Gå til innhold

leger har et ukorrekt og " gammeldags " syn på VAGINA

Anbefalte innlegg

Når leger og jordmødre gir jenter så dårlig med informasjon - også om bakdelene ved vaginal fødtsel - samtidig som de manipulerer / tvinger jenter til vainal fødtsel - uten å gi de ET SELVSTENDIG VALG i det hele tatt til å velge keisersnitt istede - SOM JEG MENER DE FORTJENER Å KUNNE TA ! ser jeg det faktisk som min plikt å informere om det de unnlater å i det hele tatt snakke om .....! Det mener jeg er å være " snill " - å si sannheten - så folk ikke stuper inn i noe uplanlagt de overhodet ikke aner hva er ...og får sjokk .. ! Ved å vite både både positive og negative ting på FORHÅND , uansett hvor brutal sannheten kan være - på en sannferdig måte uten å fordekke de mørke sider - er folk bedre i stand til å planlegge sin egen fødtsel og ta et SELVSTENDIG valg - KS eller vaginalt ???

I dag blir alle som en førstegangsfødende presset , manipulert og tvingt til vaginal fødtsel nærmest uansett - SELV MED FULLSTENDIG PANIKKANGST og det som verre er . Det mener jeg ikke er å ivareta folks liv og helse på en ansvarsfull og trygg måte . DET er risikabelt mener jeg å behandle kvinnene med tvang .SKADER oppstår da oftere og blir ennå værre og mer omfattende viser undersøkelser internasjonalt . Derfor er det utrolig viktig å informere om private sykehus som utfører keisersnitt etter kvinnens eget ønske - mot betaling . Da har folk i det minste en valg og kan føle kontroll over eget liv . Dette må da være beroligende å vite . At en tross allt har andre alternativer en innleggelse på norsk off. sykehus. når en skal / les må føde ! Kvinner FORTJENER å kunne få ta så viktige avgjørelser selv .DET ER MIN " KAMPSAK " SOM JEG BRENNER STERKT FOR - derfor mange innlegg ! Foregår alltfor mye hjernevasking og glorifisering av vaginal fødtsel . Er jo helt sykt hvordan folk som ønsker KS blir MØTT AV LEGER OG JORDMØDRE .....

Ønsker ikke å spre angst her inne . Men angst sliter de med uansett i forhold til dette med å føde vaginalt- det gjør vell absolutt alle kvinner mer el. mindre . ALLE har vi hørt skrekkhistorier fra vi er ganske unge - så skyld ikke på meg at folk har angst .Det har de uavhengige av å ha lest mine innlegg uansett . Alle vet at fødtsel er beintøfft ! Mange her inne er ikke gravide ennå - men søker informasjon først .....før de kaster seg selv ut i det ! DE har absolutt muligheter til å VELGE hvordan deres egen fødtsel skal bli i fremtiden . Om de vil benytte privatsykehus for å få keisersnitt i utlandet - eventuelt vaginal fødtsel hjemme i Norge . Er det ikke flott at de kan VELGE ! at de vet andre utveier og muligheter ? Så lenge sannheter pyntes på og blir fordekt - kan aldri folk ta et riktigst mulig valg for seg selv . Syns det er utrolig viktig at folk får VELGE ! Noe de desverre alltfor sjelden får i dag .

Fortsetter under...

Ja - du får bare fortsette ¨å fornekte Helsetilsynets raporter . Nekt at det er sant - si at det er bare tull OG IKKE HAR EKSISTENS I VIRKELIGHETEN ........så du i det minste tror på det selv og føler deg bedre ...... Slik jordmødre og leger trøster og beroliger pasientene sine .

Men for de som ønsker fakta og lese dem - er det ingen problem å finne dem fram på nettet . Er nok mange flere som velger keisersnitt etter å ha lest dem - eller legger press på norske sykehus om å få planlagt KS -og det er bra - for da skjer det en " utvikling " fremover kanskje . Slik at KS blir mer alminnelig og mer akseptert og respektert som en like bra metode .... minst ! I dag blir jo kvinner ledd av , latterliggjordt nærmest av enkelte leger / jordmødre om de bare nevner at de ønsker KS i stede - har opplevd det personlig selv . DET finner jeg latterlig i Norge i år 2007 . Mistet dermed også respekten for både jordmødre og norske leger ........ - så vil kunn ha utenlandske leger fra nå av - de virker mer " sivilisert " i sin framferd mot pasienter som tør å be om KS .I Norge blir en fortsatt nærmest latterliggjordt om en ber om KS .

Kjære vene...

hvor tar du disse tallene fra? I følge norsk pasientregister er det slik: (sakset fra aftenposten) "I Norge, derimot, er fødselsfistler sjelden. I 2005 ble det registrert 191 pasienter og utført 20 operasjoner på grunn av gynekologisk fistel, viser tall fra Norsk pasientregister."

Totalruptur skjer med 4,3% av de fødende i Norge. Dette blir ca 2000 fødende pr år i Norge, og tallene er lavere i Finland - men dette er noe helt annet enn en fistel! (40 -75% av disse igjen (ulike undersøkelser konkluderer ulikt) får ikke varige men av dette, og det mest vanlige "varige men" er at man ikke klarer å holde igjen luft.)

Hvis du først har tenkt å rope ut skremslene dine, så prøv å få begrepene dine på plass, for dette blir for dumt...

Klart kvinneforkjemper har noe her å gjøre! Hun har da like stor rett til å være her som alle andre! "Barn i magen, stedet for deg som er gravid eller planlegger å få barn" står det på denne siden, altså siden er for alle... Det er ingen som har myndighet til å vise noen bort herfra så det er sagt! Når det gjelder innleggene til kv.forkjemper, så lever vi desverre ikke i en perfekt verden hvor alt går bra faktisk. Selv om de fleste fødslene går bra, så er det ikke til å stikke under en stol at det går ille med noen også. Synes det blir litt for naivt jeg, å bare fokusere på solskinnshistoriene hvor alt går så bra bare for ikke å skremme. Ingen er garantert å få en solskinnsfødsel. Leser jo om mange her som skriver at de vil ha keisersnitt fordi de hadde en traumatisk fødsel første gang. Å lese slikt fra noen som virkelig har født, gir vel større angst enn innleggene til kv.forkjemper. Dessuten har jeg sett av andre innlegg at hun tilhører oppe i nord og at sykehusene er strengere hos dem der oppe, så da stemmer det nok at hun har møtt helsepersonell som ikke like lett gir keisersnitt som de i sør. Det er da også positivt at hun foreslår privat sykehus i utlandet for å få tatt keisersnitt dersom det skulle være vanskelig å få det her hjemme (særlig for de i nord). Da har hun gitt andre kvinner med sterk fødselsangst følelsen av en slags utvei dersom de ikke hadde tenkt tanken selv. Dere skriver at hun må ha psykiske problemer, vet dere det synes jeg faktisk grenser mot mobbing! Hvis dere alvorlig tror at hun har slike problemer, da skriver en ikke slikt til folk altså! Jeg tror hvertfall på at hun er veldig engasjert som hun selv skriver, hun er tross alt i fruktbar alder og skal i gjennom disse tingene selv, selvfølgelig engasjerer hun seg for det da. Og jeg er helt enig med henne at kvinner selv skal bestemme over egen kropp og få velge keisersnitt eller vaginal fødsel selv. Det er idag ingen slik lov, så det behøves nok litt kvinnekamp på dette området ja.

Kjære kvinneforkjemper - har du noen gang sett hvordan en livmor ser ut etter å ha blitt operert på to ganger for ikke å snakke om mer?

Nei - tenkte meg det.

Det området under arret blir tynnere og tynnere for hver gang. Dette betyr at en hverny graviditet gir en raskt økende risiko for å få uterusruptur når livmoren vokser og evt trekker seg sammen ettersom det nermer seg termin.

Du skjønner kanskje at dette kan føre til den siskre død for baret?

- ikke det nei.

Annonse

som er like provosert som meg over det "kvinnemotkjemper" skriver.

For å få henne til å slutte har jeg følgende råd- ikke svar henne på noe som helst. Tror hun er ute etter provokasjon, mens hun heller burde vært i seng for å lage barn først.

Jeg er åpen for debatt, men det hun skriver virker helt hisides. Mulig at det er pga dette ekstreme overengasjementet at hun ikke får ks her i landet. Jeg har sagt det før og sier det igjen - kvinnen er forstyrret.

Fra nå av kommer jeg hverken til å lese eller svare på hennes innlegg.

Til anonym - mange takk for støttende innlegg : )

Og til neste innlegg som er så bekymret for arr på livmor og skader på livmor pga KS . Husk - at det er ikke alle kvinner som ønsker seg mange barn - mer enn 2 barn .Det går stort sett bare bra å ta 2 stk KS -også 3 KS . Er mange som har hatt 3 KS . og da er vell de fleste fornøyd med de 2 barna de har fått . Noen vil kanskje bare ha ett eneste barn . Da syns jeg det er litt ubegrunnet bekymringer for arr på livmor og eventuelt neste svangerskap - er jo ikke sikkert kvinner som velger KS er intrisert i flere eller mange svangerskap i fremtiden . Og OM livmoren får arr osv - hva gjør det ???? Ingen som merker til det selv - uansett .

Livmor er ikke et livsnødvendig organ for å leve . Mange kvinner må likevell operere den ut senere i livet - og lever helt fint uten livmor etterpå .Frykten for at livmoren skal sprekke ved eventuelle senere svangerskap .....er vell mindre sansynlig skal skje enn de værste fødtselsskader ved vaginal forløsning . Så er absolutt ikke bekymret for det . Syns alvorlige fødtselsskader er 100 ganger verre - enn å måtte leve uten livmor .......kan i det minste leve ett normalt vanlig godt liv - uten livmor -etter at man likevell har fått de barna man vil ha . Tror neppe den vil bli særlig savnet ......eller særlig merkbart etterpå .Men jeg har aldri hørt at livmor har blitt ødelagt - på noen av de som har tatt KS tidligere . Er mest bekymringer en hører om .

Synes det er dumt at enkelte av dere virker å bagatellisere skader som skjer ved vaginal fødsel. For å illustrere hcor vanlig det er å få varige skader ved vagonal fødsel så viser altså undersøkelser at til tross for at KS statestikken har øket, så har skader som totalrupturer også økt. Logisk sett så burde de jo ha sunket? Dette betyr at det oppstår faktisk oftere skader enn tidligere. Og som Kvinneforkjemer skrev; så ligger Norge på topp i revningsstatestikken.

Ved SUS (Stavanger) ligger revningsprosenten så høyt som 5%, noe som tilsvarer nærmere 3000 kvinner hvert år. Da snakker jeg om de alvorlige revnene. Hva dette skyldes strides de om, men en ting virker klart og det er mangelfull fødehjelp som dårlig teknikk under utdrivelsesfasen.

Artikler fra Norsk legeforening konkluderer med at det generelt foreligger store mørketall og underrapportering om slike skader fordi det er forbundet med skam.

Å være inkontinent for luft (som er det vanligste problemet man får etter totalruptur) kan være et sosialt handikap både med tanke på jobb og fritid og kan frarøve en kvinne sitt sexliv.

Så klart kan vaginal fødsel være det beste for mor og barn splenge alt går bra, men det er jammen mange eksempler på det motsatte også.

KS er ikke bare rosenrødt, men for mange så er det den beste løsningen enten pga angst eller fysiske medisinske årsaker.

Det skjer sjelden alvorlige komplikajsoner etter et planlagt KS.

Jeg mener at så lenge man er informert om alt som hører til KS og vagninal fødsel, så burde vi få velge selv. Det er ikke mer traumatisk for barnet å bli født ved KS enn ved vaginal fødsel - tvert i mot.

Helt enig med deg anonym ! Skader i forbindelse med vaginal fødtsel

bagatelliseres alltfor mye av både leger , jordmødre og folk flest og jentene her inne vil helst bare lese om

" solskinnshistoriene " her inne . Som det er svært få av !

I følge en australsk undersøkelse funnet på nettet om vaginale fødtsler - hadde så mange som 37 % av kvinnene som hadde født vaginalt -store problemer med å ha et normalt sexliv flere ÅR etter fødtsel .......fullt forståelig syns jeg .....og det skyldes IKKE bare utelukkende hormonforandringer som enkelte folk skylder på - men endringer i selve underlivet etter fødtsel faktisk .... - allt fra problemer med smerter under samleie til følelse av nummenhet / følelsesløshet , luftplager o.a . Selvfølgelig blir ikke samleie akkurat å stå " øverst " på ønskelisten etter en vaginal fødtsel ..om en har fått nerveskader og annet i vagina under fødtselen ..er vel forståelig nok for de fleste ....En amerikansk fødtselspesialist på nettet uttaler og beskriver faktisk vaginal fødtsel som å " sparke en bowlingball gjennom vagina og dermed forårsake PERMANENTE NERVESKADER i underlivet . Han har nok rett ....høres ganske logisk ut .Vaginaen BLIR en fødtselkanal ETTER vaginal fødtsel ....

Huff - kanskje best å aldri få barn for enkelte jenter -kjøpe seg et kjæledyr i stede : ) Kanskje lykkeligere med det egentlig : ) ..- eller ta KS ...

Morsrollen er nok ganske så sterkt romantisert og oppskrytt i samfunnet fortsatt .....! Men fler og fler kvinner velger bort familie / barn til fordel for selvrealisering gjennom utdanning , jobb og krevende hobbier evt .fritidsaktiviteter istede . Spesielt f.eks i Land med krevende arbeidsliv hvor kombinasjonen med barn - blir en umulighet likevel .

Det får mange jenter erfare ......leser jo om mange her inne som har problemer med å trives som nybakt mor .....! Ikke noe rart egentlig - er jo voldsomme ting de må gå igjennom og er jo veldig krevende å ta vare på barn også 24 timer i døgnet .Er vell mer rart at det tross allt går såpass bra som det gjør med de fleste . Nei - kanskje best å bare forbli " tante " og sende ungene hjem til mor & far ..... når en er lei av dem hi hi ! Er sterkt press på kvinner i 30 års alderen om at de bør få barn - spesielt om en ikke har fått ennå .Er litt for mye press om dette . Bør også bli mer akseptert og normalt å ikke ha barn i det hele tatt og ikke ha lyst på barn . Men da ...får en mange rare reaksjoner fra omverden . Kvinner som ikke vil ha barn - blir fort sett på som " rare " ...Men er faktisk flere og flere som velger vekk barn til fordel for andre ting i livet . Spesielt vanlig i andre land - eks Tyskland , Nederland .De sliter med rekordlave fødtselstall ..Forøvrig kjenner jeg mange par som har valgt å ikke få barn . Så dette begynner å bli mer vanlig .

Ja - og i tillegg blir det en skikkelig " nedtur " å ha blitt nybakt mor .....for mange . Virkeligheten er ofte ganske så annerledes enn det naive og romantiserte " bildet " en har forestilt seg av dette gjennom media og filmer osv . Mange mødre sliter i flere år med å føle morskjærlighet for barnet sitt og trives i morsrollen .Det leser en ofte om . Er faktisk mange som oppdager at dette kan være svært så oppskrytt og romantisert .

Jeg lurer på jeg, kvinneforkjemper, hva som er målet for dine innlegg? Argumenterer du for at vi skal få ferre barn i Norge? At vi skal begrense oss? At vi ikke skal få barn om vi ikke får garantier for at svangerskapet, fødselen, barnet, barselstiden, kjærlighetslivet - fremtiden skal være perfekt, smertefritt, uten komplikasjoner?

Det finnes ingen garantier for det. Ingen leger, jordmødre eller andre kan gi garantier for det verken i Norge eller i utlandet. Du kan ikke skåne deg mot livet.

Vi fikk et barn med alvorlig hjertefeil. Om jeg skulle tro på alle undersøkelser om prosenter hist og prosenter pist, og du legger sammen disse prosentene så er det et mirakel at det blir født friske barn i det hele tatt. Det virker umulig å kunne føde vaginalt og at det skulle gå bra og det er umulig å kunne føde med ks og det skulle gå bra. Det finnes tall, både vitenskapelige og kvasi-vitenskapelige på nett som kan underbygge enhver påstand som du måtte ha. Det er jo de forskerne som mener at holocaust aldri har funnet sted og at ingen norsk-somaliske jenter blir omskjært. Du kan finne forskning som støtter enhver påstand som måtte passe deg.

Jeg bare håper at unge uerfarne jenter som leser innleggene dine, kvinneforkjemper, ikke tror at alle i helsevesenet er noen slemme monstre som bare vil dem vondt og at i utlandet så finnes det bare engler. Virkeligheten er en annen. Hilsen en som både har barn, har tatt ks og har termin på mandag.

Annonse

du virker fullstendig forstyrret "kvinneforkjemper"!!!!rett og slett forstyrret.håper ingen tar noe av dette tullet ditt alvorlig.du er inne på her og skremmer disse damene så unødvendig.har ikke mot vaginal eller k.s ,har hatt begge deler selv og syntes generelt det skulle være frivillig hva man vil.men du er jo HELT besatt av dette!!håper inderlig du ikke blir gravid for du er direkte skremmende!!uttaler deg om ting som ikke har rot i virkligheten i det hele tatt.

k.s er ikke lett og ikke vaginal fødsel heller.men JO det går greit med begge deler.sjangsen for at noe kan gå galt er svært liten med begge deler,og leger og jordmødre tar godt vare på deg og kroppen din.for ikke å snakke om at kroppen er skapt til dette og klarer seg helt fint!!

slutt med dette syke tullpratet ditt!!!

Sannheten er at en av de siste tabuer her i landet er nettopp underlivsskader i forb. med fødsel. Hvor mange dokumentarer har dere sett på TV om dette da? Står det noe i avisene om det?? Snakker dere høyt om det??

Vi må da klare tenke logisk, og se obiektiv på dette problematikken selv om vi har livmor vel!!

Det kvinneforkjemper prøver å få fram er at DERSOM noen ikke klarer få innvilget ks i Norge så finnes mulighet i utlandet. Hennes budskap er å stå på våre meninger, som jeg forstår. Mange dislektiker her eller??

God helg alle dere med både livmor og hjerne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...