktig - selvfølgelig.

MALENA26

det tar ikke 5-6mnd før såret har grodd da jente!!

jeg hadde akutt ks i mars 06 og vi hadde sex etter 6 uker og vi brukte ikke kondom for det var det ingen som sa at vi måtte!

men det gikk veldig fint fikk ikke noe infeksjoner heller!

synes 5-6 mnd var litt vel drøyt å vente med å ha sex etter ks da..

og jeg tror neppe det er så mange som får infeksjoner når de har sex etter 6-8 uker etter ks !

Heisann... Jeg har hatt 2 hasteks, og hva sex angår fikk jeg beskjed om å vente i 6 uker som var vanlig den gang, men dette er 10 år siden så mulig grensen er på 4 uker nå. Det endres jo stadig. Noe fare for infeksjon er det hvertfall ikke,og du trenger ikke være redd for sammentrekkninger og såret. Vi er forskjellige, men selv var jeg smertefri fra dag 3 begge gangene. Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...